Spara ihop 100k på 10 år - vågar jag investera det under tiden?

Hej forumet,

Jag och frugan behöver måla om huset om ca 10 år. Därför tänkte vi redan nu börja spara ihop 100 000 kr till det, dvs ca 833 kr i månaden i 10 år.

Det jag undrar kopplat till sparhorisonten är om det är dumt att investera sparandet i 100% aktier via Lysa dom första 5 åren av sparandet? Och sedan trappa ned till mer räntefonder varje år efter år 5? Typ såhär:

År Andel aktiefonder Andel räntefonder
0-5 100% 0%
6 80% 20%
7 60% 40%
8 40% 60%
9 20% 80%
10 0% 100%

(Bor vi inte kvar i huset om 10 år så kan ju pengarna användas till något annat nyttigt såklart… :slight_smile: )

Vänliga hälsningar

Med förhoppning om att tonen inte misstolkas, men har ni en ekonomi på marginalen? Att fundera på och allokera för en specifik utgift på 100k om 10 år låter väldigt konservativt.

Så ja, jag hade investerat kapitalet som allt annat kapital och om det visar sig om 8 år att det blir snävt att få råd att måla om huset så hade jag börjat spara mycket mer alternativt skjutit på målandet något år.

8 gillningar

Det är inget fel att göra som ni gör men om ni räknar med att det kostar 100k nu så kommer det kosta mycket mer om 10 år.

Blir väldigt knepigt att räkna såhär. Personligen hade jag nog satt allt i index och när det närmar sig sålt av om värdet har ökat, annars belåna huset och gör det sedan sälj av när marknaden har återhämtat sig.

Skulle det ta något år extra innan det blir målat är inte det hela världen heller. Det är inte på dagen det måste målas om.

Men om du vill använda den strategin du nämner torde lysa fungera väldigt bra. Då får du frågan varje år när du tänkt använda pengarna och sedan justeras det varje år.

2 gillningar

Nej den är verkligen inte på marginalen, vi har ju en gedigen buffert också. Men eftersom vi vet att huset kommer behöva målas om om ca 10 år tänkte vi att det vore kul att redan nu spara lite extra till den kommande utgiften. Sen är vi fullt medvetna om att det kommer kosta mer än 100k men det extra löser vi isåfall med utökat bolån eller från bufferten :slight_smile:

Jag förstår dock inte vad du menar med “låter väldigt konservativt”, har du lust att utveckla det?

Med konservativ menar jag att ni går nu och funderar på hur pengarna ska kunna tänkas räcka till om 10 år och därför funderar på räntefonder etc, istället för att bara investera som vanligt. Om ni verkligen inte ligger på marginalen borde ni ju kunna vaska fram kapitalet som behövs genom att spara några månaders överskott från lönekontot om 10 år om ni inte redan har det på likvidkontot då. Visst, om man vill kan man ju döpa ett av kontona på sin ISK till målarkontot om man tycker det är kul men jag ser inte att det finns någon egentlig rationell anledning.

3 gillningar

Tycker också det lär lite konstigt att med ett nymålat hus börja spara explicit för nästa målning om tio år. Ni borde ha en pott för huset med alla både väntade och oväntade kostnader för huset, inte bara målning.

5 gillningar

Med 833kr i månaden som sparas bör det vara ca 140000kr på kontot om 10år inklusive avkastningen. 100 000 når ni strax före 8 år troligen.

Förstår inte varför du ska ha räntefonder? Det är endast 100 000 kr. Även ifall börsen kraschar så är det väl bara att måla om något annat år. Inte direkt några stora summor när vi pratar om 10 år.

Gör ni samma sak för framtida takbyte, kök- och badrumsrenoveringar osv?

4 gillningar

har ni separata sparanden för alla renoveringar som behövs i huset för en 10års+ period? låter helt galet. Vill ni separera ut så skapa en underhållsfond till huset där ni sparar en rimlig summa baserat på husets ålder istället. Att sia om när målning behövs (så långt framåt) och vad det kostar om 10 år är slöseri med tid till ingen faktisk nytta

1 gillning

Det handlar inte om att vi undrar hur pengarna ska räcka till, vi har redan nu pengar som kommer räcka för att måla om huset redan nästa år, om 5 år eller om 10 år. Tanken med detta sparande var bara att för skojjsskull sätta upp ett dedikerat sparande till det kommande måleriarbetet, och då trodde jag det var bra att vikta om till räntor när sparhorisonten börjar bli mindre än 5 år :slight_smile:

“Ett av kontona på sin ISK” ? Du menar väl att man kan döpa ett av sina ISK till “målarkontot”? Eller har jag missat något?

Vi har redan nu pengar som kommer räcka för att måla om huset redan nästa år, om 5 år eller om 10 år. Tanken med detta sparande var bara att för skojjsskull sätta upp ett dedikerat sparande till det kommande måleriarbetet så att vi inte ska behöva “nalla” av den större bufferten för framtida husmåleriet.
Vi är ganska nyblivna husägare och vet ännu inte vilka fler väntade och oväntade kostnader som kan dyka upp (och när) för huset i den större ekonomiska storleksklassen så att ta lite extra höjd som förstagången husägare kan väl inte vara dumt?

Har du tips på vad mer för underhållning man bör ta höjd för som går på över 100k? :slight_smile:

Det ser vi bara som en bonus isåfall!

Tanken med detta sparande var bara att för skojjsskull sätta upp ett dedikerat sparande till det kommande måleriarbetet, och då trodde jag det var bra att vikta om till räntor när sparhorisonten börjar bli mindre än 5 år.

Vi gör inte samma sak för framtida underhåll, men det vore kul att sätta upp - tar ju inte speciellt mycket tid eller energi heller anser jag. Vi har ingen aning just nu när eventuella arbeten som takbyte, kök- och badrumsrenoveringar skulle behöva utföras så det får täckas av den allmänna bufferten tänker jag.

Nej, men det vore kul att sätta upp - tar ju inte speciellt mycket tid eller energi heller anser jag. Vi har ingen aning just nu vilka eventuella renoveringar som behöver utföras om/under en 10års period så det får täckas av den allmänna bufferten tänker jag.

Ja, precis.

Dock, money is fungible, så det är bara mental bokföring och en minimal riskjustering. Om ni om 5 år har 5 miljoner på stora ISKn, och 100k på målarISKn och sen börjar rodda med räntefördelning på detta kontot så betyder det bara att ni går från 100% aktier om 5 år till säg 95% om 10 år. Att sen ett av kontona har 100% räntor bryr sig inte pengarna om.

Men som du säger, det kostar inget att ha flera konton så det är ett gratisnöje, men att börja sänka sin risk från 100% aktier till 95% aktier för att göra ett inplanerat måleriarbete är inte nödvändigt om man inte lever på marginalen. Din ursprungsfråga var om vi tycker det är direkt dumt, och det tror jag ingen tycker.

1 gillning

Investera pengarna.. i värsta fall kan ni belåna mot kapitalet och använda för målningen.

Jag orkar inte börja prata om utgifter osv osv men genom att inte ha pengarna investerade under en 10års tid så förlorar ni mycket mer än räntan för portföljbelåningen när de är dags..

Se bara till att ni fördelar sparandet tex på två globala indexfonder eller liknande för att få bra räntevilkor när de är dags.

Har ett liknande tänk men mer generellt med vårt hus. Sätter av en viss summa varje månad på ett lysakonto med 90/10 fördelning som är tänkt att gå till renoveringar långt fram i tiden.

Med 10 år fram i tiden så utgår vi iallafall från att man kommer ha möjligheten att låna upp på huset för renoveringen om man vill. Men denna fond ska kunna användas för att minska det behovet eller undvika att låna upp överhuvudtaget. Sen så öronmärks inte pengar för någon enskild renovering förs än kanske 1-2 år innan det är dags.

Så mitt förslag är att köra på 90/10 eller 100/0 tills det börjar närma sig och ta ett beslut om att sälja av eller vikta om då. Kan ju också mycket väl va så att när det har gått 10 år så föredrar man att låta pengarna ligga kvar på börsen.

Som TS skriver finns det ju mer kapital om det skulle behövas. Så svar på rubriken JA, det vågar du

1 gillning