Hjälp! Köpa och sälja fonder

Jag tror inte att det är en jättestor skillnad i slutändan, vill du gärna ha PLUS Alla Bolag Sverige så krävs det ett byte, och då kanske det är mer fördelaktigt att flytta befintliga fonder istället för att sälja och flytta pengar (men som sagt, det här får någon annan bekräfta).

Jag har dels en 100% aktieexponering hos Lysa, hos Avanza har jag Avanza Global och PLUS Alla Bolag Sverige och till sist i min tjänstepension kör jag Länsförsäkringar Global.

Skulle jag gett råd till mig själv för 10-15 år sedan hade jag kört på Lysa rakt av, nu har jag bättre disciplin och är mer uppmärksam på beteendeproblem kring ex Avanza, de vill ju att vi aktivt ska vara inne och pilla, det är så de tjänar mest pengar.

Jag har nog inga direkta tankar om ditt innehav i dag mer än att du borde följa din strategi och banta ner totala antalet rejält, varför krävs det mer än en globalfond (och sverigefond resp emerging markets som du valt) ens? I trådstarten säger du att du försöker eftersträva 70% (globalfond antar jag), 20% (sverigefond antar jag) och 10% (emerging markets antar jag). Bästa och enklaste sättet är väl att flytta över allting in i denna fördelning och sen logga ut tills du fyller typ 55 (om allt ska ses som pensionsspar).

1 gillning

Det jag tänker med bytet av fonder är främst avgiften… Exempelvis har Småbolagsfond Sverige 1,44% och PLUS har 0,22%.

1 gillning

Enligt Bästa fonderna 2026 | Vilken fond ska man välja? ska Swedbank ha en fond med namn ”Swedbank Robur Access Sverige” med en avgift på 0.29%. Det tycker jag låter som ett bättre val än ditt nuvarande.

Ja, men är inte PLUS alla bolag sverige ännu bättre?

1 gillning

Jo, jag tror merparten kan skriva under på att den är ”bättre” avseende antalet bolag den innehåller och avsaknaden av ESG.

Med det sagt så tror jag inte man ska stirra sig blind på optimal portfölj utan istället tänka att jämfört med den du har i dag så skulle Swedbanks Sverigefond vara en ypperlig ersättare.

Detta är alltså under förutsättning att du inte flyttar allt till Avanza utan istället håller dig hos tråkiga Swedbank där graferna är icke existerande och riskerna att du ”justerar” något minskar. :sunglasses:

1 gillning

Är inne på att flytta över till Avanza! Och har kokat ner att köpa innehav i Avanza Global, SEB sverige indexnära, Länförsäkringar tillväxtmarknad index och handelsbanken bolag småb index.

MEN funderar även på fondroboten LYSA.. :thinking:
Men förstått att det bli kaka på kaka att ha en globalfond och LYSA?

Jag förstår, det är något annat än du var inne på i går. Det går undan, det viktiga tänker jag är att du bestämmer dig för en vettig fond och sen håller dig till den. Automatiserat återkommande sparande varje månad är vägen till framgång :slight_smile:

Ja, Lysa är som en motsvarighet av att ha en globalfond och en Sverigefond, med skillnaden att du inte kan gå in och pilla så mycket. De sköter allting åt dig, tacksamt!

Fördel med Lysa är att om man har räntor så balanserar de automagiskt istället för att man själv ska hålla på och räkna, perfekt när man är i uttagsfas tex.

Slutligen, kolla upp om hur du kan flytta dina fonder utan att behöva se det som en insättning enl beskattning. Avanza kan säkert hjälpa dig med detta i så fall.

Det det går framåt och svänger :sweat_smile:
Läser på här och på forum för att allt ska bli “rätt”.. men är svårt ich är inte i mål än!
Är väl också den känslomässiga biten också av att bara trycka in 500tkr på samma gång i bara en fond :grimacing: nervöst

Kanske borde man bara göra köpet och sen inte logga in på 10 år haha

Kan rekommendera det här avsnittet för just den frågeställningen Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid?

En metod man kan göra är att pytsa in lite åt gången (men ändå förutbestämda intervaller och summor för att inte försöka tima någon marknadsrörelse). Mer om det i avsnittet ovan.

Helt frånkopplat känslor och med forskningen och historisk data som stöttepelare vore det nog inte så dumt att bara trycka in och glömma bort, men man ska kunna sova om nätterna också. Därför viktigt att hitta sin egen nivå så att man inte börjar sälja av eller flytta runt.

1 gillning

Ja för nu handlar det ju om att iprincip sälja allt mitt innehav och köpa i billigare fonder.

Känner mig lite “lurad” av Swedbank som aldrig sagt något om att välja fonder med lägre avgift utan har varit ung och dum och lagt in i det dom rekommenderat. Men att ha massa olika fonder mot samma marknad gynnar ju inte mig, och det har banken aldrig sagt något om…

Som det ser ut nu så har jag redan lagt in sälj på 13 fonder (353tkr).
Tänker sälja 12 fonder till (660tkr).
Samt behålla 6 fonder på Swebank med ca (600tkr) än så länge… ska fundera på att flytta över dessa till Avanza eller om de ska vara kvar.

Du kan också se det som att du trots höga avgifter lyckats spara ihop en rejäl säck med pengar som antagligen utvecklats med positiv effekt, dvs det är inte helt och hållet en förlustaffär. Anledningen till att Swedbank (eller någon bank) inte tipsar dig om detta är för att då minskar deras marginal.

Se det också som att du iom denna nyfunna kunskap skapar dig ett ännu bättre läge än vad du redan har iom att du nu sänker snittavgiften :slight_smile: Det finns en kalkylator där man kan räkna på vad en skillnad i avgift gör för sparandet, och samtidigt ställa det mot ex om man lägger till 200kr i månadssparande (det sistnämnda har mycket större effekt än man kan tror.
Läs mer om det här Vilken ändring i sparandet gör störst skillnad? | RikaTillsammans

Slutligen, om du väljer att flytta delar av ditt innehav till Avanza, kolla upp de skattetekniska reglerna mot att flytta befintliga fonder kontra att flytta pengar. Jag tror det kan vara mer fördelaktigt att flytta fonder i så fall.

1 gillning

Jag tänker såhär till mitt 70/20/10, har två alternativ!
Alternativ 1:
Robur Access Global
Robur Access Sverige
Robur Access Asien (då jag redan har 200tkr i dessa 3)
Spiltan Aktiefond Investment
AMF Räntefond Kort

Alternativ 2
DNB global indeks (säljer det jag har i robur fonderna samt 60tkr i Avanza Global)
DNB Global Indeks
Access Asien
Spiltan Aktiefond Investment
AMF Räntefond Kort

Har kollat och det skiljer kanske 0,10 i avgift från robur-fonderna till de andra, är det avgörande?

Tankar?
@medel @janbolmeson

Hur får du in spiltan invest och räntefond i 70/20/10-tänket? Varför är dessa med?

Angående räntefond så om det är ett faktiskt behov i din strategi är det nästan enklare att ta ur pengarna ur ISK och sätta på nischbanken med bäst ränta just nu, bind gärna på 3-6-12 mån för några punkter extra i så fall.

Jag tycker alternativ 1 låter bäst för dig om du kan låta bli att pilla sen, det gör att du kan stanna hos Swedbank som du själv tycker är tråkig och utan häftiga grafer - det i sin tur ökar sannolikheten att du inte går in och kikar så mycket :slight_smile:

1 gillning

Ska kanske bara köra på Robur Access Global, Asien, Sverige då?
Med lekpeng för aktier på Avanza.

Såklart månadsinsättningar på de tre Robur Access fonderna, med uppdelning på 70/20/10 principen?