Kapitalförsäkring i AB

Hej vilken tycker ni är bästa kapitalförsäkringen att spara i fonder etc hos ett AB?

Jag har min hos Swedbank just nu och det har fungerat okej. Är förmodligen inte den billigaste men fungerat smidigt då jag har det mesta där.

Men nu har jag fått lära mig att jag enbart kan köpa eller byta fonder online/själv. Ska jag sälja måste jag kontakta min bankkontakt. Scam känner jag. Är det vanligt?

Jag vill kunna köpa och sälja när det passar mig utan att behöva bli påverkad av någon bankman. Så funderar därför på att kika på andra lösningar.

Vad är ert bästa tips?

Låter skumt. Vem är det som uppmanat dig till det? Swedbanks rådgivare?

Nordnet och Avanza är ju annars bra alternativ.

Ja jag skaffade försäkringen där då jag hade det mesta annat för företaget där.

Men att det inte går att sälja syns i internetbanken. Ringde därför kundtjänst och frågade hur man gjorde. De sa de att man måste kontakta sin bankman då försäljning är blockad online för att citat: “folk gör för mycket fel och ångrar sig sen”.

2 gillningar

Blir väl att kolla på avanza

1 gillning

Ja, skulle rekommendera Avanza eller Nordnet eftersom kapitalförsäkringarna är gratis där.

Tänk dock på att AF ibland kan vara förmånglig för oss företagare, eftersom man kan kvitta kostnader mot vinster på sälj i AF.

Hej

Kan du utveckla lite mer varför du vill bort från Swedbank? Jag går själv och funderar om jag ska ta hjälp av banken med att investera men jag tycker det är en svår balansgång det där med kontroll, och valuta för pengarna.

1 gillning

Håller med, det låter som ett onödigt sätt för banken att behålla kontrollen (och avgifterna). Det är absolut inte standard hos nätbankerna. Jag hade personligen kollat på att flytta depån för att få full frihet att förvalta bolagets pengar själv

2 gillningar

Jag kör mitt bolags KF via lysa.

Oklart om det kostar mer än ex Avanza. Någon som förstår det o kan förklara?

Jag har KF i mitt AB i både Avanza och Nordnet, Båda funkar men gillar Avanza bättre. Lättare att hitta på Avanza tycker jag, men kanske smaksak

Vilka typer av kostnader tänker du på då? Är det inget värdepappershandlande bolag så kvottas bara aktie vinster mot förluster på aktier i den s.k fållan. Förutsätter att du vet detta pch det är därför jag frågar.

Mvh

1 gillning

Jag är 99% säker på att det du skriver inte stämmer. Som AB kan du kvitta vinst i en aktie- och fonddepå mot lön.

Även t.ex. Småspararguiden skriver om detta på sin hemsida:

Med depå kan du använda vinst till lön

Det finns däremot en annan fördel med depå. Om du säljer din fond rätt år kan du nämligen använda vinsten till lön istället. Då slipper du betala bolagsskatt på vinsten. Om det här är smart eller inte beror på din övriga inkomst och din ålder. När du betalar ut lön får du betala arbetsgivaravgift och inkomstskatt, men får också insättning till den allmänna pensionen. Ska du ta ut utdelning måste du först betala bolagsskatt och sedan skatt på utdelningen. Det är om arbetsgivaravgift + inkomstskatt är lågt som det blir bra.

Som skattesystemet ser ut idag är det framförallt i ett scenario det här blir riktigt bra. Det är om du säljer din fond och tar ut lön när du är över din riktålder och har så pass låg pension att lön + pension håller sig under brytpunkten för statlig inkomstskatt. Från och med kalenderåret efter riktåldern får du nämligen både förhöjt jobbskatteavdrag, förhöjt grundavdrag och lägre arbetsgivaravgift vilket gör att du betalar väldigt lite i skatt på de första 100 000 kronorna du tar ut i lön.

Drömscenariot för depåalternativet ser därför ut så här:

1. Du skaffar en depå nu och köper en billig global aktiefond.
  2. Du behåller din fond tills du nått riktåldern och i praktiken har slutat jobba.
  3. Då säljer du delar av ditt innehav varje år och använder vinsten till att betala ut lön

Normalt sett för att man inte vill betala för mycket för samma sak.

Vissa banker, flera storbanker inkluderade, tar betalt för skalet/kontot (kapitalförsäkring) och 5-10x mer betalt för fonderna på kort sikt och ännu mer på lång sikt.

Det är motsvarigheten till att gå och storhandla på Pressbyrån istället för Lidl eller Willys, fast värre eftersom effekten snöbollar över tid när avgiften dödar mycket av ränta-på-ränta-effekten.

Skalet ska kosta 0kr och fondavgift ska ligga runt 0,2% eller mindre.

Så med andra ord ska du på ett år betala runt 2000kr per placerad miljon kr hos banken, annars betalar du onödigt mycket.

2 gillningar