Värdepappersdepå vs Kapitalförsäkring i AB?

Ska placera lite av mitt bolags pengar, och banken föreslår nu värdepappersdepå istället för en kapitalförsäkring. Kan någon förklara varför det skulle vara bättre för mig; eller är det här bara ett försäljningsargument från bank?

Vad hade de för argument för det? En del väljer vanliga depåer för att kunna kvitta framtida börsvinster mot kostnader i bolaget. Exempelvis lönekostnader när man börjar trappa ned mot pensionsåldern. Det krävs dock lite planering och i många fall är en KF enklare och mer flexibelt. Sparar själv uteslutande i KF och använder istället periodiseringsfonder för att skjuta skatt på framtiden. Men det går inte att svara generellt vad som är bäst. Det beror på.

1 gillning

Argumentet verkar vara lite vagt deras prognoser.

Precis som Robert säger beror valet på om bolaget förväntas göra förluster, då kan vinstskatten kvittas. Nedtrappning vid pensionsålder är ju också ett jättebra exempel. Säg att du har 10 år kvar till pension och vill kunna ta ut kapitalet som lön från den tidpunkten, då är ju en depå ett utmärkt val.

Jag har exempelvis ett holdingbolag som gör koncernbidrag till ett dotterbolag. De koncernbidragen täcker skatten på vinsterna vid försäljning från depån. På det sättet investerar bolaget skattefritt vilket inte blivit fallet med KF.