Jag sparade tidigare mitt AB:s överskott via depå på Lysa. När Lysa startade med KF för företag förde jag över pengarna till det vilket fungerar smidigt. När jag räknat på skattemässiga utgifter verkar KF vara att föredra, men samtidigt är jag medveten om att man kan via depå kan kvitta ut eventuella förluster inom bolaget.
Det jag är fundersam kring gällande KF är de avgifter som finns just för att det är en försäkring. Vad har ni för tankar om det?
Riskpremien är försvinnande låg om det är den du tänker på. Är du 30 år och har en miljon på din KF betalar du 56 öre. Åtminstone hos Avanza. För företag är det möjligtvis mer men det handlar inte om många kronor.
När man investerar via KF kan man lösa den här biten med periodiseringsfonder istället. Själv investerar jag även periodiseringsfonderna för att få lite hävstång på investerat kapital.
Det blev en rätt stor kostnad i skatt och avgifter för bolaget det här året, men är osäker på om det är mycket i jämförelse med andra alternativ. Jag har inte kostnaden i procent men när jag beräknar själv blir det ungefär följande:
Säg att du har 1 000 000 kr och gör en vinst på 8%. Med alla avgifterna du listade upp, betalar du 6 850 kr (0,685%) men du betalar 0% i vinstskatt. Om du istället skulle ha en depå där du realiserade vinsten mot årets slut, skulle du betala 16 480 kr i skatt. Nu är detta ett litet speciellt år så man får se det på längre sikt. Börsen tenderar ju att gå mer upp än ned.
Du kan få ned avgifterna något om du lämnar Lysa och exempelvis köper en gratis globalfond via Avanza men skillnaden är marginell.
Att använda depåns vinster som ett sätt att täcka förluster är sannolikt ingen bra strategi. Risken är att det är just i lågkonjunkturer förlusterna kommer och då kan börsen stå lågt. Periodiseringsfonder är som sagt ett bättre alternativ här.
Om räntan går upp, blir kapitalförsäkringen dyrare i drift och någonstans blir en depå (AF-konto) ett bättre alternativ. Det här får man räkna lite på själv eftersom det beror på vilken förväntat avkastning man har.