Jag arbetar som konsult i ett eget AB och ska nu göra färdigt bokföringen för förra året. En del saker har jag lärt mig här som är väldigt självklara, och som jag gjort/kommer göra:
- Lön upp till brytpunkten
- Maximal utdelning
- Maximal avsättning till periodiseringsfond
När det kommer till pensionen så har jag inte gjort något än. Min tanke var alltid tjänstepension, men så snubblade jag in i tråden om direktpension. Det lutar väl åt att jag kommer gå för det senare och ordna det de närmsta dagarna.
Men även efter det har jag en del pengar kvar, som jag tänkt investera. Bör jag sätta dem i en KF/ISK, som jag hade gjort med pengarna privat? Eller vorde det bättre att sätta av dem i en AF, eftersom “samma regler” som för direktpension gäller även här?
Jag har i dag inga planer på att bli fast anställd någonstans i dagsläget, men det kan ju ändra sig. Drömmen vore att få igång någon egen produkt/tjänst i stället för konsultandet, något som gör att jag i framtiden kanske (stort kanske!) väljer att ta ett år för att satsa ordentligt på något jag tror på.
Mina tankar är att använda periodiseringsfonden till ett ev. sådant år. Men om den inte är stor nog, så hade det väl varit bättre att plocka av vinsten från ett AF för att betala ut lön?