Hej,
För att gå rak på sak
Man 38 år, 3 miljoner i privat tjänstepension redan sparat.
Nu blivit “konsult” och fakturerar 300 000 SEK fast per månad för mitt uppdrag till eget bolag.
Målet är att så tidigt som möjligt kunna leva på utdelning/avkastningar.
1, ta ut pengarna direkt och spara privat i ISK (lön + utdelning)
2, spara i boalgets kapitalförsäkring
3, delvis dela upp ett belopp i tjänstepension.
Det mest rationella men tråkiga känns som.
Behålla en del i bolaget, ifall jag någonsin skulle bli arbetslös och behöver ta ut en lön och kan då få ut pengar till “Normal” skatt.
Ta ut en del till privat ISK
Spara en mindre del, kanske 12 000 SEK i tjänstepension och resten i KS + privat ISK.
Jag tar ut 100 000 SEK i lön (+ 31000 arbetsgivaravgift) och det behöver jag. Sedan behöver jag ju maxa utdelningen på då motsvarande 600 000 SEK oavsett vad.
Målet är att kunna spara 1 miljoner i bolaget (netto) per år efter alla utgifter och utdelning etc.
Grattis till en bra situation! Det är svårt att svara generellt på denna frågan då alla har olika ekonomiska förutsättningar och behov samt olika benägenhet att använda eller spara/investera dem.
För att kunna ge dig ett rimligt råd förutsätter jag härmed att du är en person som inte plötsligt får ett infall och använder de pengar som du ämnar spara för framtiden. Desto mer säker du är på ovanstående desto mindre behov har du tex av tjänstepension.
De olika lösningarna är relativt lika i lönsamhet men skapar väldigt olika inlåsningsprinciper.
Sparar du pengarna i tjänstepension är de bundna till du börjar plocka ut TJP.
Sparar du pengarna i en KF i bolaget, förvaltar du störst kapital men riskerar dem om företaget går i konkurs,
Tar du ut dem och investerar dem privat i ISK/KF, förfogar du fritt över dem men riskerar att vid uttaget från företaget bli för hårt beskattad.
Är du verkligen i behov av att ta ut lön om 100k + utdelning på 50k varje månad för att täcka dina levnadskostnader? Det ger dig ju netto 105k varje månad? I detta är den stora kostnaden de extra belopp ditt företag betalar i sociala avgifter och den extra statliga skatten på din bruttolön över 55k. Allra bäst hade varit för dig att ta ut mindre lön upp till brytpunkten på 55k + utdelning på detta, använd dessa pengar för dina levnadskostnader primärt och sköt sedan ditt sparande och din trygghet/framtidssparande på en KF i ditt företag.