Sparfilosofi för egenföretagare?

Jag har alltid varit anställd men är från och med denna vecka egenanställd som konsult.

Nu funderar jag på hur jag ska göra med mitt privata sparande. Å ena sidan är det troligtvis mer lönsamt att investera pengar på KF i bolaget än att skatta ut dem för att investera privat på ISK, men å andra känns det jättekonstigt att sluta spara privat.

Hur resonerar ni andra egenföretagare?

Jag försöker ha tillräckligt mycket pengar på företaget för att klara en längre tid utan uppdrag. Utöver det tar jag ut lön upp till brottgränsen och tar ut så mycket jag kan i utdelning. Det är bara det som blir över efter det som jag sparar i bolaget, och då åker de in på Lysa och får växa där.

1 gillning

Maxa lön till brytgräns samt utdelning, sen investerande KF och TJP 50/50 är min strategi.

1 gillning

Jag maxar privat och investerar på ISK.
Dock har jag risker i bolaget, då det är kapitaltungt, risk för diverse garantiåtagande, stämningar osv. Jobbar mot stat och kommun.
Att ha pengar i bolaget kan också vara en risk då man ska dubbelbeskatta pengarna innan du får ut dom. Hur beskattningen ser ut i framtiden. Vet vi ju inget om.

Dock som egenkonsult kanske jag hade gjort annorlunda, beroende på uppdrag osv.

2 gillningar

51’ lön.
Max utdelning.
Max periodisering.
Ingen TJP.
Resten sparas i firman: KF+sparkonto.

2 gillningar

Har precis tagit mig genom samma tankar som dig gällande företaget och hur jag ska spara där. Det var tal om diektpension och TJP hit och dit men jag slutade med följande.

Tar ca 40"/mån brutto från bolaget
Det som blir över tar jag som utdelning, ändå en trevlig “bonus”
Sparar 16" privat på ISK på Avanza/LYSA och 3000" på TJP i företaget.

Insåg att det var tryggare att ha pengarna privat och spara så istället för i företaget då vinsten i stort sett blir likadan i slutändan.

Mår väldigt bra av detta och känner att jag har en bra balans både privat och företagsmässigt.på detta sättet.

3 gillningar

Eftersom Mona m.fl. har sagt att det är häftigt att betala skatt så har jag ungefär detta upplägg:
Lön: 65k/mån
Max periodiseringsfond på det som blir kvar i vinst
Utdelning enligt huvudregeln: 390k/år
Tjp: 6k/mån för att fortsätta fylla på lite, har haft generösa 10-taggar lösningar många år så har en sudd pengar redan i depå, borde kanske sätta av mer, men prioriterar att spara privat istället för att slippa ha för mycket inlåst till 55år med max uttag under minst 5år

2 gillningar

Det är något i den här stilen jag först tänkte mig också, som anställd hade jag ca 65-70 tkr/mån i lön och pga min boendesituation har jag svårt att se att jag ska klara mig på en lön på brytpunkten.

Min första tanke var att ta ut 70 tkr/mån i lön, 420 tkr/år i utdelning, 5 tkr/mån, men samtidigt skulle det inte bli jättemycket kvar i bolaget då efter semesteravsättning.

Nu börjar jag istället fundera på att ta minimal lön, jämka och utnyttja utdelningen som buffert när lönen inte räcker. Kanske till och med ta ut min Avanza-depå och leva av denna medan jag samlar kapital i bolaget.

Jag tycker om att ha en plan, men jag kan verkligen inte bestämma mig för en.

Det låter som ett bra upplägg, men menar du att du kan spara 16 tkr/mån med en bruttolön på 40 tkr/mån? Imponerande sparkvot i så fall!

Jag får lite resersättning och för hemmakontor också så får ut ca 31" netto. 10" i fasta kostnader också lever jag på ca 5"/mån.
Dessutom har jag en liten buffert på 40" som jag kan plocka från när jag behöver något extra. Bufferten byggs på varje år med hjälp av skatteåterbäringen.
Nu sparar jag så mycket jag kan på LYSA/Avanza kontona för att komma upp i en stabil spargrund så ränta på ränta ska öka på snabbast möjligt, lägger även in utdelningen här.

Skulle jag vart dig skulle jag lagt mig vid brytgränsen, 51"/mån, sparat så mycket som var möjligt privat, haft TJP i bolaget (för att även kunna ta del av försäkringarna), sen tagit resten som utdelning. Jobbar du efter den planen ser jag inga hinder från att leva gott ekonomiskt över lång framtid, allt annat borde ses som finslipning.