Tjänstepension vs spara i en KF som Aktiebolag?

Hej,
Jag startade ett eget Aktiebolag (100% ägare) som en frilansande konsult i mitten av 2021. Då via Swedbank så satte jag även upp ett sparande till min tjänstepension på 5100 kr i månad, plus även lite olycka+sjukdom. Tror det uppgår totalt till 5800 kr per månad.

Jag plockar ut 51000 kr nu och ligger precis på gränsen för betala mer skatt. Kommer även ta ut cirka 300000 kr i utdelning varje år där minst 220000 kr ska investeras på Avanza.

Min kompis som också har ett aktiebolag och är elektriker, han säger det är bättre att spara pengarna själva i en kapitalförsäkring på Avanza via aktiebolaget än att de är låsta till Swedbank eller annan bank.

Han är skeptisk till hur allt kring pension kommer se ut om 20-25 år och menar det är bättre att ha hand om det sparandet själv (förutsätter såklart man inte rör det) och att man kan nå ekonomisk frihet snabbare än pensionsåldern. Han sparar mycket i Investor, Lundbergs, Creades, Atlas Copco, Microsoft och hängt med på NVIDIA, lite Tesla osv. Tror även han har någon slags indexfond.

Jag har funderat på att skippa tjänstepensionen via Swedbank och spara 15000 kr i månaden via min KF istället och ha 50% i Swedbank Robur Technology A, 30% i Investor, 15% i BMC Global Select R SEK och 5% i LF Global Index.

Tilläggas kan även att jag sparar privat 4000 kr nu, splittat på Investor 50%, sen resten i LF Global, Allabolag Sverige, Småbolag handels + Avanza EM. Samt sparar 1000 kr i månaden på Lysa.

Hur skulle ni lägga upp det och vad är bäst ur skattesynpunkt?
Jag tycker det är motiverande att ha både min ISK och KF på Avanza och se totalen växa snabbare och snabbare mot de målen jag satt upp.

Jag kommer gå med cirka 700000-750000 kr med vinst årligen som situationen ser ut nu i företaget då jag jobbar fast mot ett företag 4 dagar i veckan.

Jag har cirka 500000 kr på banken/buffer nu. Jag kan tänka mig att investera cirka 300000 kr av dem. Hur hade ni lagt upp det?

Många frågor och en del extra kring det jag har i buffert.
Skulle väldigt gärna uppskatta tankar från andra här som kan mer än mig (och min kompis).

Jag kommer ha cirka 400000 kr på Avanza vid årets slut och sen har jag som mål att växa mitt kapital med 500000 kr per år genom 180000 i KF, 48000 i ISK, 12000 i Lysa, samt en större investering på över 200K från utdelningen. Och vid slutet av 2030 ha närmare 3 500 000 kr.

Jag vet inte vad som är bäst ur skattesynpunkt. Men jag tänker att det viktiga väl inte är att betala så lite skatt som möjligt. Det viktiga bör va hur pengarna gör mest nytta i ditt liv.

Om du är orolig för att ha gjort åt dina pengar och att pensionen inte ska räcka är det troligen ett bra ställe att låsa in dem.

Om du däremot tänker att du kan förvalta dem väl, skapa en extra inkomst i form av avkastning, eller kanske köpa dig lägre boendekostnader tidigare i livet så är det dumt att ha dem inlåsta i ett system där du inte själv bestämmer när och hur mycket du kan få ut.

Målet kan ju också va att ha tillräckligt mycket utanför, så att pensionen egentligen inte behövs.

Nej, det viktigaste är inte enbart vad som är bäst ur skattesynpunkt.
Men om det är skillnaden på flera hundra tusen kronor över 20 år så kan det ju ha en påverkan hur man lägger upp det.

Som du säger är ju drömmen att ha så mycket kapital själv så man inte behöver pensionen. Men man vill ju ändå inte ta för stora risker. Jag är inte rädd för att jag ska röra pengarna, för jag har min privata ISK och jag får göra grejer där om jag känner att jag måste medans KF:en är långsiktig, nästan som månadsspar, inget köp/sälj utan bara fylla på mer varje månad.

Tänkte bara om andra var i samma sits och hur de har resonerat kring tp vs kf eller annat upplägg.