Maximera värde - Verksamhetsbolag VS Holdingbolag

Hejsan,
Hoppas att ni mår strålande!

Jag driver sedan en tid tillbaka ett konsultbolag som jag är ensam anställd och ägare i.
Har nu börjat bygga upp en liten vinst i bolaget (2MKR+) och har börjat kika på diverse upplägg för att skatta smartare och skapa maximalt värde långsiktigt.

Att maximera värde privat är inte det viktigaste utan det jag vill få till nu är ett upplägg där varje krona spelar roll för att bygga upp ett större kapital i bolaget genom investeringar (KF).

Approach A
Flytta ägandet av verksamhetsbolaget till ett holdingbolag och därefter förvalta vinsten i ett KF.
Funderar även på att skippa tjänstepensionen samt spara utdelningsutrymmet (från holding) till framtiden för att på så sätt prioritera att öka kapitaltillskottet till KF.

Approach B
Skippa holdingbolaget och istället placera i KF direkt via verksamhetsbolaget.
Även här återinvestera hela vinsten (efter skatt) och skippa utdelning samt TJP.

Så som jag förstår det så är fördelen med Approach B att jag slipper de extra administrationskostnaderna som tillkommer med ett holdingbolag och kan istället investera dessa.

Jag vet att holdingbolag har sina fördelar när man vill skydda kapital eller ska sälja eller förvalta flera bolag. Det behovet har jag inte idag.

Frågan är dock om jag missat något? Är verkligen Approach B rätt väg att gå för att maximera värdet och ta vara på varje krona eller finns det en annan approach med holdingbolag som är bättre?

Tack på förhand.

1 gillning

Välkommen till forumet! :heart:

Jag skulle rekommendera:

• Börja med att ta ut en lön till brytgränsen (ca 54.000 kr 2025) för statlig skatt innan du börjar investera företagets pengar. Då maxar du avsättningen till pension och det svenska välfärdssystemet, sjukpenning, föräldrapenning och motsvarande.

• Ta ut maximal utdelning enligt 3:12-reglerna och din K10 – det finns ingen anledning att ha mer pengar i bolaget än du måste. Bättre att investera pengarna privat om du har möjlighet.

Jag är ju även ett fan av att man ska ha en bra pension. Så jag personligen brukar lägga in pensionsavsättning mellan punkt 1 och 2. Därefter, investera överskottet i KF (eller AF). Då kan man även trixa med t.ex. periodiseringsfonder och sådant.

3 gillningar

Hej och välkommen till forumet!

Jag tror vi skulle behöva nyansera eller förtydliga det här önskemålet lite för att du ska få bäst svar. Den lösning som ger dig absolut minst skatt behöver ju inte vara den bästa lösning ur andra perspektiv. Lite som Jan är inne på.

• Att ha en del pengar privat har i sig också ett värde. Exempelvis för ett bostadsköp eller något annat du vill göra med lite kortare varsel. Jag ser därför ingen anledning att skjuta på utdelningarna, utan skulle bara behålla det kapital i bolaget som blir dyrare att skatta loss. (Du är säkert med på det, men det blir ju ingen skillnad i slutresultat om du investerar före eller efter skatten på utdelningen dras)
  • Att ha rimlig tjänstepension är en trygghet och ett skydd om något annat går fel. Behöver inte vara superhög om du inte behöver den tryggheten.
  • Skatteregler kan förändras
  • Du är konsult och beroende av ditt eget arbete. Därför är ju lön som ger SGI troligen en god investering
  • När man jämfört skatten för lön där pensionsavsättning ingår med utdelning efter bolagsskatt är skillnaden ofta inte så hög som många tror.

Upplägget som Jan (och många andra) rekommenderar ovan är ju det klassiska upplägget. Kan man leva med mindre trygghet så finns det några kronor mer att hämta men konsensus är väl ofta att det inte riktigt är värt det.

Hur gammal är du? Närmar du dig pension är det ju klart fördelaktigt efter 67 (?) att ta ut lön då både skatt och arbetsgivaravgift sänks, samtidigt som du fortsätter få pensionsavsättningar. Den dag du närmar dig att sluta dra in pengar men fortsätta ta lön kan det också vara en bra idé att använda ett AF istället för KF så vinsterna från försäljningar kan kvittas mot förlust i bolaget. Det blir så skattefritt istället för att schablonskatta i en KF.

Gällande bolagstruktur: Blir det mycket större summor än idag är det kanske värt att sätta upp ett holdingbolag för att skydda de pengarna du har kvar i bolaget.

1 gillning

Jag har också funderat kring holdingbolag men ser inte poängen med det som egenföretagande konsult utan annan verksamhet. Lyftet är ju om man även har andra verksamheter, och kan omfördela vinster och kapital inom koncernen. Särskilt bra är det ju om man äger skogs- eller jordbruksfastighet vid sidan av konsultandet.

Exakt. Eller vill minska risk genom att inte ha finansiella tillgångar i ett verksamhetsbolag.

2 gillningar

Hej, tack för det fina välkomnandet och era svar @alternativtliv @janbolmeson

Jag tar redan utan en lön idag över brytpunkten och har tidigare tagit ut utdelning varje år enligt huvudregeln samt avsättningar till TJP om 5000kr/mån.

Att få ut mer pengar privat utöver lön är alltid trevligt men det viktigaste är som sagt inte att bli rik privat utan att ta vara på varje krona. Utdelning beskattas ju fortfarande med 20% och även om TJP är bra så tänker jag att man troligtvis kan öka avkastningen genom att placera dessa 60k/år tillsammans med vinsterna i en KF.

Desto högre summa i KF - desto större potential till att öka ränta på ränta och avkastningen över tid. Samtidigt som du bygger upp ett bra kapital som du antingen kan plocka ut via sparade utdelningar längre fram eller återinvestera i nya projekt. Så jag tänkte. Men kanske har missat något?

Det går nog att potentiellt få bättre avkastning utanför tjänstepensionen om du använder exempelvis portföljbelåning, och du blir så klart mer flexibel. Mycket av detta handlar om disciplin; Vet du med dig att du inte kommer peta på pengarna kan de vara bättre placerade i bolaget. Ska du förvara din tänkte pension själv är kanske Holdingbolag en extra trygghet.

Avkastningen blir ju inte högre för att alla pengar är på ett ställe jämfört med om en del är investerade utanför bolaget efter skatt. Slutbeloppet blir det samma när de är skattade i handen. Men jag kanske missförstår.

Absolut en möjlighet såklart! Men vill du investera pengar du borde satt av till pension? :slight_smile:

Allt beror såklart på dina mål och ändamål. Att investera överskott i en företagsägd KF är toppen tycker vi alla, men det finns ingen gyllene smitväg här. Vill främst skicka med dig att fundera på hur du ska säkerställa din pension om du inte gör det via TJP.

1 gillning