Hej!
Jag kör eget sedan 6 år tillbaka.
Men har inte greppat det där hur man ska tänka kring ekonomi/pension/lön.
Jag är snart 60 och vill bli pensionär om 5 år.
Jag har jobbat sedan jag var 16 och när jag går in på minpension.se så kommer jag när jag är 70 ha ca 18 000 i lön innan skatt!
Helt sjukt!
Mina intäkter är på ca 1 000 000/ år.
Inte wow, men jag klarar mig då jag inte har så höga omkostnader, verken privat eller i bolaget.
Hur skulle du göra om du var jag?
Vad skulle du ta ut i lön i månaden?
Kontra göra en utdelning och inte ge staten mer än nödvändigt.
Det låter som att du inte har haft kollektivavtal eller tjänstepension där du arbetat tidigare. Det är lite sent att göra något åt det nu fem år innan pensionen. Så du får göra det bästa möjliga framåt.
Som egenföretagare bör du ta ut lön upp till gränsen för statlig skatt, om du har möjlighet. Det maximerar avsättningen till den allmäna pensionen.
Utöver lönen så kan du maximera utdelningen enligt 3:12-reglerna.
Du kan också skaffa en egen tjänstepension eftersom det ger möjlighet att göra avdrag. Exakt hur det funkar för företagare vet jag inte.
Hej @Nightowl och tack för svar.
Jag har haft några anställningar med tjänstepension på tidigare anställningar.
Men inte under åren som egen.
Då jag lyssnat på min revisor (dumt?)
Jag har faktiskt haft både tjänstepension (3 bolag) och kollektivavtal. Därför förstår jag inte minpension.se kalkylatorn på så låg pension. Blev chockad.
“Som egenföretagare bör du ta ut lön upp till gränsen för statlig skatt, om du har möjlighet. Det maximerar avsättningen till den allmänna pensionen.”
Jag har änkepension och när jag gjorde ett maximalt löneuttag ett år, så fick jag en restskatt på 200 000!
Inte så kul.
Så ledsen över att jag inte varit intresserad av att lära mig allt kring pension.
Du kan ju spara i en KF i bolaget och sedan ta ut den när du slutar jobba, man måste inte ha tjänstepension. Fördelen med tjänstepension är att man låser pengarna till just pension men det går ju lika bra att spara på andra sätt.
Kosta på dig en rådgivning med @Monica på Pensionsguiden så får du ordning på pengarna de år som är kvar, hon beskriver det begripligt.
Kapitalförsäkring, en sparform som passar för företag. Man placerar i aktier och fonder ungefär som på ett ISK.
Förhoppningsvis hinner dina sparade pengar i bolaget ge avkastning tills det är dags för pension.
Dina inkomster som pensionär behöver ju inte bara komma från pension, det kan ju komma från sparade medel också.