Är konsensus på RT att depå eller KF är bättre för att investera överskott i bolaget?
Det beror väl som vanligt på men i de flesta fall är KF det bättre alternativet. Se till att maxa periodiseringsfonderna med så att man både investerar med hävstång och har oskattat kapital att plocka ifrån om man skulle behöva i framtiden.
De som förespråkar AF har ofta i avsikt att kvitta kapitalvinst mot framtida löner. Det här är en riskabel strategi eftersom man då låser sig fast vid just den strategin och inte kan avvika utan att åka på en skattesmäll. Vad händer exempelvis om du vill få ut kapitalet snabbare (exempelvis via träda)? Vad händer om fonden du investerat i likvideras eller byter inriktning? KF är det mest flexibla alternativet.
Någon konsensus har vi inte nått ännu i denna fråga.
Fördel att ha KF om du tänkt ta ut beloppet innan pensionsålder och vill ha möjlighet att växla innehav och vara aktiv investerare.
Fördel AF om du planerar för pensionen då en vinst i AF kan kvittas mot en kostnad såsom arbetsgivaravgift för bolaget när du slutat ta uppdrag i bolaget men ändå har kvar det och är över 67år. Skattemässigt blir det alltså betydligt bättre eftersom man enbart betalar 10% på löneinkomster som pensionär upp till ett visst belopp. Nackdel AF är att du inte kan byta innehav under tiden för då utlöser du vinst.
I KF betalar ju man ca 1% i årlig skatt och 20% på lågbeskattad utdelning.
I AF och som pensionär kan alltså skatten i det optimala fallet bli 10% + ev 0,12% årligen i fondskatt om du har fonder och inte aktier. Med aktieutdelning blir det ju också en årlig skatt. Men köper man en bolagsaktie som följer index som aldrig delar ut är det ju det bästa ![]()
Jag är just nu 40 år från riktåldern så känns svårt att veta om jag ska investera just det här till pensionen…
I mitt fall tycker jag som @janbolmeson att det är bra att tjp är låst tills 55. Jag måste bara ta tag i det där med överskottet för en gångs skull…
Någon som har tips på fond/aktie som passar för depå med sparhorisont på 30år? Min tanke nu är att lägga pensionen i depå och övrigt överskott i KF (vilket för nuvarande är en mindre del).
Hur är det med en ETF?
Den kan bolaget äga både i KF och AF.