Pensionsplanering med IPS

Hej! Jag har tidigare inte lagt ner någon tid på att planera pensionen (jag var ju nyss 20 :wink: ), men har nu försökt sätta mig in i detta och har sneglat på en del diskussioner här på forumet. Speciellt nyfiken blev jag på @Robert_G s upplägg med IPS. Då jag är ren novis på området skulle jag uppskatta feedback på nedanstående.

Förutsättningar

Jag fyller 48 år i år och siktar på att dra ner ordentligt på jobb vid 58. Jag bedriver i dagsläget konsultverksamhet i eget bolag sedan tre år tillbaka (ej satt av till tjänstepension i bolaget och inga större summor avsatta i något sparande) och min fru är anställd via ett stort vårdföretag. Vi har båda låg/mycket låg risk att bli arbetslösa. Vi har delad ekonomi men betalar in till gemensam pott för gemensamma utgifter, resor mm.

- Ca 600000 privat på sparkonto (som ska användas till sommarhus), men i övrigt inget sparande utöver 50% belåning på dyr fastighet, men har i dagarna börjat spara några tusenlappar varje månad på LYSA i ISK

- Lönen (tar lön till gränsen för statlig skatt) går nästan helt åt till löpande utgifter, planerad renovering av bostad (ca 1 miljon per person närmaste åren) och resor med familjen

- Maxar utdelning och har inget sparat utdelningsutrymme.

- Eget AB och ensam anställd

- Företaget gör ca 500000-1000000 vinst varje år fr o m det här året (sannolikt lågt räknat framgent) efter löpande utgifter, max utdelning och lön till brytpunkt

- Har ca 3,2 miljoner i pensionspengar enligt minpension.se med utbetalning på 30tkr brutto om jag börjar ta ut vid 68 års ålder, givet samma lön fram t o m 67.

- Har ej avsatt till tjänstepension i mitt egna AB.

- Sannolikt inget behov av investeringar att tala om i mitt AB

- Har inga problem med att vara passiv med investeringar, dvs global indexfond, eller fondrobot passar utmärkt.

- Vi har möjlighet till minst 200000kr (dvs hälften till mig) netto per år i passiv inkomst via uthyrning av lägenheter som ligger utöver budgeten ovan

Målbild

- Önskar köpa sommarhus för ca 3 miljoner (bekostas av mig då min fru ogillar lån och anser att vi har tillräckligt med skulder i nuläget)

- Planen är att jobba på på samma sätt i 10 år till. Därefter (från 58 till ca 67) ”bara” jobba tillräckligt för att betala ut lön och utdelning enligt ovan.

Frågeställning

- Rekommenderas att avsätta till periodiseringsfonder redan nu och när de kommer in i systemet, sätta av (motsvarande belopp) igen för att kunna utnyttja dessa vid sjukdom, eller i början av pensionen och använda inkommande för utdelning?

- IPS för några år framåt för att kunna få mer utdelning och för att förbättra möjligheterna till diskussion med banken för köpet av sommarstugan?

- KF eller AF med resterande delen, givet att överskott i företaget bara kan investeras i ca 10 år och att det därefter bara blir ränta-på-ränta i 10 år till?

- Periodiseringsfonder och IPS för lön första åren efter 68 och då AF för att kunna kvitto mot lönekostnaderna och skjuta upp utbetalningen av pension?

Tack på förhand!

Jag tycker inte man ska vänta här. Periodiseringsfonder är en trygghet vid inkomstbortfall och ger samtidigt möjligheten att investera med hävstång om man så vill. När periodiseringsfonderna återförs kan man periodisera om 25 % och bygga upp det här över tid.

Som bekant har jag motiverat vad jag tycker i andra trådar och kan väl egentligen bara hänvisa dit. Själv är jag inne på mitt tredje år med det här upplägget.

Det här beror lite på vilken situation man befinner sig i. I mitt eget fall är KF i kombination med periodiseringsfonder är ett betydligt mer lämpligt alternativ. Den största fördelen är att en KF är mer flexibel än en AF. Du kan ombalansera när du vill utan att trigga skatteeffekter, du kan ångra dig och investera kapitalet i bolaget eller lyfta det till 4:25-regeln (f.d 5:25). Med en AF faller hela konceptet om du tvingas realisera vinsten i förtid. Det här kan ske utom din kontroll. Den fond du investerat i kanske lägger ned och likvideras eller byter till en inriktning du inte är bekväm med. Vips så var all vinst realiserad.

Men en KF kan du fortfarande kvitta lönekostnader mot uppskjutna vinster i periodiseringsfonderna. Man får räkna lite på hur stora dessa hinner bli.

En annan viktig fråga man behöver ställa sig själv är hur länge man är villig att skjuta upp sin pension. Om överskottet i bolaget räcker för 10-12 årslöner, vill man verkligen skjuta upp pensionsuttagen till 78-80 års dagen? Maxar man dessutom sin IPS i 20 år hinner den i princip bli onödigt stor (dagens i-landsproblem).

Det här är dock individuellt och beror på varje enskild situation. För vissa blir en AF fortfarande ett bättre alternativ ur ett rent skatteperspektiv.