Hej! Jag har tidigare inte lagt ner någon tid på att planera pensionen (jag var ju nyss 20
), men har nu försökt sätta mig in i detta och har sneglat på en del diskussioner här på forumet. Speciellt nyfiken blev jag på @Robert_G s upplägg med IPS. Då jag är ren novis på området skulle jag uppskatta feedback på nedanstående.
Förutsättningar
Jag fyller 48 år i år och siktar på att dra ner ordentligt på jobb vid 58. Jag bedriver i dagsläget konsultverksamhet i eget bolag sedan tre år tillbaka (ej satt av till tjänstepension i bolaget och inga större summor avsatta i något sparande) och min fru är anställd via ett stort vårdföretag. Vi har båda låg/mycket låg risk att bli arbetslösa. Vi har delad ekonomi men betalar in till gemensam pott för gemensamma utgifter, resor mm.
- Ca 600000 privat på sparkonto (som ska användas till sommarhus), men i övrigt inget sparande utöver 50% belåning på dyr fastighet, men har i dagarna börjat spara några tusenlappar varje månad på LYSA i ISK
- Lönen (tar lön till gränsen för statlig skatt) går nästan helt åt till löpande utgifter, planerad renovering av bostad (ca 1 miljon per person närmaste åren) och resor med familjen
- Maxar utdelning och har inget sparat utdelningsutrymme.
- Eget AB och ensam anställd
- Företaget gör ca 500000-1000000 vinst varje år fr o m det här året (sannolikt lågt räknat framgent) efter löpande utgifter, max utdelning och lön till brytpunkt
- Har ca 3,2 miljoner i pensionspengar enligt minpension.se med utbetalning på 30tkr brutto om jag börjar ta ut vid 68 års ålder, givet samma lön fram t o m 67.
- Har ej avsatt till tjänstepension i mitt egna AB.
- Sannolikt inget behov av investeringar att tala om i mitt AB
- Har inga problem med att vara passiv med investeringar, dvs global indexfond, eller fondrobot passar utmärkt.
- Vi har möjlighet till minst 200000kr (dvs hälften till mig) netto per år i passiv inkomst via uthyrning av lägenheter som ligger utöver budgeten ovan
Målbild
- Önskar köpa sommarhus för ca 3 miljoner (bekostas av mig då min fru ogillar lån och anser att vi har tillräckligt med skulder i nuläget)
- Planen är att jobba på på samma sätt i 10 år till. Därefter (från 58 till ca 67) ”bara” jobba tillräckligt för att betala ut lön och utdelning enligt ovan.
Frågeställning
- Rekommenderas att avsätta till periodiseringsfonder redan nu och när de kommer in i systemet, sätta av (motsvarande belopp) igen för att kunna utnyttja dessa vid sjukdom, eller i början av pensionen och använda inkommande för utdelning?
- IPS för några år framåt för att kunna få mer utdelning och för att förbättra möjligheterna till diskussion med banken för köpet av sommarstugan?
- KF eller AF med resterande delen, givet att överskott i företaget bara kan investeras i ca 10 år och att det därefter bara blir ränta-på-ränta i 10 år till?
- Periodiseringsfonder och IPS för lön första åren efter 68 och då AF för att kunna kvitto mot lönekostnaderna och skjuta upp utbetalningen av pension?
Tack på förhand!