KF eller VP-depå för AB?

Jag försöker förstå vad som är mest fördelaktigt för mitt AB att förvalta vinsten. Jag har tidigare haft dem i KF på Avanza men flyttade dem till Lysa som enbart erbjuder värdepappersdepå för företag.

Tanke är att pengarna ska ligga där minst 10 år och regelbundna insättningar. Ca 25% räntefonder , 75% aktiefonder. Beloppet är i dagsläget omkring 4 miljoner.

För en värdepappersdepåbetalasbolagsskatt 22% på vinsten vid försäljning.
För kapitalförsäkring betalas schablonskatt baserat på kontots värde. Vad jag förstår ca 0,4%.

Hej!

KF är absolut att föredra på lång sikt för ett företag, eftersom tanken med en investering är att värdet ska gå upp så brukar man gärna se att undvika en vinstskatt.
Eftersom schablonbeskattningen är så låg som 0.375% för 2020 så ser jag ingen anledning att ha det i en VP-depå.

En fördel med en VP-depå är att man kan realisera värdepappersvinster när man inte har så mycket intäkter i företaget, t.ex. vid avvecklande i framtiden. Värdepappersvinsterna kvittas då mot utgifterna för lön etc, och det blir mindre/ingen bolagsskatt. Hur tänker du kring det?

Problemet med den strategin är att man måste vilja ha placeringarna kvar tillräckligt länge för att intäkterna skall gå ner i verksamheten. Jag har därför aktier, och lite mer ej så långsiktiga fondpositioner i KF. Har sedan lysa och ett VP konto på Avanza för de långa fondpositionerna för att ha en intäkt i mitt bolag när jag dragit ner på arbetet. Mitt svar på din fråga är alltså båda.

Vad menar du med att det tar tid för intäkterna att gå ner i verksamheten?

Ofta handlar det om att man behöver gå i pension eller upphöra arbeta av annan anledning. Annars kommer man ju fortsätta dra in pengar i företaget.