Investera i sitt bolag - Kapital försäkring eller VP konto

Funderar kring valet mellan VP och KF i bolag.

Funderingarna jag har

1. VP, verkar som man även där betalar en viss % av kapitalet varje år? Var helt ny info för mig, är det även så privat? Hur påverkas denna avgift utifrån när på året man tar in och ut pengar? (brukar slå hårt vid KF om jag minns korrekt)

2. KF, har bra koll, tydligt och enkelt, frågan är väl dock vad avgiften kommer ligga på närmsta åren, är väl inte omöjligt att denna närmar sig 1% och då måste man ju ha förväntad avkastning över 3,5% cirka för att den ska bli bättre än VP över tid (30%*3,5%=cirka 1%). Samtidigt har jag för mig att det slår rätt mycket när man tar ut och in pengar under året? Någon som kan utveckla detta lite?

Jag kör KF i mitt bolag, av största anledning att det är billigare skattemässigt.

VP lägger dessutom till lite mer jobb, du måste väl bokföra varje transaktion och du måste ha ett LEI nummer.

Ska du sätta pengar från bolaget på börsen så kortsiktigt så att du måste ta ut pengar regelbundet så ska du inte ha dom på börsen alls :slight_smile:

KF för företag fungerar väl snarlikt KF för privatpersoner, man betalar skatt på pengarna man sätter in och sen rullande under året.

Förväntad avkastning är runt 7%. Jag kör bara globalfonder i mitt bolag, inga enskilda aktier.