Bara i år har 23 ESG fonder stängt ned, bland annat från State Street, Colombia Thread Needdle och Janus Hartford. Även Blackrock har aviserat att de stänger ned två av sina ESG fonder. Det senaste är speciellt intressant då Blackrocks Larry Fink ofta anses ligga bakom ESG och nu erkänner att det inte alls har utvecklats enligt planerna. Investerarna sviker.
Med jämna mellanrum kontrollerar jag så att inget ESG nästlat sig in i min portfölj. Jag investerar gärna i E men SG kan de behålla och jag tror att många känner likadant. Jag gjorde en koll senast idag och allt ser bra ut i portföljen, väntar endast på en separation av ESG innan jag börjar investerar i rena Environment fonder utan att bli lurad att supporta saker som jag inte vill ha med att göra.
Visst är det så men då stora amerikanska förvaltare börjar stänga ner sina ESG fonder betyder sannolikt att det sprider sig, precis som det gjorde när de lanserade nya ESG fonder.
Jag jämför med allt jag tidigare läst om ESG fonder och det är först nu jag noterat att ESG fonder börjat läggas ner men antar att det kommer att ta lite tid innan vi ser hur vida den påbörjade trenden kommer att sprida sig.
Fonder läggs väl ner hela tiden. Några enstaka ESG fonder som läggs ner behöver ju inte betyda att allt är ett fiasko? Känns som det behövs lite mer jämförelse för att klargöra det
Det är för tidigt. Vi är sannolikt i början av en trend, det är i alla fall vad jag tror eftersom jag inte tidigare noterat att ESG fonder lagts ner. Vi måste vänta och se hur detta utvecklar sig.
Det skulle ju varit högst förbryllande om du såg massa ESG-fonder som lades ner för några år sedan sedan då konceptet knappt fanns då. Det är som att förvånat notera att allt fler elbilar syns på skroten.
Jag vill inte bevisa någonting utan endast noterar vad som händer runt mig och att Blackrock nu lägger ner två av sina ESG fonder borde vara illavarslande nog då Larry Fink har trummat oss döva om hur fantastiska ESG investeringar är och även påstått att investerare borde tvingas att investera i ESG.
Men du svarar inte på min fråga om det är dyra aktiva Esg fonder eller billiga Esg indexfonder? . Du plockar bara en sak i från mina 10 st frågor.
Fonder kommer alltid låggas ned och snart blir nästan alla Esg då blir det naturligt att många aktiva Esg fonder kommer läggas ned.
Även experter anser att ESG har misslyckats och det kanske är det som till slut triggat fondnedläggningarna.
Dagens Industri 21 maj 2022. Rapport: Satsningen på ESG och hållbara investeringar har misslyckas.
I rapporten skriver bland annat Beijerinsitutet för ekologisk ekonomi och Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet att satsningar på ESG (environmental, social and governance) och ‘sustainable finance’ ger en överdrivet positiv bild av finanssektorns framsteg.
Vidare framgår att många banker och pensionsfonder fortfarande har stort ägande i soja och köttproduktion, ett hot mot Amazonas regnskog.
I rapporten, som nästan är ett och ett halvt år gammal, framgår löften från stora amerikanska kapitalförvaltarna Blackrock, Vanguard och State Street att göra mer med sitt massiva ekonomiska inflytande. Tyvärr är det samma förvaltare som nu lägger ner sina ESG fonder.
Även önskan om ett politiskt tvingande att investera i ESG nämns i rapporten.
Att investera i en ESG fond skulle, för mig, kännas som att jag kanske får 50% av det jag gärna investerar i även om vinsten haltar men resten blir jag påtvingad.