Självklart får alla välja vad de vill och förhoppningsvis uteblir ett framtida politiskt påtvingande, även för våra statliga pensionsfonder. Själv fortsätter jag att välja bort ESG i nuvarande tappning.
Det finns tusentals fonder som du kan välja istället så att du skulle bli särskilt tvingad är ju en lätt överdrift, tycker du inte det?
Du missuppfattade eller jag uttryckte mig kanske inte klart nog. Om jag väljer att investera i en ESG fond så kanske 50% av innehållet är vad jag önskar att investera i medan resten är skräp som jag inte vill ha men inte kan välja bort. Tänk dig att du köper en chokladkartong där 50% av innehållet är sådant du gillar medan resten är bitar du inte ens vill ta i. Du kan ju kasta chokladen du inte gillar men jag kan inte separera bort det som inte smakar gott i min ESG fond, alltså investerar jag inte i ESG i dess nuvarande tappning.
Jag förstår men ser inte problemet. Köp en annan fond, problemet löst.
Önskar bidra till en bättre miljö och en bättre värld, inte bara tjäna pengar men heller inte bli lurad.
Vad står SG för i ESG?
Förstår inte de som menar 50% i en ESG fond skulle vara skräp. Utan att just nu titta i detalj tror jag en ESG fond till 100% innehåller samma företag som andra fonder.
Det är andra fonder som innehåller kanske 5% extra som valts bort i ESG.
Var ett några år sedan en studie visade att företag med höga ESG betyg avkastade bättre än andra. Nu behöver det inte betyda att ESG var anledningen, utan kan vara så att välskötta välfungerande bolag har resurser att bättre på att uppfylla olika ESG-kriterier.
För mig ser jag en större politisk risk i bolag med sämre ESG-betyg. Alltid risk att sådant som bedöms som dåligt regleras hårdare. Dock borde den risken redan avspegla sig i priset på de berörda aktierna.
Såg även något om högt ESG-betyg för ett tobaksföretag. ESG-rating sker av bolag i alla kategorier och det finns oljebolag med höga betyg jämfört med andra oljebolag. Berörda tobaksföretaget kanske tar väl hand om sina anställda och har bra villkor, odlar ekologiskt utan bekämpningsmedel, skövlar inte skog osv.
Det är inte så att ett bolag får bottenbetyg endast för det har en viss verksamhet. Dock finns det fonder som väljer bort hela kategorier av företag.
Anledningen till att någon vill investera i en ESG fond är oftast att hen vill investera i en bättre miljö, motverka klimatförändringar, bekämpa barnarbete och annat nobelt. Tyvärr investerar ESG fonderna även i företag med beteenden som många inte är redo att supporta men kan naturligtvis inte välja bort dessa.
De som säger att “bara investera i en annan fond” missar att problemet är att gamla och nya fonder tidigare hade börjat med ESG och att det var i en trend. Nu verkar det som att trenden börjar avta, vilket är det viktiga.
Kan du hojta och dela med dig av var du hittar ESG-fonder med 50% av innehaven som i din utsago är skräp? Alla indexfonder med hållbarhetsarbete väljer bort bolag som inte lever upp till kraven, men då pratar vi ljusgröna och mörkgröna fonder. Resten av klabbet har inga som helst krav på sig vad gäller hållbarhet. Det är enbart mörkgröna fonder som måste välja bort bolag som går emot fondens mål. Alla övriga klassade fonder får investera i vad de vill.
Förstår inte problemet ärligt talat
.
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Jag menar att de inte passar mig och min åsikt.
Anledningen till att så många ESG fonder stängt ner i år tycks bero på vikande intresse bland investerare, undermålig tillväxt och att de felaktigt har investerat i företag som ägnat sig åt omfattande “greenwashing” (företag som profilerar sig som starkt gröna utan att vara grönare än tidigare).
Om du riktar dina blickar åt de fonder vi kan handla hos svenska aktörer istället för en handfull från amerikanska jättar… Vilka fonder är det här som är så dåliga med skräpinnehav?
Är andelen ESG-fonder som stängt ned större än andelen icke-ESG-fonder, eller är det mest en magkänsla du har?
Bara hittills i år har lika många ESG fonder stängt ner som sammanlagt under de tre tidigare åren så det förefaller vara en ökande trend. Framtiden får visa.
Noterar avsaknaden av svar på mina frågor. Landar i att det är en känsla du har
.
Själv sparar jag i Lysa Hållbar och känner inte att mitt intresse för hållbarhet minskat.
Tänker att avkastningen i längden inte kommer vara särskilt olik andra Lysa-sparares avkastning.
Och även om jag förstår att förvaltarna är felbara (ett och annat kanske slinker in som inte borde det) så är jag övertygad om att världen blir bättre ju fler som väljer att spara i billiga hållbara indexfonder jämfört med mindre hållbara alternativ.
Det var inte det jag frågade.
Hur många ESG-fonder fanns ens under din jämförelseperiod, t ex?