Låter ju som en förbättring med fler bolag/färre exkluderade, men är det så enkelt? Kommer vissa som inkluderas idag att exkluderas till förmån för fler, men mindre viktiga et.c.?
Väldigt intressant. Min analys är densamma som din att det låter positivt, fler bolag bredare index. Men kanske missat något som du är inne på.
Äntligen. Nuvarande index som Nordnet har valt är de mest absurda index någonsin. Titta t.ex. på deras topp 10 i globalfonden. Inte ens Apple är med ![]()
Fråga: Någon som är orolig att JP Morgan fortfarande är den som sköter fonderna om jag förstått rätt? Liksom större risk för svarta svanar när man är beroende av fler företag?
Nordnets fonder funkar som så att fonden äger ett antal aktier (inte enligt index). Dessa används som ett slags pant. Sedan har fonden en deal (en swap) med JP Morgan där aktiernas avkastning går till JP Morgan, medan JP Morgan betalar indexets avkastning till fonden.
Vad JP Morgan har för vinst i detta kan jag bara spekulera i. Antingen äger JP Morgan de bolagen som ingår i index. Men mer troligt är att JP Morgan använder swappen som ett sätt att blanka indexet. Antingen för att de har kunder som önskar blanka index eller för att de bedömer att fondens riktiga aktier kommer att överprestera index.
Om JP Morgan inte håller sin del av avtalet så har fonden ändå kvar aktierna som fonden själv äger. Därför har man inte ökat motpartsrisken. Nordnets fonder kan följa vilka index som helst (som JP Morgan går med på) eftersom fonderna inte behöver äga underliggande aktier. De är helt syntetiskt replikerade.
Följdfråga isf. Om man vill att sina pengar ska vara säkra i osäkra tider, och att man skrapat ihop några miljoner, är det inte bättre att ha fonder som faktiskt köper sina innehav? Istället för syntetiskt replikerat.
Alla fonder har en risk om börsen kraschar. Det förstår jag.
Men jag personligen sover bättre om natten att jag inte tar fler risker än det. Typ vilken institut man har fonderna på. Vilket klientmedelskonto som institutet använder. Vilken typ av fond man köper. Lite “finansiell prepping”. Vad bör man välja i så fall?
Jo, men fonderna har ju som sagt en säkerhet i form av att de köper aktier. Men det är andra aktier än indexet.
Jag promptade angående trådämnet för globalfonden och fick detta som del av svaret ![]()
Svar från ChatGPT:
…
The MSCI World Selection Index and the MSCI World Climate Change Index are both subsets of the broader MSCI World Index, but they differ significantly in their construction, objectives, and performance characteristics.
Key Differences
1. Index Objective and Methodology
- MSCI World Selection Index: This index is designed to represent a selection of large and mid-cap companies across 23 developed markets. It aims to provide a diversified representation of the global developed equity market.seafarerfunds.com+5MSCI+5Investopedia+5
- MSCI World Climate Change Index: This index re-weights securities based on their exposure to climate change opportunities and risks. It aims to reduce the carbon footprint of the index and increase exposure to companies with lower carbon emissions and those providing solutions to climate change. MSCI
2. Sector and Regional Exposure
- MSCI World Selection Index: Maintains sector and regional weights similar to the parent MSCI World Index, ensuring broad market representation.
- MSCI World Climate Change Index: Adjusts sector and regional weights to favor companies with better climate profiles. This often results in underweighting sectors like energy and overweighting sectors like technology and utilities. MSCI
…
Syntetiskt replikerade är säkert ok, finns ju en säkerhet. Men själv vill jag ha fysiskt replikerade fonder. Ju mindre finansiell ingenjörskonst desto bättre.
Din AI har missat det viktigaste om ESG. Det är mer lärorikt att läsa Nordnets info som länkade i trådstarten. Som vanligt ett ljummet och intetsägande svar från ChatGPT.
Det tidigare indexet gjorde även exkluderingar utifrån ESG-betyg, vilket ledde till bortval av ett relativt stort antal bolag.
Bakslag för DEI och “positiv” diskriminering som nu avskaffas i många bolag. Men tråkigt att de fortfarande viktar om bolagen i index baserat på det fallerade Parisavtalet. Vad är det för människor som sitter och drar i spakarna inne på Nordnet egentligen? Finns det någon forskning som stöder deras val av MSCI Climate Change Index?
Med mina reservationer till trots, det ser ut som Nordnet Global Index 125 blir nu den bästa tillgängliga fonden inom privatavtalad tjänstepension, för de flesta yngre än 50.
Jag vill påminna om den nya principen, princip 8) som nyligen lagts till i forumreglerna:
Princip 8) Användning av AI-genererat innehåll - Forumet är en plats för personliga reflektioner och diskussioner. För att bevara detta värde vill vi begränsa användningen av AI-genererat innehåll. AI-text ska, precis som andra citat, markeras som citat. Använd citat-knappen eller > i början av raden.
Man kan också använda sig av dölj detaljer:
`[details=“Sammanfattning”]
Denna text kommer att döljas
[/details]`
Sammanfattning
Denna text kommer att döljas
Dölj detaljer hittas lättast på kugghjulet i övre högra hörnet av skrivrutan.
Så kan dom som vill läsa ett längre stycke AI genererad text läsa, medans andra som inte vill lättare kan scrolla förbi.
Jag saknar en egen fundering eller åsikt i denna teckensoppa. ![]()
Tack för påpekandet.
Jag lyckas dessvärre inte med att redigera inlägget så att det blir citat eller att detaljerna döljs för det aktuella stycket från telefonen.
De erbjuder en ESG-fond för att svenska kunder efterfrågar ESG-fonder.
Tror du inte på Parisavtalet så finns det jättemånga icke-ESG lösningar hos Nordnet.
Jaså, hur kan vi veta det?
Nej, inte som är valbara inom min pensionslösning. Där finns inte en enda sån valbar icke-ESG-fond.
Har gamla polare som jobbar i branchen. Extremt få svenskar som aktivt vill investera i kolkraft när de gör undersökningar.
Då kan du väl ta en fond som är mindre ESG än Nordnets egna fonder då? Eller ha ett privat sparande?
Nya indexet är ju mindre ESG än förra, så jag förstår inte riktigt negativiteten. Trodde du skulle vara jätteglad?
Jag kallar den för den bästa fonden för mig. Jag har satt maximalt med pengar i fonden. Du menar att jag är negativ mot fonden, eller indexet. Då tycker jag att du missförstår mig.
“Men tråkigt att de fortfarande viktar om bolagen i index baserat på det fallerade Parisavtalet. Vad är det för människor som sitter och drar i spakarna inne på Nordnet egentligen?” osar inte direkt positivitet.
Men nu kan vi avsluta diskussionen. Leder inte direkt någonvart.
Det är en förbättring. De följde tidigare ett väldigt smalt index (MSCI World ESG Leaders, som inte bara utesluter de som har ESG-problem utan bara innehåller “ESG-ledarna”). Vanliga gigantiska bolag som Apple, Amazon och Meta exkluderas vilket ger kvarvarande stora bolag extremt hög vikt.
I februari bytte indexet namn till MSCI World Selection Index. Man kan ju spekulera i att det har att göra med att så extrema ESG-index efterfrågas mindre.
Men, trots förbättringen skulle jag säga att fonderna fortfarande är ointressanta jämfört med de bästa alternativen.