Nordnet byter index i flera av sina fonder

Kolkraft kan jag gärna också avstå, men (kärn)vapen och sprit ställer jag mig positiv till så de flesta ESG-index slår alldeles för brett.

2 gillningar

Bolag som tillverkar sprit och alkohol sorteras inte bort på grund av ESG. Till exempel LG global har flera bolag som äger öl och sprittillverkning.

Tror bara mörkgröna fonder sorterar bort vissa alkoholtillverkare. Sen är rengöringssprit inom vården och industrin viktiga komponenter. Så de klassas nog som mörkgröna även där.

När jag kollar i Avanzas fondlista med globala indexfonder så är det fler fonder som sorterar bort alkohol än kolkraft (om jag tänker rätt).

Alkohol (och tobak) faller väl ganska tydligt under Social-delen av ESG så att säga att t ex LVMH inte sorteras bort pga ESG känns fel.

Många av fonderna påstår även att de inte sorterar bort vapen i allmänhet, men nästan varenda större militärindustriföretag är involverade i kärnvapen på ett eller annat sätt så de ryker ändå.

Konstigt, kanske att LF global är ett undantag då? Men de är artikel 8, så tror fler artikel 8 fonder har liknande innehav. Men de kanske är unika.

Jättebra nyhet. Nu kan man börja handla mer i Nordnets fonder igen. :+1:

1 gillning