Då vi överviktar Sverige i portföljerna borde det inte vara mer naturligt att övervikta tillväxtmarknad index? Tycker Ni att det räcker med bara 10-15% tillväxtmarknad index långsiktigt? Det är ändå den index som borde ha högst förväntad avkastning långsiktigt. Riktigt billig års avg 0.29%. 
Jag anser att så fort man överviktar ett land eller en region så går man delvis ifrån tanken om index och gör en spekulation om att ett land eller en region kommer att överprestera de andra. Det är nog något vi alla gör till viss del grad dock.
Jag har alltid tyckt att det svider att en globalfond har 7-8% av sina pengar i ett land som Japan medans den har icke-existerande summor i ett land som Indien.
Angående överviktandet av Sverige håller jag med och vill mena att det är mycket rimligare att ha 20-25% av sina pengar i 12% av den globala marknaden istället för att ha 20% i ett land som utgör mindre än 1 procent av den globala marknaden.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Investeringar i tillväxtmarknader, etiskt?