Byta global indexfond

Av det jag har placerat i två globalfonder är ca 2/3 placerade i LF indexnära och 1/3 i Storebrand global all countries A sek, då den innehåller lite tillväxt.

Nu funderar jag på att byta Storebrand mot Avanza Global, eller flytta allt till LF, då Storebrand är både dyrare och gått sämre än LF på 5, 3, 1 år och även denna månad. Tänkte att jag fortfarande vill dela upp det på två bra globala indexfonder.

Tänker jag rätt eller fel utifrån att Storebrand är både dyrare än både LF och Avanza, och faktiskt gått betydligt sämre än LF under ända upp till fem år? Eller är dessa 5 år för kort tid?

Ska dock inte leva på kapitalet ännu, men känns dumt att inte optimera mer om det går. Kapitalet ska nog ligga åtminstone 5-10 år till. Detta är alltså bara min globala del. Har även svenskt och kontanter på bra sparkonto istället för räntefonder.

Rätt utifrån att den är lite dyrare.

Fel utifrån deras historiska avkastning.

Helt enkelt olika fonder där tillväxtmarknader är exkluderade i det ena fallet men inte andra. Enligt teorin maximal spridning marknadsviktat är tillväxtmarknader något som bör ingå. Men frågan är om den ingående komponenten kompenserar (på mycket lång sikt) för den faktiskt något högre avgiften. Vilket som är bäst är just åt vilket håll den balansen skiftar. Där är tyvärr inte svaret helt glasklart.

6 gillningar

hej Viktor.
det beror på om du vill ha korrekt marknadsvikt på tillväxt. Det kan endast du själv avgöra. Ingen kan veta utfallet om 5-10 år på att exkludera dessa så det kan tippa båda åt rätt eller fel håll. Personligen exkluderar jag inte tillväxt just eftersomn ingen kan spå om framtiden. Med risk för att det kanske inte var svaret du sökte :wink:

1 gillning

Lite så jag tänkt, istället för renodlad tillväxtmarknadfond. Samtidigt 10 % skillnad på 5 år. Är inte det lite mycket ändå?

Men som ni säger, ingen kan ju sia om de kommande 5 åren. Och lite tillväxt är bättre spridning och marknadsviktat.

Nej det tycker jag inte. Det är en ganska marginell spridning sett till vad man kan förvönta sig under en sådan tidsperiod enligt mig.

2 gillningar

Hmm… Kanske behålla ändå då. Kanske mest jag som vill göra något. Indexfonder är ju såååå tråkiga på det sättet :slight_smile:

Har du lite lekpengar nånstans? Typ 10% av ditt kapital?

3 bra fonder med liten prisskillnad men jag hade mest tänkt så här

1. LF om jag vill ha ESG och inte vill ha tillväxtmarknader

2. Storebrand om jag vill ha ESG och vill ha tillväxtmarknader (den högre avgiften är motiverad eftersom bredare, dyrare smekande att handla på)

3. Avanza om jag inte vill ha ESG och inte vill ha tillväxtmarknader

Enda problemet är om du inte vill ha ESG men vill ha tillväxtmarknader för då täcker ingen av dessa fonderna.

Skillnaden i avkastning ska man nog inte hänga upp sig så mycket på. Det är sådant som uppstår pga något olika fokus.

• ESG har kostar avkastning senaste året eller så eftersom en del energibolag försvinner med ESG. Energi har gått bra helt enkelt.

• Med tillväxtmarknader har gått något sämre eftersom dessa marknader gått (som brukligt) sämre i skakiga tider.

Lycka till med valet. Alla är egentligen rätt rent ekonomiskt på sikt för det är egentligen små skillnader :slight_smile:

2 gillningar

Jag har också haft samma tanke. Jag valde att gå över till 100% LF Global. Det är så små skillnader mellan de globala fonderna och jag tror inte på tillväxtmarknader. Så jag valde den billigaste av de alla.

Sen sneglar jag en del på DNB Global Indeks. Men jag valde LF Global för den har legalt säte i Sverige.

Min teori om tillväxtmarknader:
Grunden i börsens utveckling är ren kapitalism, där man eftersträvar 8% årlig positiv utveckling. Jag tror inte kommunistiska länder och länder som har en dåligt utvecklad kapitalism, kommer slå utvecklade länder i företagsutveckling.
Potentialen borde vara större i tillväxtmarknader. Men jag tror ändå inte att de slår västvärlden i det spelet.