Har aldrig sparat aktivt i fonder men har flera som blivit sparade åt mig sedan jag var barn/ungdom. De har hög avgift och ligger inte på ISK/KF så tänker sälja allt. Funderar på vilken/vilka globala fonder man ska välja. Verkar ju som indexfonder är det som förespråkas mest. Är det KF som gäller för globala fonder eller funkar ISK?
Tittar just nu på Avanza Global, Länsförsäkringar Global Index, Skandia Global Exponering A samt Storebrand Global All Countries A SEK. Vad jag kan läsa mig till från fondfaktablad mm så verkar de ju följa olika index och därför undrar jag hur jämförbara de är mot varandra i det avseendet. Tittar man på tidigare utveckling den senaste tiden (3 mån - 3 år) skiftar det vilka fonder som har gått bäst men om man går ännu längre tillbaka i tiden (10 år) så har LF, Storbrand och Skandia presterat nästan lika.
Jag förstår att tidigare avkastning inte kan projiceras på framtiden. Tänker att det då är viktigt att titta på vilka aktier som fonden består av (branscher, företag etc). Det skiljer sig inte avsevärt men Storebrand har ju klart lägre andel i USA än de andra. Jag gillar att LF har vikt större andel åt branscherna teknik och sjukvård och mindre åt finans. Men det kanske mest beror på Apple…
Eftersom de är så pass relativt lika (men ändå olika på många sätt) är det bara att bestämma sig för den man gillar bäst? Eller sprida ut innehavet trots stor överlappning?
Avgifterna tycker jag är likvärdiga, främst med avseende på vad mina tidigare fonder låg på, även om Avanzas är lägre. Men har läst att Avanza betalar högre skatt på utdelningarna, så tänker mig att det blir väl till slut som de andra.
Även öppen för annat förslag av fonder i kategorin.
Globala indexfonder passar utmärkt både i KF och ISK, de passar även lika bra i tjänstepensionen.
Av de fonder du nämner är jag bekant med LFs och Storebrand och de är i det stora hela lika bra.
Nyanser som skiljer och omöjligt att säga idag vilken av dem som kommer gå bäst i framtiden.
Så placera om och stå inte utanför marknaden.
Starta ett dessutom ett månadssparande i fonden är mitt tips.
Lycka till
Den stora skillnaden är vilka index respektive fond återskapar i sitt innehav. Storebrands fond inkluderar tillväxtmarknader, medan de andra fonderna inte gör det. Allt annat som skiljer de åt är på marginalen. Det kan du läsa ut genom att kolla på index:ACWI (Globalt inklusive Tillväxtmarknader)) eller MSCI World (Globalt exklusive Tillväxtmarknader). Enklaste sättet är nog att se vilka länder de har innehav i. Saknas Kina finns det inga Tillväxtmarknader i fondens innehav .
Tack för input. Har tänkt månadsspara men det blir ju en stor klumpsumma nu direkt pga mina försäljningar. Lite fundersam över att fonderna har gått så bra i år. Har ju mycket att ta igen från dippen i höstas men 9-10% på mindre än 3 mån känns lite oroväckande tycker jag.
Tack för svaret.
I rent aktieinnehav så verkar den största skillnaden ligga i att Storebrand inte har Amazon och Tesla men lite annat istället just pga det du skriver om tillväxtmarknader. Anser du det är bättre att baka in allt i en fond eller ta en global indexfond som LF och sedan lägga till en annan just för tillväxtmarknader?
Håller med föregående. Jag kör personligen med både LF Global och Storebrand Global. Viss spridning med olika index och skönt att inte ha allt i en fond.
När det gäller att köpa fonderna. Klumpsumma mot att dela upp. Beror mkt på den känslomässiga biten. Historiskt har det lönat sig med klumpsumma och längst tid i marknaden. Men det behöver ju inte vara så framgent. Jag personligen hade delat upp beloppet i 10 månadsköp beroende på hur stort belopp. Det hade väl varit fan om börsen kraschar veckan efter du köpt med en klumpsumma
Köpte lite nu innan stopptiden vid 13 men funderar ändå på att köpa direkt för allt som försäljningen ger. I och med att jag säljer av allt gammalt på en gång så vill jag ju helst inte stå utanför så lång tid. Jag har ändå tänkt att månadspara i mina fonder men med kapital från inkomst och sparkonton (alldeles för mycket pengar där som buffert men känner mig inte riktigt påläst för att börja handla med räntefonder).
Vore det mina pengar skulle jag sprida över några globala indexfonder samt några svenska. För svenska gillar jag Spiltans investmentsbolagsfond också. Den är kanske inte kvalificerad som indexfond, men investmentbolag är bättre på investeringar än index över tid. Men viktigast för mig vore att pytsa ut pengarna över några månader. Jag skulle lägga pengarna i ett räntesparande med 2,6 % ränta och lägga 10% eller liknande åt gången på fonderna med några veckors mellanrum.
Där jag har ett val (vilket man inte alltid har på TJP i andra bolag än Avanza) så kör jag med Avanza Global - inte ESG exkludering och inte tillväxtmarknader. Precis som jag helst vill ha det
Som du säger, det är en smaksak vad man vill ha. Inte jättestora skillnader. Plus minus 10% på innehaven typ vilket kan påverka lite på avkastningen men viktigaste för mig är att inte ha en aktiv förvaltare som kostar 1+% om året och ändå oftast misslyckas. Det räcker gott och väl med mig själv som aktiv förvaltare av mina enskilda aktier i lekhinken
Jag tror jag lutar åt det du skriver och att det blir två-tre globala indexfonder. Främst för att jag inte kan bestämma mig trots mycket analyserande. Sä här svårt trodde jag inte det skulle vara att välja något så enkelt som en indexfond. Och då jag har inte ens kommit till de svenska än…