Val av global aktiefond.

Hej.

Är nybörjare vad det gäller investeringar i aktier/ fonder och skulle behöva lite input från er som är mer erfarna.

Har för närvarande mitt största innehav på lysa men efter att jag börjat intresserat mig mer för aktier och fondsparande har jag planer på att pröva mig fram och sätta ihop en egen portfölj, något lär man sig alltid.

Först och främst vill jag hitta bra globala aktiefonder/ indexfonder som ska fungera som stommen i portföljen. Portföljen kommer att kompletteras med småbolagsfonder, tillväxtmarknad och eventuellt lite ny teknik och kanske guld.

Många verkar vurmar för LF global indexnära och det är även den fond jag kanske kommer att investera i. Dock slog det mig att man kanske skulle jämföra med liknande fonder, även om de troligen inte är någon större skillnad mellan fonderna kan det ändå vara intressant att få era åsikter. Vissa fonder har lite större innehav i den amerikanska marknaden och vissa andra har något mindre i USA och i stället lite mer Asien, har jag noterat.

Fonder jag hittills kikat på är: LF global indexnära, Amf aktiefond, Skandias, SPPs och Handelsbankens globala aktiefonder/indexfonder. Vad är era åsikter om dessa fonder, är det samma skrot och korn som LF och att jag då borde välja LF pga den lägre avgiften och eventuellt komplettera med LF tillväxtmarknad för att få med Asien eller finns det någon idé att istället välja någon utav de andra fonderna? Alternativt ha två olika globalfonder, vilka fonder skulle då kompletterar varandra bäst ?

Hittade en intressant artikel på morningstar där författaren gjort en jämförelse: De 6 bästa globalfonderna | Morningstar

Jag själv har valt LF global indexnära helt och hållet. Billig och bred. Har rekommenderats av RT i flera år. Lyssna på avsnittet från förra vecka - “bästa fonderna 2021” för att lyssna hur de motiverar valet:

2 gillningar

Det är sant! Alltid intressant att jämföra men som du skriver är nog LF kanske det bästa alternativet.

Du bör kolla vilket index fonderna följer. Typiska index är MSCI World (inga tillväxtmarknader) och MSCI All Country World (inkluderar tillväxtmarknader).

Ok, vilken sida fungerar bäst att göra jämförelserna?

Jag har idag 60% av mitt innehav på LF Global Indexnära, men funderar på att byta den till Handelsbanken Global Index Crit…

Fördelar är ju lite mer åt kina-hållet, den har gått bättre än LF i alla år. Tycker 0,45% avg inte är så farligt mot 0,22% heller
Även tittat på SPP Aktiefond Global som liknar den, billigare men inte gått lika bra.

Tänker jag fel?

Jag kompletterar även med Öhman Global Growth som aktiv förvaltning

Globalfonder följer lite olika index, en del med tillväxtmarknader andra utan tillväxtmarknader såsom Asien, Sydamerika, Afrika mm.

Beroende på vad som finns på olika ställen där jag har konton så kör jag i de flesta fall antingen LF Global (som inte innehåller tillväxtmarknader) + LF Tillväxtmarknad (enligt andelar här på RT) eller kör jag enbart SPP Global (som innehåller tillväxtmarknader). Avgiftsskillnaden är väldigt liten mellan dessa.

Att skippa tillväxtmarknader tycker jag är fel (tex enbart LF Global) eftersom det ju per definition är snabbväxande länder med sådär en 4-5 miljarder av världens befolkning. Känns dumt att utesluta.

Även om vi inte ska fokusera för mycket på historisk avkastning är det intressant att jämföra utveckling mellan exempelvis AMF aktiefond global, SPP eller Handelsbanken som har med tillväxtmarknader mot LF global indexnära i hop med LF tillväxtmarknad. Blir det samma utveckling eller har någon variant en starkare historisk utveckling. Går det att göra en sådan jämförelse?

Historisk avkastning kan ju vara intressant om det är fonder som år efter år presterar bättre och även klarar sig bättre i sämre tider än konkurrenterna. Det säger ju något iallafall.