Sitter och funderar på att spara i 2 olika globala indexfonder istället för 1. Det är främst länsförsäkringar och spiltan global som jag tittat på. Har i dagsläget bara länsförsäkringar men jag ser att många globala indexfonder har nästan samma uppsättning som länsförsäkringar men inte spiltan som satsar mer på andra branscher ( finans mest) i jämförelse.
Gör jag bäst i att spara 50% på spiltan i framtiden istället?
Avgift är inte den avgörande faktorn för min del.
Spiltan Globalfond Investmentbolag är ingen indexfond men kan vara ett komplement till LF om du tror de kommer slå index eventuellt att du sover bättre om nätterna.
Bäst på vilket sätt?
En globalnindexfond satsar inte i olika branscher. En indexfond ska följa index vilket generellt betyder att förvaltaren inte tar aktiva bets på olika branscher. Alltså fondens förvaltare försöker bara avspegla marknaden utan att “satsa” i något specifikt.
Spiltan global investmentbolag är inte en global indexfond i meningen att den försöker efterlikna marknadsviktat index.
Diversifieringen i Spiltan är hög, Trots allt är ändå en indexfond “säkrare”. Personligen: Av utlandinnehavet ligger den globala indexfonden på cirka 80 procent och Spiltan på ca 20 procent. Men smaken är som baken…
Jag passar och bollar lite med er om min portfölj som innehåller både Länsförsäkring globall och Avanza globbal…är det inte överdrivet, ska jag sälja en av de och vilken i så fall skulle ni rekommendera att sälja?
Varför sälja en av dom, själv har jag både lf och Avanza global.
Edit. Ellinor Becket på Placera hade nån artikel om att hon körde med både Avanza global och Länsförsäkringar global.
Jag har aldrigt orkat sälja. Jag flyttade månadssparandet till Avanza Global när den startade men jag har inte sett någon bra anledning att flytta. Det är extremt lika fonder så varför ska jag riskera att ligga utanför börsen några dagar bara för att det ska “se” lite bättre ut?
Hade en av fonderna varit mycket sämre så hade jag såklart bytt. Men just två globala indexfonder som dessutom har i stort sett samma kostnader? Nä, inte värt att hålla på.
Om du månadssparar så skulle jag föredra att månadsspara i en av dem. Sälja någon av dem behöver du inte göra då båda är bra.
Tack för ni delar med era erfarenheter om att ha 2 globalla fonder smtidigt…det är ju bra! Jag tänkte bara p g a deras likvärdiga innehåll och köpa istället en småbolagsfond eller så men det gör väll ingenting…kan köpa nåt mer i alla fal för bättre riskspridning.
Upplever att din fråga och background check inte alls är samma sak. Är din fråga vilken investeringsstrategi du bör ha? Eller är det om vi tror mer på finans? Eller är det något annat?
Men vilka index är det vi pratar om egentligen? Och hur viktar man dessa mot varandra? Nånstans finns det väl ändå någon som tar ett “aktivt bet”, men på olika index istället för branscher?
Global marknadsvikt.
Jo, men vad innebär det i praktiken? Är Ryssland med i ett sånt index? Lichtenstein? Alla marknader (råvaror, eller bara bolag)? Hur viktar man marknaderna mot varandra? Osv…
LF Global Index fondbeskrivning skriver t.ex. så här (redan där finns det ju ett “aktivt bet”)
Fonden är en passivt förvaltad indexfond som följer indexet Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select med syfte att över tid ge en avkastning som så nära som möjligt överensstämmer med indexets avkastning. Indexet speglar bolag på de utvecklade globala aktiemarknaderna exklusive de bolag som ej uppfyller indexets hållbarhetskrav.
Marknadsvikt! Det finns i praktiken inget perfekt sådant index.
LF global har lämnat marknadsvikt och är ESG viktat numera. Tidigare hette fonden LF global indexnära och följde MSCI World med lite ESG exkludering.