Globalfondernas olika utveckling - har jag valt fel?

Den del av min portfölj som utgörs av global indexfond har jag placerat i Avanza Global. Men den går flera procentenheter sämre än t.ex. DNB Global Indeks i år.

Hur tänker ni kring detta? Har jag valt ‘fel’?

Historisk utveckling säger inte så mycket, annat än att det uppenbarligen finns en viss skillnad mellan dessa fonder. Men vi var några stycken som bytte bort AG när den gick från att vara en traditionell passiv marknadsviktad globalfond till en mer aktiv ESG-viktad fond.

5 gillningar
  • Avanza Global är billigare
  • Båda är globalfonder som följer utvecklade marknader (dvs inga tillväxtmarknader är med)
  • Båda har ESG-kriterier, dvs exkluderar bolag utifrån miljöm och socialt ansvar och bolagsstyrning
  • Avanza Global har mycket striktare kriterier, dvs exkluderar fler bolag
  • Så från att index har typ 1600 bolag, så har DNB typ 1500 bolag, och Avanza har typ 800 bolag
  • Strängare ESG-kriterier lönade sig under Bidens tid (Green New Deal etc), men har inte lönat sig under Trumps tid (Drill Baby Drill etc)

… så, vill du ha den billigaste globalfonden? Eller den bredaste globalfonden? Eller en som innehåller tillväxtmarknader?

Har du svårt att välja så kan du månadsspara i båda globalfonderna :upside_down_face:

3 gillningar

Avgiften mellan dessa gör minimal skillnad jämfört med vad en bred fond gör. Frågan här är ifall man vill missa eventuell avkastning för en mindre bredare fond, vilket har varit fallet här.

1 gillning

Som redan sagt, vi är nu i Drill Baby Drill.

Vad som kommer gå bäst nästa år vet vi inte.

För att ge en annan bild. 2023-2024 gick ESG väldigt bra under Bidens tid. Avanza Global hade på den tiden ingen ESG alls. Medan Länsförsäkringar Global var en populär ESG-fond. Under de 1.5 åren gick ESG-fonden 5% bättre.

2 gillningar

Dnb global har 1297 bolag inte 1500

1 gillning

Nej, anledningen att den har gått sämre är inte för den varit smalare

1 gillning

Min åsikt är typ: Det går inte att veta om den bredare eller den smalare fonden kommer att gå bättre. Det går att veta att en lägre avgift är bättre än en högre. Så jag investerar i den billigare fonden. Men liksom, vi snackar änglar på ett knappnålshuvud här. Båda två är utmärkta fonder och likheterna är mycket viktigare än skillnaderna.

2 gillningar

Hmmm… en aning onyanserat.
Jag tycker inte nödvändigtvis tvärtom, men jag är intresserad av ditt resonemang bakom din slutsats.

Jag vill ha den bredaste non-shithole countries.

Så:

1. Eliminera vissa länder
  2. Investera marknadsviktat i återstående noterade bolag
1 gillning