Flytta allt från Lysa till Avanza | Hur gör jag enklast?

Var ett tag sedan så kommer inte ihåg exakt vad som stod. Men inte värdepapper tror jag. De finns ju inte hos Avanza. Borde vara något alternstiv som inkluderar allt/avsluta kontot som du flyttar ifrån.

1 gillning

Tycker jag provat båda alternativen. Ja förutom att jag inte skrev ner 400 aktier manuellt :joy:.

Får forskare vidare på det. De kanske har ändrat på något på sista tiden

1 gillning

Återkoppla gärna hur det går så att vi andra lär oss något också. :slight_smile:

2 gillningar

Will do.

Ärligt funderar jag på om det inte är lättare och tajma flytta med isk skatten. Verkar vara mindre problem.

1 gillning

Kom precis på att jag fick detta från lysa

Så andra gången vade jag flytta värdepapper. Då blev det att jag behövde fylla i varenda en manuellt.

Man ser ju för bövelen inte alla papper man har i

125+
Andra värdepapper på lysa

2 gillningar

Ping @lysa har ni något inspel här? Hur kan man underlätta det här?

1 gillning

Vill lägga till att jag valde flytta allt på bilden som lysa sedan sa inte gick

Om det underlättar något

1 gillning

Hej!

Vi beklagar om det upplevts som osmidigt att flytta från oss. Även om vi inte kan se era specifika ärenden direkt, hjälper vi er gärna om ni kontaktar oss via ett meddelande i inloggat läge.

När det gäller en ISK-flytt från Lysa kan inte innehaven flyttas direkt; istället måste en försäljning ske först, och därefter flyttas likviden. För att säkerställa att detta genomförs korrekt behöver uppdraget från det mottagande institutet tydligt ange att en försäljning av innehaven ska ske. Det är viktigt för oss att agera i linje med lagkrav och kundens uttryckliga önskemål, så vi kan inte sälja innehav utan en specifik begäran om det.

För att säkerställa att flytten till Avanza går smidigt, välj att sälja fonderna och lista Lysas fonder manuellt. Man behöver inte inkludera alla underliggande fonder och innehav, endast Lysas fonder. Namnet på fonderna samt deras ISIN-nummer hittar du på ditt Lysakonto under “Innehav” eller via värdebeviset (gå till menyn med tre streck → Kundinfo → Värdebesked). Observera också att vid en ISK-flytt behöver samtliga fonder som finns på det Lysa-kontot anges för försäljning, då deluttag inte är godkända.

Hoppas detta klargör processen, och tveka inte att kontakta oss om ni har fler frågor!

Bästa hälsningar,
Team Lysa

4 gillningar

Detta blir högst relevant för min del inom snar framtid. Tanken är att gå över till Avanza från Lysa. Kommer göra som många andra har föreslagit i tråden. Begära en ISK flytt via Avanza till dem från Lysa men vilka datum ska man helst undvika? Något mer jag bör tänka på IOM flytten?

Avanza skriver att skatten inte påverkas om samma värdepapper flyttas. Kanske inte detta du syftade på?

Du verkar röra ihop ISK flytt som sker “inom” ISK skatteskalet och att flytta pengar utanför ISK skalet.

Jag hade som sagt precis innan kvartalsskifte tagit ut allt, flyttat kontanterna mellan bankerna och sen direkt efter kvartalsskifte flyttat in på ISK hos nya banken. Det är skatteneutralt och riskerar inte att ta månader.

1 gillning

Detta är helt nytt för mig så mycket möjligt att jag rör ihop det. Är det väldigt ödmjuk i frågan.

För att sätta ditt sätt i perspektiv, hur skulle detta se ut i praktiken? :slight_smile:

• Göra nära inpå men före kvartalsskifte:
    Sälja värdepapperna hos gamla banken
    Ta ut likviderna från den banken
  • Göra efter kvartalsskifte
    Sätta in på ISK hos nya banken
    Köpa önskade värdepapper
2 gillningar

Tack för svar. Ska tänka på detta när det är dags.

Edit: nackdelen är att man är utanför marknaden kanske en längre tid än att sälja och vänta in kvartalsskifte. .

Jag förstår inte vsrför du ska vara utanför marknaden en längre tid? Sälj och plocka ur första bankens ISK först precis innan kvartalsskifte .

1 gillning

Jag tror nog jag har förstått hur jag ska gå tillväga. Läste även i en annan tråd som satte detta i praktiken. I mitt fall blir det att sälja innehavet så jag klaffar rätt innan 31/3. Tar ut kapitalet från Lysa så som i mitt fall innan 31/3, för att sedan föra över dessa vidare till Avanza 2 april.

Citat från tråden nedan.
"Det stämmer men eftersom du tar ut före ett kvartal och sätter in efter blir resultatet det samma.

K1 100kr
K2 100kr
K3 100kr
K4 100kr
Insättningar 0kr

Totalt 400kr

K1 100kr
K2 0kr
K3 100kr
K4 100kr
Insättningar 100kr

Totalt 400kr"

Flytta pengar från ISK i en bank till ISK i en annan, skatt? - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet

Hur gick det sedan? Lyckades du med flytten som planerat? Är inne på samma sak och vill inte drabbas av dubbelbeskattning.

Flytten gick väldigt smidig. Gjorde en intern-flytt med hjälp av Avanza för att slippa dubbelbeskattning genom att inte överföra till min gammelbank och sedan vidare till en annan institut. Sen ville jag inte heller riskera att bli ifrågasatt av banken var dessa pengarna kommer ifrån osv.

Ca tid 2 veckor och var 1 dag utanför marknaden. Om den dagen var en bra eller dålig lägger jag ingen värdering i. Så får det vara. Nu är flytten gjord och behöver inte tänka på det.

3 gillningar

Fint att höra! Var det då med hjälp av deras kundsupport eller ”Flytta värdepapper”-funktionen i appen? Behövde du vänta in kvartalskifte?

Behövde inte ta hänsyn till det iom att dte är en ISK-flytt.

Precis denna och sedan tog jag hjälp av inlägget ovan om hur man letar rätt på den infon som behöver för att göra flytten.

(Flytta allt från Lysa till Avanza | Hur gör jag enklast? - Nr 28 av Lysa)

2 gillningar