Flytta ISK från LYSA till Avanza/Nordnet

Hur gör man om man vill flytta hela ISK-kontot på Lysa till annan bank? Går det ens eller måste man sälja av allt först?

För Avanza exempelvis så går du in på Flytta från annan bank | Avanza och väljer Lysa.

Jag gissar nu, men i och med att Lysas fonder inte finns hos Avanza så säljs de av innan flytten.

Det är fortfarande skattemässigt fördelaktigt att flytta på detta sätt då du inte triggar en extra insättning.

Jo. Dock verkar det ta satans lång tid att flytta. Rätt länge man står utanför marknaden??

Jag har faktiskt också kollat det. På Avanzas flyttsida ska man ange något kontonummer till Lysa-kontot (vilket inte finns). Och anger man “uuid” numret som går att hitta på Lysa så godtar inte Avanza det så jag orkade inte gå vidare just nu.

Uppdatera gärna tråden om du lyckas

Jag håller med dig. Har faktiskt tänkt starta en tråd på just det temat. Sälj och flytta pengsrna själv, det bör löna sig.

1 gillning

Skapade min tråd nu. Den hade legat som utkast sedan april. :man_facepalming:

1 gillning

Jag har gjort den flytten ganska nyligen från Lysa till Avanza.
Tyvärr måste man få blanketter hemskickade till sig och sedan posta dessa.
Flytten tog ungefär 7 veckor för mig.

Däremot så är du ju inte utanför marknaden någon längre tid. Var väl någon enstaka dag.
Skulle jag vara i samma situation igen så skulle jag sälja av och flytta pengarna manuellt.

1 gillning

Kan bekräfta detta - Lysa är valbart som institut nu på Avanza ISK-flytt, men eftersom du måste ange kontonummer som du vill flytta ifrån, och Lysa inte har det (de är ingen bank) så funkar det inte. Lysa föreslog att jag skulle använda fyra första siffrorna i deras “konto-id” men det funkade inte. Det enda som var görbart var via blanketter, då du kan skriva vad vill. Slutade med att jag sålde och förde över kapitalet via ett transaktionskonto, och tog skattepåslaget.

Nyfiken på varför ni flyttar från Lysa till Avanza.
Så dela gärna om ni vill.

Vill ha lägre avgift. Till exempel LF global har bara 0,22%. Sen vill jag bara spara 100% aktier. Att ha 100% på LYSA känns spontant lite onödigt.

2 gillningar

Verkar generellt som att isk-flytt orsakar lång väntetid och en del problem. Kanske bäst att bara sälja innehavet och flytta över pengarna manuellt och sedan köpa de fonder man vill. Trots extraskatten.

1 gillning

Gillar man passivt sparade är Lysa utmärkt men om du vill påverka mer själv eller handla aktier så är Lysa fel plattform. Jag kör både Avanza och Lysa då jag tycker att de kompletterar varandra. Avanza mer för enskilda aktier och Lysa för att jag tycker att det är meckigt med fonder och jag behöver inte placera om något med Lysa heller, de tar hand om det. Tycker att avgiften är värt det.

1 gillning

Du slipper extra skatten om du gör det nu i månadsskiftet juni/juli…

Jag använder Lysa/Opti och Avanza på ungefär samma sätt. Lite för att jag är nyfiken också. Men intressant att höra från er vad mer som triggar en flytt.

Huvudskälet att lämna för mig:

• Fördelningen räntor/aktier är en integral del av att välja Lysa. Den är mer eller mindre trasig nu när räntedelen i stort sett i garanterad förlust, och jag vet inte när det ändras, kanske nästa år, kanske om 10 år. Blev en deal-breaker för mig till slut.
1 gillning

Intressant tanke som jag tolkar är i linje med att vi hellre kan ha pengarna på sparkonto med insättningsgaranti än räntefonder.

Du menar säljer innan månadsskiftet nu?

Japp, sälj innan månadsskiftet, ta ut från ISK/Lysa. Sätt in igen efter månadsskiftet = slipp extra beskattning

För att jämföra äpplen och äpplen… tror avgiften skulle bli uppåt 0,3% om man ens skulle försöka närma sig Lysas aktiedel (alltså 100% aktier, bred inriktning) vad gäller bredd (det räcker inte med LF Global indexnära). Och då ingår ingen ombalansering mellan de olika fonderna du behöver köpa. Så att betala 0,05-0,06% för det tycker jag är fullt rimligt.

3 gillningar

Att det lönar sig att sälja över månadsskiftet var det för att det råkade sammanfalla med kvartalsskifte?