Det verkar vara ett komplicerat sätt skatten räknas ut på ett ISK-konto. Vad jag förstått så påverkar varje insättning man gör på ISK-kontot den slutliga skatten?
Jag hade tänkta att sätta in 150.000 kr att starta med för aktieplaceringar och sedan varje månad sätta in 5.000 kr för ytterligare köp.
Är det dumt? Vad blir skattekonsekvenserna av detta?
Det är egentligen rätt okomplicerat. Skatten för 2023 är fastställd till 0,882% av värdet på ditt ISK. Det tas ut en fjärdedel per kvartal baserat på hur mycket pengar som finns på kontot den första dagen i kvartalet. Dessutom tas det ut ett extra kvartal på varje insättning, för att motverka att man tar ut allting över själva kvartalsskiftet.
Om du vill veta mellan tummen och pekfingret så räcker det att tänka att det är 0,882% skatt på hela summan. (150000+60000)*0,882% = 1852 kr skatt.
Om du vill vara lite mer noggrann så får du göra hela uträkningen. Men om du tänker att du ska betala ca 2000 kr så är du väldigt nära.
Desto närmare ett kvartalsskifte man sätter in desto mindre skatteeffektivt är det. Som ett extremt exempel om du sätter in pengar 31 mars så påverkar det skatten redan 1 april (utöver det som tas för själva insättningen dvs). Då är det antagligen bättre att vänta med insättning till 1 april eftersom du inte kunnat investera dessa någon längre stund.
Jag misstänkte att det fanns något man kunde undvika. Alltså löningen i mars är bättre att sätta in 1 april. Likadant juni lönen sätter man in 1 juli osv?
Det går att räkna ut datumen mycket (MYCKET) grovt. Jag gjorde det i tråden ISK-flytt sällan värt det
Skatten som du betalar när du sätter in pengar på ett ISK är just nu (2022) 0,09%. Avkastningen på börsen är svårare att sia om eftersom den svänger kraftigt på så kort tid, men om vi antar att börsen går upp 7% per år så är det i snitt 0,019% avkastning per kalenderdag som man missar av att stå utanför marknaden.
Med 2023 års skattesats så betalar du 0,22% skatt per kvartal. Med 0,019% förväntad avkastning per dag så behöver man 0,22/0,019 = 11,5 dagar för att tjäna in skatten. Så de sista tolv dagarna av kvartalet kan man undvika.
Men det är inget jag rekommenderar. För de allra flesta är det bättre att få in pengarna och komma igång med sitt sparande. Det är lätt att snurra in sig i detaljer som inte är viktiga. Håll det enkelt.
Som Emil skriver så kan man se det som fel eller dumt, men jag har överföring den andra varje månad. Då duckar jag den förste och kan dessutom modellera siffrorna eftersom jag också vet att lönen kom som den skulle, alla räkningar är betalda och jag upplever att det ger mer svängrum att maxa insättningen.
Jag månadssparar 5300 kr den 26:e varje månad. En gång i kvartalet så sätter jag alltså in pengarna 5 dagar tidigare än optimalt. Det ger en skatteeffekt på 12 kr men en extra förväntad avkastning på 5 kr. Alltså vaskar jag 7 kr per kvartal.
Då värderar jag det högre att jag kan använda bankens funktion för automatiskt månadssparande, och att pengarna dras så snabbt som möjligt efter löning.
Ska nog testa detta varje kvartal. Inget att förlora men däremot kan man ev vinna något. Annars har jag bra koll på räkningarna innan löningen. Allt detta justeras i en excel-kalkyl innan löningen kommer.
Okej, nu börjar vi komma ut på djupt vatten. De allra flesta gör som sagt bäst i att helt enkelt ha ett enkelt månadssparande. Det skriver jag för att jag vet att det är många som läser det vi skriver.
Nu när vi ändå nördar ner oss så kan jag erkänna att jag använder Avanzas värdepapperslån som buffert för månadssparandet. Jag har ett månadssparande som köper fonderna automatiskt och lägger ordern den 26:e. Jag har ett annat månadssparande som drar pengarna från mitt bankkonto med autogiro. Anledningen är att autogirot ofta kommer in ett par bankdagar senare. Genom att använda värdepapperslånet kan fondorden läggas tidigare.
Jag har satt datumen till den 26:e av samma anledning som @angaudlinn. För att jag vill hinna kontrollera lönen och ha tid att stoppa allting.
Här finns det alltså ytterligare möjligheter (som jag inte utnyttjar, och som jag inte rekommenderar): fondorden kan läggas tidigare än löning; eller fondordern kan läggas dagen innan kvartalsskiftet så att den går igenom efter (pengarna från värdepapperskrediten förs in på ISKt samma dag som fondorden går till avslut).
Jag också, men inser jag att jag kan skyffla in 5k till så gör jag det.
…och om den är den 24:e och dagen innan löning så kan man reta sig till döds.
Håller man en hög sparkvot tror jag att man kan skita i väldigt många om och men och kansken.