Hur lång tid brukar det ta att göra en ISK flytt från Avanza till LYSA?

Har cirka 10 fonder i 2 olika ISK konton på Avanza, begärde om flytt cirka 20e december, hur lång tid tror ni att det tar? Stämmer 2-4 veckor verkligen? Samt undrar jag om hela flyttet kommer säljas och flyttas samtidigt eller kan det hända att en viss fond säljs och flyttas efter 3 veckor och en annan fond efter 4 veckor?

Sen nu i efterhand har jag tänkt på att jag skulle vilja bygga ihop en liten egen portfölj på Avanza med lite mindre summa för att typ ‘‘tävla’’ mot LYSA. Dock fortfarande endast indexfonder. Men om jag gör en sådan portfölj nu efter att jag begärt ISK flytt, kommer dom också att säljas av?

Är 21 år och endast kommit in i börsen med fonder och liknande i bara cirka en månad och tycker det är skitkul och intressant. Tror jag matat igenom snart 150 avsnitt av podden redan!

Skulle behöva ha några lektioner med mina föräldrar som aldrig varit inne på börsen och haft sina sparpengar (förutom pension) på ett vanligt bankkonto utan ränta hur länge som helst…

Tacksam för all hjälp jag kan få <3 Bästa forumet man upptäckt på väldigt länge.

Jag flyttade från Swedbank i början av december. Det tog nog ungefär den tiden. För mig flyttades hela kapitalet samtidigt. Du får ett mail f ån lysa när insättningen/överföringen är klar. Ha bara is i magen :slight_smile:

Då är det alltså så att eftersom flytten inte är gjord ännu, om jag skulle göra en ny portfölj idag så skulle den förmodligen räknas med i flytten också?

Sista två veckorna (cirka) i december är det dessutom flyttstopp. Det är för att kunna räkna ut korrekta skatter etc. för ISK.

Tror inte ny ISK påverkas av redan begärd flytt.

Jag flyttade mina från Avanza till SAVR i somras. Det tog evigheter. Minst 10 veckor. Det var dock högt tryck då, så det kan ha förlängt tiden rejält. Gissningsvis tar det ändå längre tid än 4 veckor idag.

Såhär i efterhand kände jag inte att det var värt det. Det är bättre att lägga alla pengar på typ en billig global indexfond (Länsförsäkringar Global Indexnära, tex) och stanna i Avanza. Pga det låga priset kan inte SAVR göra den billigare. Dessutom kan du leka lite med aktier vid behov.

Jag är dock rätt färsk på detta. Lyssna hellre på de gamla rävarna i gamet.

1 gillning

Flyttade ISK från Avanza till Lysa sista kvartalet 2021. Tog två veckor om jag minns rätt. Jag hade redan sålt av alla tillgångar på Avanza så det vara bara löst kapital att flytta över.

Eftersom jag fortfarande väntar på att få allt flyttat, tror det det går snabbare om jag säljer av allt på avanza först sedan behöver LYSA bara flytta pengarna?

Det enklaste är väl att ringa Avanzas kundtjänst och fråga?

Själv skulle jag genomfört flytten själv genom att ta ut pengarna från Avanza och sätta in på Lysa, Kostar ca 0.1% i extra skatt men man har full koll på vad som händer och det går på ett par dagar.

3 gillningar

jo det är sant. Men jag misstänker att dom ger samma statiska svar som i deras FAQ, alltså 2-4 veckor. Men när man pratar runt och kollar med andra så har det gått betydligt snabbare/långsammare.
Men det jag egentligen funderar på nu som jag förmodligen kommer kontaka LYSA / Avanza om är ifall jag nu cirka 2 veckor efter begäran om ISK flytt kan öppna ett nytt ISK på Avanza som ska ‘‘tävla’’ mot LYSA. Eller om det då också kommer säljas av och flyttas

Håller med. Jag har testat båda sätten med olika ISK hos Avanza.

Jag har gjort det ett flertal gånger (Avanza till Lysa) under hösten och det har tagit max 3 arbetsdagar varje gång. Från SAVR till Lysa tog det mycket längre tid.

Jag håller med och jag har till och med skrivit en tråd om det:

Om man tvingas ligga med kontanter på kontot i flera veckor så är det ekonomiskt bättre att ta ut pengarna till sitt bankkonto och sedan sätta in dem direkt på nya stället. Då ligger man inte utanför marknaden lika länge.

Det finns två bra anledningar att göra ISK-flytt:

1. Samma fonder finns på nya banken och de ser till att flytta fondandelarna. Då är man inne i marknaden hela tiden.
  2. Man är lite lat och vill “bara få det gjort” med en knapptryckning.

Ibland kan man ha lite tur också. Jag sålde mitt innehav på Avanza och bad Lysa flytta över pengarna. Under de två veckorna det tog hann börsen gå ned fem procent eller så. Efter investering hos Lysa vände det raskt uppåt igen. Jag lyckades alltså tajma börskurvan helt slumpmässigt. :sweat_smile:

2 gillningar

Stämmer detta verkligen helt eller har jag missförstått? Om jag förstår ISK rätt beräknas kapitalunderlaget genom att dividera summan av ingående balans varje kvartal & årets insättningar med fyra. Samt att en direktöverföring mellan två ISK inte räknas som insättning.

Så tar man ut pengarna från ISK 1 innan kvartalsslut & sedan sätter in det på ISK 2 några dagar efter nytt kvartalsstart så bör väl det räknas som vanlig insättning & räknas till kapitalunderlaget? Men varken värdet på ISK 1 eller 2 kommer räknas med i det nya kvartalet. Så man ”sparar” en skatt (på ingående kvartalsbalans) men belastas med en annan (på insättning)?

2 gillningar

Helt rätt, ingen extra skatt utan samma som om pengarna bara legat kvar på samma ISK.

3 gillningar

Korrekt. Gör du så blir det ingen skatteeffekt alls. Absolut enklast att sälja, flytta över kontanter och sen köpa igen.

1 gillning