ISK ta ut eller vara kvar efter årsskifte

Hur tänker ni andra som har ISK på Avanza, och som jag både har aktier och fonder ( huvudsakligen H&M till 50%) dvs dom ligger bara där och puttrar har inte gjort något åt dom på flera år. tänker ni ta ut eller låta vara kvar.

Jag låter mitt ligga kvar på ISK. Har dock basportföljen med 70 % Avanza global, 10 % på vardera plus Allabolag Sverige, avanza emerging markets, samt handelsbanken globala småbolag :slight_smile:

Jag är lite nyfiken: Var ska du ha dem istället? Sälja/ta ut gör man väl primärt för att använda pengarna.

2 gillningar

Isf har jag en ide, ej påläst och grundad, att jag för över allt till Lysa… därför är jag intresserad av er som kan mer

Aha, men då är det ju lite samma sak rent planeringsmässigt. Så visst, lockar Lysa som koncept så tuta och kör säger jag. :slight_smile:

1 gillning

Låter som en utmärkt idé.

Andreas, orkar du förklara för mig vad jag vinner på att ta ut innan 2023 jag förstår inte själv nämnligen hur höjningen kommer påverka mitt konto långsiktigt och vad jag skulle vinna på att flytta hela kapitalet

Jaha nej du tjänar inget på att göra flytten innan eller efter nyår.

Efter nyår blir det dyrare att sätta in pengar på ISK då detta beskattas - men att flytta mellan ISK (som att flytta från ett ISK på Avanza till ISK på lysa) är det ingen skatt på.

1 gillning

Jag har en summa pengar jag portionerar in en del av varje månad i Lysa Finns det någon fördel/nackdel skattemässigt att fortsätta med detta? Fördel att sätta in allt innan årsskiftet? Nu tänker jag fördelar med skatten.
Sorry om jag kapar tråden :wink:

2 gillningar

Nej årsskiftet i sig spelar ingen roll för detta. Skatten beräknas kontinuerligt på redan insatt belopp OCH nya insättningar.

Däremot har du en liten skattemässig fördel att sätta in din månatliga peng den 1a varje månad istället för den 31a månaden innan eftersom din nya insättning då inte räknas med just den månaden. Men det lär ju vara extremt marginellt det också om du inte gör väldigt stora insättningar.

Skatten höjs efter nyår så insättningen beskattas mindre.

Men sen beskattas värdet som ligger på ISK så utan ha gjort någon uträkning kanske det är hugget som stucket. Sen finns det ju andra fördelar med att sätta in så fort som möjligt.

Att sätta in den första varje månad istället för 25e tror jag kostar mer i tappad avkastning de dagarna än skatteeffekter. Skatten på en månadsinsättning på någon/några tusenlappar är trots allt väldigt liten…

Jag håller med dig. Skrev en tråd med hela mitt resonemang:

Det är inte skatt på att flytta kontanter mellan ISK heller

Då tänkte jag rätt men blev lite fundersam när någon skrev att det blir dyrare att sätta in pengar efter nyår.
Att det är mer fördelaktigt att sätta in allt på samma gång är jag helt med på men är alldeles för feg, sätter in 50k i månaden istället.

Det blir dyrare att sätta in pengar efter nyår då detta beskattas. Men innehav skattas ju också på så du kommer skatta på pengarna oavsett om du sätter in dem nu eller i januari. Sorry för att jag är lite virrig :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det finns två sätt att flytta:

A: Ta ut pengarna till ett vanligt konto, sätt sedan in dem på Lysa. Detta triggar skatt för insättningen, och där kan det vara bra att ta ut dem innan nyår, för att sätta in dem på Lysa efter nyår. (Skatten är dock väldigt låg för detta, tror drygt 0.2% för nästa år)

B: Göra en ISK-flytt från Avanza till Lysa. Detta triggar inte skatt för insättningen, men kan ta längre tid och du har inte riktigt kontroll på timingen. @Jacke77 vet allt om hur detta funkar.

1 gillning

Haha :joy::joy::joy::wink::face_with_hand_over_mouth::person_tipping_hand:.

1 gillning