Superbra! Det är ju bara att köra hos dem!
tror de flesta av oss i forumet är kunder hos både Avanza och Nordnet.
Ja, själv är jag kund i Avaza och Nordnet men inte i Lysa. Samtidigt tycker jag det är bra att Lysa finns. All konkurrens är bra på sikt.
Här i Finland kan man bara ha Lysa på depå (eftersom ISK inte finns), i mitt tycke en ganska ointressant tjänst med tanke på skatteeffekterna som ombalanseringarna får, vilket är lite grejen med tjänsten.
Det var jag som startade denna tråd så jag skall kanske förkkara min fråga lite bättre:
Mellan 2022 till 2023 dubblades skatten på ISK och med tanke på kommande höjningar av statslåneräntan för att få bukt med inflationen är det rimligt att tro att ISK-skatten kommer dubblas igen till 2024. Finns det inte då någonstans en gräns där det är mer förmånligt att ha sina besparingar i vanlig depå?
Själv var jag, till skillnad från många andra här, med på 80- och början av 90-talet när statslåneräntan låg på en bra bit över 10%.
Höjs statslåneräntan kraftigt kommer säkert LYSA att ändra sig illa kvickt.
För egen del kör jag ISK. Den dagen statslåneräntan höjs kraftigt, får man börja harva med K-blanketten igen…
Lite som att klaga över att Tesla inte har några bilar med förbränningsmotorer?
Ur ett långsiktigt finansiellt perspektiv så har inte ISK skatten fördubblats på det sättet. Man kan tom argumentera för att den har sänkts!
Kruxet är vad som är förväntad avkastning på risktillgångar (aktieexponering).
Om du tänker riskpremie, alltså att förväntad avkastning på risktillgångar har ett visst konstant påslag/faktor (riskpremien) på riskfri avkastning. Då när den riskfria avkastningen (statslåneräntan) gått upp så går också den förväntade avkastningen på risktillgångar upp (riskfria avkastning * riskpremie eller riskfri avkastning + riskpremie). Således påverkas inte fördelaktigheten för ISK skatten om räntan går upp eller ner givet att man har tillräckligt hög risk (aktieexponering). ISK skatten baseras på att man har en schablonavkastning motsvarande riskfri ränta plus lite.
Så oavsett om statslåneräntan dubbleras eller tripplas behöver inte ISK vara sämre än faktiskt reavinst för högre riskexponering. Avkastningen på aktiemarknaden är helt enkelt kopplad rent ekonomiskt.
Tror jag förstår vad du menar, men samtidigt så avkastade inte börsen stadigt +15% under det antalet år statslåneräntan låg över 10%.
Så det finns ju inget som säger att börsen går plus bara för att vi har en ”hög” statslåneränta.
Eller missuppfattar jag?
Och både 2016 och 2018 höjde dåvarande regering skatten på ISK.
Finns inget som säger att börsen går plus med låg ränta ett specifikt år heller.
Det är långsiktigt förväntad avkastning som går upp med räntan, helt enkelt så att räntan är det riskfria priset på pengar. Vilket direkt påverkar priset (avkastningen) på riskkapital (företags lånekostnader).
Det kommer sen på årsbasis variera kraftigt för risktillgångar. Det är väntevärdet som skiftar med räntan. Inte varje enskilt utfall.
Nja, de införde och höjde ett golv. Det som vi nu är över vilket gör det irrelevant.
eller klaga på att de självkörande Tesla-bilarna löper amok och skadar andra trafikanter…
tycker personligen att Tesla inte ska skada andra personer!
Hur skadas någon av att man placerar i ISK istället för depå?
Ditt gnäll på att lysa inte har depå är som att klaga på elektrikern att han inte utför VVS-tjänster. Båda handlar om hantverksyrken men riktar sig mot olika kunder. Du behöver inte ta in en elektriker om du egentligen behöver en rörmokare.
Du behöver inte lyssna på mitt “gnäll”. Sätt dig ned o ta en kopp kaffe!
Men du. Vad blir bättre av att på Lysas plattform ha en AF jämfört med ISK som privatperson?
Frågan är istället: vad är sämre genom att Lysa inte har en fullgod plattform?
Svar: Dina valmöjligheter. Speciellt på detta forum där Lysa är husguden och i många fall oförblommat rekomenderas av medlemmar utan att man framför begränsningarna med Lysa.
Naturligtvis skall man personligen alltid verifiera riktigheten i medlemmars inlägg men det kan bli svårt för ovana sparare.
Avanza och Alpcot gäller numera för mig. Alpcot rabatterar fonder! Som du vet har jag lämnat roboten Lysa.
Ingenting blir sämre för att Lysa har valt en produktstrategi. Det finns jättemånga alternativa tjänster som erbjuder liknande tjänster med lite variationer. Precis som på alla andra marknader som existerar.
Det du borde göra är att se vilka tjänster som erbjuder depå och jämföra dessa mot varandra för att se vilken som passar dig bäst.
Istället har du fastnat i att hävda att Lysa är dåliga för att de gör något som du inte vill ha. Lysa är fantastiska för sin målgrupp. En målgrupp som exkluderar personer med de preferenser och önskemål du har och det är helt OK!
Dessutom rabatterar de flesta plattformar fonder i varierande grad. Det gör också Lysa, samtidigt som de tillhandahåller ett paket som består av ETF’er vi som privatpersoner inte kan köpa. Samma gäller Opti exempelvis. Levler och Fondo med mera basunerar också ut att de kapar avgifter.
Svara på frågan istället.
Om nu AF gynnar mig som kund hos Lysa så vill jag ju gärna veta varför. Så att jag själv kan kontakta dem med en motivering.
Köper ditt argument, det är därför jag har lämnat Lysa