Har bara ströläst lite i denna tråd men ser tyvärr många felaktiga påståenden. Själv har jag gjort exit från Sverige och är begränsat skattskyldig och har bra koll på vad som gäller i Sverige. Dock måste man också lära sig vad som gäller i det nya land man flyttar till.
Generellt kan man säga att det inte finns någon fördel att vara obegränsat skattskyldig i Sverige så detta är inget man bör sträva efter, såvida man int vill stötta Sverige med skatt. Man får dock göra skillnad på kapitalbeskattning och tjänsteinkomster, begränsat skattskyldig för kapital blir man direkt samma dag som man saknar väsentlig ankytning till Sverige, för min del var det när jag klev ut från planet och satte min fot på marken.
Här är några andra kommentarer jag skrev i en annan tråd:
Man kan faktiskt fortsätta ha ISK som begränsat skattskyldig, men den börjar då fungera ganska lika som en vanlig AF, dock inte exakt lika när det gäller svenska aktier. Man betalar heller ingen schablonskatt för ISK.
Som begränsat skattskyldig är man dock inte skattskyldig i Sverige för vinster i vanliga aktiefonder ()UCITS), därför kan du med fördel ha dessa i antingen en ISK eller AF.
Utdelningar är du dock skattskyldig för i ISK och AF, men inte i KF.
Utländska aktier som du köpt innan flytt är du skattskyldig för i AF, men inte i ISK.
Svenska aktier är du också skattskyldig för även om du köper dessa efter exit i AF, men inte om de ligger i en ISK.
Ett enkelt råd är därför att bara äga aktiefonder utan utdelning och använda AF. KF är dumt eftersom det kostar schablonskatt.
Men han behöver undersöka vad som gäller i Australien.
Se också till att öppna alla konton och depåer du eventuellt kan komma behöva, för detta kan du inte göra efter exit. Bli kund överallt och öppna alla konton och depåer överallt.