Välkommen till Tyskland. Enkelhet är inget ord som finns i tyska ordlistan och praktiseras här.
Sorry.
Min poäng ovan att notera är att även om du har enkelheten på svenska sidan av skatten, kommer du inte ha den i den tyska.
Kan inte svära på det. Jag sitter just nu i dagarna med deklarationen för första gången. Men har en bekant som är Steuerberater och som hjälper mig. Så, som jag förstår det hela det hela kommer du att med obegränsatt skatteskyldig:
- Skatta i Sverige med ISK-skatten baserat som vi vet på värdet.
- Preliminär-skatta i Tyskland med en schablonsbeskattning på värdet av dina fonder, årligen.
- Skatta i Tyskland med 26,3%ish på vinst vid försäljning av värdepapperna du har i ISKn
- Dra av preliminnär-beskattningen från punkt 2 från vinsten för försäljning av dina fonder.
- Dra av dubbelbeskattningen från Sveriges ISK som du har betalat enligt skatteavtalet SWE-GER. Detta då du är bosatt i GER.
- Dra av eventuella kapitalvinster Veräußerungsverluste med upp till 10? år tillbaka i tiden.
Detta förutsatt att du ägt värdepapperna längre än 1 år då de annars beskattas som Spekulationsgewinne. Och får endast kvittas mot Spekulationsverluste.
![]()