Vilket land ska du till?
Inom eller utanför EU?
Vet du hur det omvända är, om man tex har ett sparkonto i Nederländerna och vill föra över innehavet till isk eller sparkonto här i Sverige?
Lite osäker på hur du menar och om du bara flyttar pengar eller tillhörighet, ta ut pengarna och skicka till ett sv sparkonto genererar inga problem, du betalar normalt resp skatt i det land du tjänat in ränta och är skattskyldig…
Bara ta ut en summa pengar från ett sparkonto och överföra den summan till isk eller sparkonto i Sverige. Men då är det i Nederländerna som skatten dras om jag förstår rätt?
Tänker att det är många svenskar som bor i Thailand så detta borde vara en enkel fråga att få svar på, men efter en timmes googling och inga riktigt bra svar så lägger jag den här:
Om jag har en KF på Avanza och sedan flyttar till Thailand och skriver ut mig / blir utskriven från Sverige, Kommer jag på något sätt bli dubbelbeskattad för denna KF? planerar att ta ut ett visst belopp varje månad och flytta till Revolut för utgifter.
Hej @hoi
Var du blir beskattad någonstans tror jag beror på var du bor, vilket (till stor del) styr var du är skattskyldig. Var betalar du all annan skatt?
Med vänlig hälsning,
F
Hej @Belfort
Kommer du fortsätta vara obegränsat skattskyldig i Sverige? Dvs kommer du fortsatt ha vad Skatteverket kallar ”väsentlig anknytning” till Sverige? Det styr om du blir beskattad i Sverige för din KF eller inte.
Vad avser hur Thailand ser på KF och beskattning av KF så får du fråga ngn som kan Thailands skattelagstiftning. Där kan jac inte bidra.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Sammanfattning av tråden “Att tänka på vid flytt utomlands gällande ISK/KF”
- Ett viktigt första steg är att klargöra om man ska bli begränsat eller obegränsat skattskyldig i det nya landet.
- Om man blir begränsat skattskyldig ska man flytta över alla sina tillgångar till ett vanligt aktiedepåkonto i det nya landet.
- Om man blir obegränsat skattskyldig kan man behålla sin ISK i Sverige, men man får inte köpa amerikanska aktier.
- Om man blir obegränsat skattskyldig i Spanien ska man vara medveten om följande:
-
Man ska betala skatt i Spanien på alla sina inkomster, oavsett var i världen de kommer ifrån.
-
Man ska betala en exitskatt på alla vinster som man har i sin ISK eller KF när man lämnar Spanien.
-
Man ska betala förmögenhetsskatt på alla sina tillgångar, inklusive tjänstepension, om värdet överstiger 600 000 euro.
-
- Om man funderar på att bo i Spanien mer än 183 dagar per år är det en god idé att ha en spansk bostad.
- Om man har barn som ska gå i skola i Spanien är det en god idé att välja en spansk skola.
Ytterligare kommentarer
- Pbergqvists kommentar bekräftar att det är möjligt att behålla sin ISK om man blir obegränsat skattskyldig i Spanien.
- Det är dock viktigt att notera att man fortfarande måste betala skatt på alla sina inkomster i Spanien, inklusive vinster från sin ISK.
- Man bör också vara medveten om att exitskatt kan bli hög, så det är viktigt att planera för det i god tid.
Någon som har erfarenhet av boende i Tyskland?
Skulle gärna behålla mitt ISK i Sverige om det går. Om jag förstått det rätt behöver jag se till att kvala in som obegränsat skattskyldig.
Har ett AB i Sverige, en åretrunbostad och tillbringar gärna åtminstone 60 dagar om året där.
Planerar att då och då sälja av innehav i mitt ISK och använda för semester, större inköp osv.
Växlar gärna över till KF ifall ISK är svårt att få behålla. Men det skulle bara vara av intresse för mig om beskattningen inte ändrades. Som jag förstått det är nyckeln att vara obegränsat skattskyldig.
Högst sannolikt klassas du som obegränsat skattskyldig. Skriv det i deklarationen och att du yrkar se dig som obegränsat skattskyldig.
Det har inte så mycket att göra med Tyskland utan med svenska SKV.
Bara tänk på att inte vara i Sverige för många dagar per år (Max 72 d eller Max i snitt 6 d/mån enligt 6 mån regeln) för att din utländska inkomst ska undantas från beskattning i Sverige
Sen ta upp skatt på kapital inkl schablonskatt enligt inrapporterade uppgifter i deklarationen
Det kan vara bra att kontakta banken där du har ISK så de förstår att du är utskriven men obegränsat skattskyldig. Vi har råkat ut för ett par gånger att banker felrapporterat ISK som depå pga att vi är utlandsskrivna. Att de inte riktigt förstått att det inte innebär att man ändå ska skattas med schablon på ISK så länge man är obegränsat skattskyldig. Bra att undvika att de måste omrappprtera till SKV, tar ju lite tid och strul.
Tjoho @Tralk,
Är utvandrad svensk till Tyskland sedan ifjol, Februari 2023.
Tänker du fått begränsat och obegränsat om bakfoten.
Är man begränsat skatteskyldig, begränsas sakerna man behöver betala skatt för.
Obegränsat skatteskyldig begränsas inget. Lite norrländskt med Oet framför.
Har man ett AB så blir man nästan automatiskt i obegränsade kategorin som jag förstått det. Däremot så har de ju skatteavtal mellan SWE och GER.
Här har jag skrivit mina tankar och erfarenheter om min flytt och informationinsamling.
Finns även en Facebook-grupp som är ganska aktiv. Bra ställe att fråga på.
Som begränsat skatteskyldig:
Depån behålls som den är, men fungerar ej längre som ISK utan som vanligt AF-depå. I Tyskland skattas den som en vanligt AF-depå.
SKV ser det som en försäljning av alla tillgångar vid deklaration och utvandring. Detta bör du då som @JFB ovan skriver, meddela till SKV i deklarationen och de skrivs då av som försäljning, då de faktiskt inte var sålda.
Viktiga huvudregeln: Det är landet du bor i vars skatteregler du huvudsakligen måste följa.
Med KF har jag hört att Tyskland ej får in information om man köper eller säljer såsom SKV får in om man handlar i AF-Depå. Att de inte ser, betyder inte att de inte har laga rätt till den och du är anmälningsskyldig av skattepliktiga uppgifter. Det är även din egna uppgift att se till att veta vad som är skattepliktigt.
KF kommer även att fortsätta skattas såsom den gör i Sverige. Samt att beakta huvudregeln ovan. Du kommer således skatta dubbelt för försäljning i KF. Men du har även rätt att dra av skatten gjord av Sverige då det “är det Tyskland som ska undvika dubbelbeskattning genom att avräkna svenska skatten” -SKV
Du lär behöva anlita en skattejurist i Tyskland. En Steuerberater.
Nu har jag ingen direkt erfarenhet med obegränsat skatteskyldig. Men eftersom ISK är en skatteförmån, antar jag att man har rätt att behålla den förmånen om man är obegränsat skatteskyldig. Dock måste man ju skatta på allt annat också.
Se däremot ovan citat med dubbelbeskattning. Åter igen, en Steuerberater behövs nästan garanterat.
Håller med till 100%. Jag hade anlitat en i båda länderna för att lära sig hur slipstenen ska dras och formuleringar man ger i deklarationerna i respektive länder. Åtminstone 1-2 år, sen brukar man kunna ta över det själv, så länge man klarar språket i andra landet. Väl använda pengar i min mening ![]()
Tyska deklarationen är inte jätteenkel… Tyskar själv anlitar ofta en skattejurist. Alltså gemene man, inte bara de som har egen firma eller djupa investeringar.
De får in information, men meddelar inte vilken information de fått in. Så du vet inte direkt vad du behöver berätta för dem…
Jag har tex en del banker i Sverige med räntor som tickar in. Får de den infon? Ingen aning. Har bankerna i Sverige skickat infon till SKV? Ja. Kanske. Nej, inte om du sagt åt dem att sluta med det. Men kanske ändå fast du sagt åt dem…
Har man inte en enkel 9-5 anställning med enkelt avdrag för pendling till jobbet som svåraste på deklerationen är det en Steuerberater som är vägen att gå. Finns typ inget val.
Tackar det var snabba och gedigna svar, kul.
Kommer absolut gå till en steuerberater, inte bara för den här situationen utan även rent allmänt.
Det är obegränsad skattskyldighet som jag hoppas att skv anser min situation resultera i, så att jag kan behålla mitt sparande. Lite omvänt eftersom reglerna gissningsvis skrevs för att man inte skulle skenbo i utlandet för att slippa skatt i Sverige. För att tydliggöra - jag vill inte skenbo i Sverige, däremot via den anknytning jag faktiskt kommer att ha även framöver vill jag se om det är möjligt att kunna behålla även mitt befintliga sparande och beskattningen på samma sparande i Sverige.
Där förstår jag att en Steuerberater i Tyskland blir viktig för del två i att behålla sparandet i Sverige är att Tyskland inte gör anspråk på beskattningen.
@JFB som boende i utlandet och med obegränsad skattskyldighet i Sverige - kan du även sälja innehav i ditt ISK/KF utan att landet du bor i kräver vinstskatt?
Vi har både KF och ISK och är obegränsat skattskyldiga.
Ja. KF (endowment insurance) är ju allt helt inom försäkringen men man måste kolla upp hur KF hanteras i andra landet. Ibland beskattas KF i andra länder. Ibland inte. Beror på landet. KF är väl det säkra om man “riskerar” att bli begränsat skattskyldig och om man vill fortsätta med schablonbeskattning och undvika att beskatta alla affärerna separat. Å andra sidan, om man redan skrivit ut sig så kan det nog vara svårt att öppna en ny KF. Vi gjorde det före vi skrev ut oss. Detsamma gäller typiskt ISK också.
Ja, inom ISK (så länge banken rapporterar det som ISK till SKV) så är det schablon beskattning. Om SKV rapporterar dina data vidare till andra landet så står det i så fall bara schablonen, inte affärerna.
Vi undviker att ta ut pengar både från ISK och KF under tiden vi bor utomlands för att inte strula till det.
Det gör dem ändå. Det är där ditt tänkande faller. Systemet blir likt KF ovan. Du får bara kvitta skatten på ISKt mot det du skattar i Tyskland.
Ska höra med både Steuerberater i Tyskland och skv i Sverige inför flytten. Jag planerar att bo i Tyskland på obestämd tid så vill ha möjligheten att ta ut pengar om jag vill.
Helt ärligt är ett AF i Tyskland med ca 26,3% skatt på vinst när man säljer inte jättedåligt.
Tänk på att värdet räknas från dagen du flyttar. Så om du har kvar värdepapper vid flytt, notera deras värde någonstans och spara tills du typ dör. Tyskarna älskar pappersarbete…
Helt klart. Har ett enkelt sparande med endast en global indexfond och ett spar-/buffertkonto, trots det har jag älskat enkelheten med ISK/KF.