Inte så enkelt. Reggade mig för att kunna besvara och så att fler undviker mina misstag.
Detta är hur jag förstått hur det funkar.
För Norge
xxxxxxxxxxx
Förmögenhetsskat
För inkomstår 2022: Över 1 700 000 NOK, och 1 % på det. Tex 2m nok tot skatt 0.01 * 300k = 3k nok.
Bostäder beskattas lite olika (ligningsverdi) men viktigt är att bolig i utlandet beskattas med max 30% av marknadsvärdet. Även om den hyrs ut. Obs uthyrningen ska skattas till Norge.
Låt Nok/Sek=1.
Tex du är skatteskyldig i Norge men har en lägenhet i Göteborg köpt för 4m, 3 milj i lån. Då har du -3m för lånet, och skattevärdet på bostanden (ligningsverdi) är 4m*0.3 = 1.2m
Alltså totalen för din bostad -3m + 1.2m = -1.8m.
Har du annan förmögenhet (cash, aktier etc) på 3.5m , så blir tot formue = 3.5m-1.8m=1.7m dvs ingen formueskatt.
På detta vis undkommer i stort sätt alla formueskatt i Norge. Bostäder i Norge beskattas högre (Dock ej primärboendet dvs om man äger och bor i köpt bostad).
xxxxxxxxxx
KF
KF i sverige gills inte (men man kan ha kvar den som vanligt i Sverige), den blir som en vanlig depå i norska ögon, ungefär. Så här har jag förstått det och så här behandlades jag av norska skatteetaten:
Normalt sätt ska man skatta på utdelningarna i Norge, oavsett innehavet i depån. Men har värdet på totalen av KFn sjunkit (inkl utdelningar) så utgår skattekrav.
Tex du har en KF innehållandes blandat. 1jan är värdet 2m. Du får under året utdelningar för 200k (vilket “ska” skattas). Värdet på totalen 31 dec efter stängning är 1.75m.
Då har du börjat med 2 och slutat med 1.95, dvs du ska ej betala nån skatt över huvud taget.
Har du därmed sålt aktier under året, ska du beskattas för dessa i Sverige (10-års-regeln) om du köpte de när du bodde i sverige, dvs ingen skatt.
Avgiften dras som vanligt i Sverige.
Utdelningar i vanlig depå ska kanske skattas hälften i norge/hälften i sverige, lite osäker på detta.
Detta är väldigt bökigt, speciellt om du har en KF innan du flyttar till Norge och sedan köper aktier till den medans du bor i Norge.
Du kan tex åka på exit-skatt om du tjänat över 500k, utan! att ha sålt något då du flyttar hem igen. Det hela kan snabbt spåra ur.
xxxxxxxxxx
Ett tips: Kolla upp noga vad som gäller innan du hittar på saker och ting.