Att tänka på vid flytt utomlands gällande ISK/KF

En viktig punkt är att Avanza inte tillåter att man har papper som handlas på amerikanska börsen (även om företaget har sitt säte i ex. UK) i sin KF efter att man flyttat och den där skatteblanketten löper ut (efter tre år från att man fyllde i den), eftersom du då inte kan förnya den. De kommer då tvångsförsälja dina papper.

Nordnet är chill sålänge du inte flyttar till just USA.

1 gillning

Tydligen räcker det inte att W8BEN avtalet löper ett par år till (går ej att uppdatera efter utflytt) utan det räcker med att man är utskriven. Så fort det registreras på Aza så kan man inte handla med varken USA och inte ens EU registrerade ETFer.

Det är något i avtalet mellan Aza och den handelsplatform de använder där det tydligen krävs att man är skriven i Sverige även om det är en KF.

Nordnet måste använda annan platform eller ha andra avtal med sin för där funkar det.

Likadant på Nordea som vi har inom familjen.

Så i mitt fall som utflyttad inom EU är det KF på Nordnet som gäller pga bra utbud.

PS Det var länge sedan man såg till dig! Kul att du är tillbaka :grinning::+1:

1 gillning

Skatteverket tillåter iof att du fortfarande är skriven i Sverige samtidigt som du blir begränsat skattskyldig här, men beror lite på avtal mellan olika länder. De liksom kollar i olika trappsteg, och ofta kan det räcka med att du inte har någon fast bostad (inkl. sommarstuga etc) i Sverige men har det i andra landet för att man ska bli begränsat skattskyldig i första trappsteget.

Tack :laughing:

1 gillning

Jo, precis, skattemässigt är en sak. Där måste man såklart ha koll på hur ISK och KF hanteras beroende på vilket land man flyttar till och ens skattestatus.

Detta är avtalet mellan Aza och deras handelsplatform där man inte får handla ens som utskriven oavsett skattestatus.

Tyvärr upptäckte vi det för sent, när vi drabbades av Aza, så fick flytta till Nordnet och Nordea till viss del.

Försökte lirka med Aza om man kunde handla via deras mäklarbord så ingen utskriven trycker på någon knapp. Det var blankt nej. Tror vi är så få utskrivna att de inte bryr sig helt enkelt.

Varit med om tvångsförsäljningar på Aza tidigare när vi också bodde utomlands. Så jag borde lärt mig att inte lita på dem. Nu löste det sig med Nordnet. Tur man alltid ser till att spela på flera hästar :grinning:

1 gillning

Hej,

Lånar tråden lite då jag flyttat utomlands sen ca 1½ månad till Japan och fortfarande har kvar en del sparande hos Avanza (och gärna fortsatt vill). Jag jobbar åt ett japanskt bolag och äger ingen bostad i Sverige. Min enda väsentliga anknytning är mitt sparande hos Avanza skulle jag säga.

Idag har jag mina investeringar i huvudsakligen ett ISK i fonder, något som inte kommer att fungera länge till då jag inte längre bor i Sverige, det kommer gå över till ett fond- och aktiekonto.

Jag pratade med Avanza igår och deras rekommendation (eller som de uttryckte det, ett sätt man kan göra det på), är att flytta pengarna till mitt KF för att fortsatt kunna schablonsbeskattas trots att jag är begränsat skatteskyldig i Sverige. Så min idé är helt enkelt att flytta över 15-20% i veckan från mitt ISK till KF och investera i fonder den vägen.

Innan jag påbörjar den här processen, är det något jag missar? Finns det andra alternativ som lämpar sig bättre som ni kan se? Otroligt tacksam för input kring det här, det stressar ihjäl mig att tänka på.

1 gillning

Kanske värt att dubbelkolla med Japansk skatte rådgivare att Japan inte vill beskatta din KF. KF har nämligen en avgift (ej skatt), och vissa länder tar pga detta ut full beskattning på sin sida om det ej är beskattat i Sverige.

2 gillningar

Det där är ju verkligen en klok idé, tack för tipset! Jag förstår mig dock inte på KF, för på Avanza står följande:

Hur fungerar skatten på en kapitalförsäkring?

En kapitalförsäkring är ett så kallat schablonbeskattat konto, vilket betyder att du betalar en viss procentsats i skatt per år. Skatten baseras på kontots värde istället för på dina vinster, som för ett aktie- & fondkonto.

Länk: Hur beskattas en kapitalförsäkring? | Avanza

Så enligt det stycket är det ju schablonskatt precis som vanligt och inte en avgift?

Detta stämmer inte, du borde ta upp det med Avanza. Man kan säga att det betalas skatt för KF, men inte av dig, inte i lagens mening. Däremot tar (som jag förstår det) förvaltaren ut en avgift av dig som ska täcka skatten de betalar + lite till.

Så här ser det ut för tex Spanien:

För ISK däremot får du en rad i din egen deklaration som visar att du själv betalar skatt, så det kan inte uppstå samma dubbelbeskattningsproblem där.

1 gillning

Med det du beskriver så kommer du sannolikt att betraktas som begränsat skattskyldig innebärande att ISK hanteras och beskatta som Depå, med allt vad det innebär.

Bor själv utomlands och har flyttat till KF.

Håller helt med @Fnorrbart att du bör kolla hur en KF hanteras i Japan skattemässigt. Det borde inte vara något problem så länge du inte gör uttag ur KF, då kan det ju betraktas som inkomst och beskattas därefter. Men såklart bör du ta reda på vad som gäller mht vinst/kapital beskattning i Japan.

Din japanska arbetsgivare borde kunna hjälpa dig med kontakter som kan svara på det snabbt. KF på engelska heter endowment insurance om du behöver begreppet. Du kan ju alltid googla lite själv också för att skaffa sig en egen uppfattning. Svar i Japan kommer inte alltid så snabbt, men tenderar att vara mycket exakta. I min erfarenhet av Japan :slight_smile:

Personligen mht tidsfristen så hade jag inte dragit ut på processen utan försökt få in kapitalt i KF så snabbt som möjligt efter att du fått svar vad som gäller i Japan. Tänker att det kan vara bra att ha marginal så den är igång ett kort tag före du skriver ut dig ur Sverige. Registreringen hos Folkbokföringingen verkar vara det som räknas.

Lycka till & stort grattis till jobbet i Japan! Inte alltid helt lätt men ett fantastiskt land och härliga människor! :grinning::+1:

2 gillningar

Då är det ju väldigt snett att de skriver så. Tack för klargörandet, är så som jag förstått det också av att läsa på andra källor som inte är Avanza.

Har jag klantat mig då som redan skrivit ur mig ur landet och meddelat både Skatteverket och Avanza om det? Vill egentligen flytta över pengarna så fort som möjligt men vill inte flytta pengarna fram och tillbaks innan jag vet vad som gäller för att undvika att det blir extrabeskattning av bara flyttandet. Samtidigt, åker jag på någon extrem skatt nu för att jag har ett ISK som utomlandssvensk för att jag gjort detta i fel ordning?

Jag ska absolut kolla med min arbetsgivare (bra tips!) om det finns möjlighet till lite rådgivning, annars får jag helt enkelt fråga runt på egen hand.

Jag tror inte det är nått att ligga sömnlös över. Njut av allt det nya :grinning: Jag har varit och träffat kunder i Tokyo vid några tillfällen, fantastisk stad, god mat och väldigt trevliga människor. Har bara hört lika positiva saker om övriga landet också.

1 gillning

Inte alls nödvändigtvis så länge du har din KF startad. När man väl är utskriven så brukar ingen bank låta en starta nya konton inkl KF. Men har du den så har du den!

Nej det har jag otroligt svårt att se. Oavsett om du har ISK som hanteras som ISK så länge du är obegränsat skattskyldig i Sverige, ISK som hanteras som depå från det datum du betraktas som begränsat skattskyldig eller en KF så kommer man att behöva hantera det i landet man flyttar till.

Detta regleras oftast via ”dubbel beskattningsavtal” mellan länderna där det framgår hur beskattning ska ske av olika tillgångar för att undvika dubbel beskattning. Så du skulle även kunna prova att läsa Japan-Sverige avtalet (länk nedan) samt ringa SKV och fråga dem hur KF hanteras mellan Jap-Sve … om det inte står uttryckligen i avtalet. Det borde vara reglerat i avtalet eftersom KF funnits länge och sådana avtal bör täcka det mesta just för att undvika otydligheter. Såklart även bra att bekräfta via Japanska experter på området.

Ett annat tips är kanske att ta hjälp 1-2a året du är utskriven mht svenska deklarationen så allt blir rätt i den. Det är ju viktigt inför hemflytt om inget annat. Kanske din arbetsgivare är beredd att ta sådan kostnad om du är utlandsstationerad? Annars kan det vara värt att ta det själv åtminstone första året? Försök hitta firmor som erbjuder sådana deklarations tjänster tex PWC, Deloite eller någon sådan. Själv fick jag sådan hjälp av PWC via min arbetsgivare, både i Sverige och länderna jag jobbat i.

Lycka till & njut av Tokyo! :grinning::+1:

1 gillning

@JFB
Här följer en liten uppföljning och tack för tipsen! Jag har äntligen lyckats öppna KF i Nordnet och flyttat över mitt sparande dit men det var inte helt lätt eftersom jag redan befinner mig i Indonesien. De var väldigt hjälpsamma och noggranna i processesn. Nu känns det lite säkrare för framtiden om jag blir betraktad som begränsat skatteskyldig i Sverige. Hur kan man tänka kring olika portföljer, är det rimligt att ha flera olika KF? Hur har du gjort?

Tusen tack igen!

1 gillning

Grattis! Kan tänka mig att det inte var helt lätt administration kring att öppna den som redan utflyttad. Ibland känner man sig som en paria för bankerna :slight_smile:

Ja vi har flera KF eftersom vi hade rätt olika portföljer som vi investerar i men hade vi inte haft det från början så hade jag nog nöjt mig med en KF. Mest för att slippa admin.

Är det olika tillgångar som man vill följa som olika portföljer inom samma KF så kan man ju göra det manuellt i XLS tänker jag.

Indonesien, härligt land! :grinning::+1:

Kan väl lägga till att avanza har ingen personal eller koll på folk utomlands medans Nordnet har det då nn finns i flera länder. Därav har avanza ingen koll/möjlighet sköta rapportering för utlandsboende och detta är anledning till att de tvångssäljer dina innehav om du flyttar ut. “Detta enligt dem själva för nåt år sen.”

2 gillningar

Mycket intressant! Förklarar varför NN är så mycket bättre / kan hantera oss!

Tänk om alla hade varit trogna till hemlandet :sweden: :wink:🫠 ?! Då sliper man all krångel :laughing:

Inte så enkelt. Reggade mig för att kunna besvara och så att fler undviker mina misstag.

Detta är hur jag förstått hur det funkar.

För Norge

xxxxxxxxxxx

Förmögenhetsskat

För inkomstår 2022: Över 1 700 000 NOK, och 1 % på det. Tex 2m nok tot skatt 0.01 * 300k = 3k nok.

Bostäder beskattas lite olika (ligningsverdi) men viktigt är att bolig i utlandet beskattas med max 30% av marknadsvärdet. Även om den hyrs ut. Obs uthyrningen ska skattas till Norge.

Låt Nok/Sek=1.

Tex du är skatteskyldig i Norge men har en lägenhet i Göteborg köpt för 4m, 3 milj i lån. Då har du -3m för lånet, och skattevärdet på bostanden (ligningsverdi) är 4m*0.3 = 1.2m

Alltså totalen för din bostad -3m + 1.2m = -1.8m.

Har du annan förmögenhet (cash, aktier etc) på 3.5m , så blir tot formue = 3.5m-1.8m=1.7m dvs ingen formueskatt.

På detta vis undkommer i stort sätt alla formueskatt i Norge. Bostäder i Norge beskattas högre (Dock ej primärboendet dvs om man äger och bor i köpt bostad).

xxxxxxxxxx

KF

KF i sverige gills inte (men man kan ha kvar den som vanligt i Sverige), den blir som en vanlig depå i norska ögon, ungefär. Så här har jag förstått det och så här behandlades jag av norska skatteetaten:

Normalt sätt ska man skatta på utdelningarna i Norge, oavsett innehavet i depån. Men har värdet på totalen av KFn sjunkit (inkl utdelningar) så utgår skattekrav.

Tex du har en KF innehållandes blandat. 1jan är värdet 2m. Du får under året utdelningar för 200k (vilket “ska” skattas). Värdet på totalen 31 dec efter stängning är 1.75m.
Då har du börjat med 2 och slutat med 1.95, dvs du ska ej betala nån skatt över huvud taget.

Har du därmed sålt aktier under året, ska du beskattas för dessa i Sverige (10-års-regeln) om du köpte de när du bodde i sverige, dvs ingen skatt.
Avgiften dras som vanligt i Sverige.

Utdelningar i vanlig depå ska kanske skattas hälften i norge/hälften i sverige, lite osäker på detta.

Detta är väldigt bökigt, speciellt om du har en KF innan du flyttar till Norge och sedan köper aktier till den medans du bor i Norge.
Du kan tex åka på exit-skatt om du tjänat över 500k, utan! att ha sålt något då du flyttar hem igen. Det hela kan snabbt spåra ur.

xxxxxxxxxx

Ett tips: Kolla upp noga vad som gäller innan du hittar på saker och ting.

Hej! Jag läser med stort intresse. Jag kommer troligen vara begränsat skatteskyldig i sverige och har egentligen inga planer på att återvandra. ISK beskattas alltså som depå (vinstskatt varje år) och KF schablonbeskattas varje år (samt vinstskatt vid uttag). Men absolut inte givet vilket av dessa man föredrar, eller? Följdfrågan blir om man inte tjänar på att helt enkelt sälja allt o köpa på depå i sitt nya land om detta ex har lägre vinstskatt?
Svårt och tacksam för input!!
/Jonas

Vi hade uppe begränsat skatteskyldig i diskussionen här:

KF skattas av Sverige precis som vanligt, dvs schablonskatt varje år och ingen skatt vid köp/försäljning eller uttag.

ISK är mer komplicerat, som begränsat skatteskyldig schablonbeskattas den ej. Man kan behöva skatta på utdelning (källskatt) och/eller vinst vid försäljning beroende på vilket sorts värdepapper det är (fonder skattas inte alls på vinst t.ex.), var det är listat (Sverige eller utomlands), samt hur länge det var sen man blev utflyttad.

Landet där du bor kan även ha åsikter på hur du bör beskattas både för KF och ISK.

1 gillning