Tyvärr är det mer komplicerat än så. Om man är fortsätt obegränsat skatteskyldig i Sverige så fortsätter ISK att skattas som vanligt (alltså som om man fortfarande bodde i Sverige). Även som utflyttad kan man vara obegränsat skatteskyldig, oftast genom en så kallad “väsentlig anknytning” som ofta handlar om att man fortfarande äger ett permanentboende i Sverige. Är man däremot begränsat skatteskyldig så förändras hur ISK beskattas, som depå är inte heller riktigt rätt då det finns avvikelser. T.ex. så skattar man inte alls på vinst vid försäljning av värdepappersfonder som begränsat skatteskyldig.
Liknande ämnen du kan gilla
| Ämne | Svar | Visningar | Aktivitet | |
|---|---|---|---|---|
| ISK inför flytt till Danmark. Funderingar kring skatt | 15 | 6855 | 12 Juli 2023 | |
| Varför finns inte alternativet Depå hos LYSA? | 69 | 3388 | 30 April 2023 | |
| ISK är möjligt även för dig som är utlandssvensk | Bara bankerna som säger att det inte är möjligt | 55 | 3055 | 3 November 2025 | |
| Bör jag flytta över mina fonder till en kapitalförsäkring om jag avser bosätta mig utomlands? | 35 | 11438 | 4 Juli 2023 | |
| Aktie- och fonddepå är ett bättre väl än ISK vid FIRE när man ska leva på avkastningen | 77 | 5616 | 29 Oktober 2024 | |
| ISK vid flytt till Finland | 17 | 1314 | 24 November 2024 | |
| Flytt till Norge med tillgångar i Sverige, hur göra? | 10 | 3395 | 14 Juli 2023 |