Att tänka på vid flytt utomlands gällande ISK/KF

Det slank med ett “o” lite felaktigt där, jag ändrade till begränsat skattskyldig nu som jag är.

Själv tycker jag reglerna var svåra att tränga in i, det tog mycket tid att läsa lagtexter, ställa frågor till experter och även att stämma av min uppfattning av detta med skattemyndigheterna. SKV vill rätt naturligt inte hjälpa till med att berätta hur man ska minimera skatten och slingrar sig gärna för att undvika besvara frågor. Jag lärde mig tekniken att beskriva konkreta situationer som jag påstod jag befann mig i och frågade hur skatteffekterna då blir, på det sättet var det lättare att få klara besked från dem.

Men nu när jag förstår det mesta som handlar om kapitalskatt och villkoren för hur och när man blir begränsat skattskyldig tycker jag det är rätt enkelt. Man kan med fördel också välja enkla lösningar för att slippa navigera i snårskogen av specialfall. Välj istället den enkla och breda vägen som är att köpa aktiefonder (UCITS) och lägga dem i en AF eller ISK. Gör man detta slipper man svensk skatt helt och behöver inte sätta sig in i alla specialfall.

Något som jag till början hade svårt att förstå var när man blir begränsat skattskyldig, är det efter en viss tid utomlands, vilka övriga saker måste uppfyllas, hur beskattas orealiserade vinster som realiseras efter exit osv. Här är läget mycket bättre än jag kunde tro. Begränsat skattskyldig blir man i samma stund man kliver ut från flygplanet och sätter ned foten på marken, givet att man i övrigt “saknar väsentlig anknytning”. Detta sker alltså den dagen och inte kalendersårsvis eller något annat. Orealiserade vinster som säljs efter exit beskattas bara för aktier men inte för aktiefonder.

1 gillning

Här sitter jag i skrivande stund och bökar med SKV. Har föräldrapenning från 2022 som blev föresenad med utbetalning pga att dottern var utskriven innan mig. :roll_eyes:
Så det som skulle komma december 2022 kom i Mars 2023. 1 månad efter jag var utskriven från Sverige och begränsat skatteskyldig.

Så Tyska staten tycker att jag fick inkomsten då jag bodde i Tyskland (korrekt) men svenska staten tycker att den kommer från inkomstperiod från tid då jag jobbade i Sverige (också korrekt). Vem har rätt till skatten? …
Samma tjafs finns för schablonsintäkter och annat kapital som bankerna trots att jag informerat att jag flyttat ut, meddelat banken att jag har.. Så där måste jag nu redovisa hur de hänger ihop och vad som ska och inte ska betalas i min mening…

Ja den är kul, jag skulle gissa på att Tyskland har rätt, det är när du faktiskt får inkomsten som räknas. Men jag gissar bara här.

Den är lätt om du menar schablonintäkterna från ISK, något sådant har du inte som begränsat skattskyldig. Att banken rapporterar det till SKV saknar betydelse, du korrigerar bara det till 0. Samma med bankräntor.

Jag gjorde detta i årets deklaration och fick allt godkänt av SKV.

Däremot kan det vara svårt att övertyga en bank om att man inte är skattskyldig i Sverige, speciellt när man som i mitt fall inte är skattskyldig i något annat land heller. De har lite svårt att greppa detta trots att jag gett dem lagtexter och annat underlag som stödjer detta. Enklast kan då vara att låta dem tro som de tror och sedan korrigerar jag bara deklarationen och får det godkänt.

Ja, detta var nog något nytt både för mig och typ samtliga banker. Hur lyckas man komma dit?
Digital nomad med endast kapitalinkomster?

Jo bla. Samt ränteinkomster, utdelningar mm. Ska nog inte vara något problem. Tyckte jag skrev tillräckligt i infon på “Övrgia upplysningar” men var ipc tvungen att skriva samma sak igen på lite annat sätt. Å nu är SKV’s hemsida överbelastad eller något så kan inte skicka in infon… :man_facepalming:
Men då har man tex delen om att jag bodde 1 månad i svergie. Så då ska de ha sin 1/12-del av kakan… :cake:

Så tänkte jag också. Så tänkte SKV första gången jag var i telefon med dem. Men inte andra gången.
Måste ju se vad Tyskland säger också. Vad de hävdar sig ha rätt till. Om bara en sida hävdar sig så äre ju lugnt.

Det är långt ifrån alla länder som kräver att du skattar för inkomster som skapas i ditt hemland, så detta är enkelt om man väljer ett av dessa länder. Jag tror dock inte du lär hitta sådana länder inom EU.

Sedan har många länder som villkor att du bara blir skatteresident om du befinner dig i det landet i minst 180-183 dagar (olika länder har olika gränser). Så att vara nomad är en variant också men det behövs inte om man väljer ett land som inte beskattar inkomster som skapas i andra länder.

Skatt på pension kommer man däremot inte undan som svensk, det ska nästan alltid beskattas i Sverige om pensionen har arbetats ihop där. Det finns dock enstaka undantag även från detta, jag pratade med en kompis som hade valt ett land där det i dubbelbeskattningsavtalet står att pension ska beskattas där man bor. Jag har inte kollat upp hans påstående men han sa att han hade ordnat detta och fått ca 7% i skatt på pension.

1 gillning

Kanske skulle tillagt att jag har för avsikt att bosätta mig utanför EU till största sannolikhet och får naturligtvis bearbeta även det landets skatteregler.

Men har någon av er funderat på att placera kapital i en utländsk kapitalförsäkring (alltså utanför både Sverige och erat nuvarande land) och på det viset eliminera mer “problem”?

KF kostar och det behövs inte om du väljer ett land som inte beskattar dina kapitalinkomster. Första frågan blir alltså vilka länder du funderar på, i vilken del av världen och specifikt vilka länder är tänkbara för dig?

1 gillning

Tack till Nasdaq för en intressant tråd. Jag bor på Gran Canaria sedan 13 år. Äger företag i Sverige och i Spanien. Har merparten av min besparingar i en KF på Avanza. Några frågor:

1. Har du någon uppfattning om hur Avanza kommunicerar till Spanska myndigheter gällande KF. Hittills har jag bara deklarerat det som ett bankkonto. Jag har visserligen inte tagit ut några pengar utan sätter bara in.

2. Varför ens fortsätta använda Avanza, är det inte enklare att köra med en Spanska motsvarighet?

3. Finns det någon vettig Spansk nätmäklare?
    Jag köpte en billig global indexfond via min Bankinter depå. Helt plötsligt utan information började de debitera mig 0,4% i förvaltningsavgift. De tyckte inte att de tjänade tillräckligt med pengar på den billiga indexfonden så de hittade på en egen avgift. Så jag sålde av allt jag hade hos Bankinter (en helt värdelös bank förövrigt).

Hej
I år flyttar jag utomlands och kommer med största sannolikhet i framtiden vara begränsat skatteskyldig i sverige. Jag förstår att mitt isk kommer behandlas som ett depåkonto men är inte helt klar över följande räkneexempel:

Jag har fonder på ett isk som är inköpta för 100kr för 5 år sedan men dagen jag flyttar är de värda 150kr. Om några är är de värda 200kr och då säljer jag dem. I mitt nya land ska jag då betala vinstskatt 30% men vad är vinsten ovan? 50kr eller 100kr och hur visar jag det isf för relevant myndighet?

Tack på förhand!

Inga konstigheter, vinsten är skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris. Att flytta påverkar inte detta. Så i ditt exempel är det 100 kr i inköpspris som gäller. Om myndigheterna dit du flyttar vill se dokumentation så har varje transaktion en tillhörande avräkningsnota där man kan se all information om inköp/försäljning (på Avanza hittar du dessa under fliken Transaktioner).

Det finns många konstigheter.

I din beskrivning blir det en rejäl dubbelbeskattning då det redan betalts ISK skatt. Som jag förstått det omvandlas ISK till depå, den dagen blir nya inköpspriset. Men ska man betala uttagsskatt då ISK omvandlas? Och insättningskatt när man flyttar tillbaka? Kanske pausas ISKn bara? Det vore konstigt… För säljer man dagen efter man flyttat ut så har man ju undgått en del av ISK skatten och det gillar nog inte staten… Finns säkert nån regel om det också.

Men om det är fullmåne en vecka innan, tre dagar efter utflytt gäller säkert andra regler. Som sagt… skattesystemet har många konstigheter.

Det är vanligt att andra länder “ser igenom” din ISK och betraktar den som att det alltid varit en AF. Du tar alltså risken att de kommer anse att din vinst är vad du säljer för minus vad du köpt för trots att Sverige inte ser det på detta sätt.

Du behöver alltså sätta dig in i ditt nya lands kapitalbeskattning för att förstå vad som är bäst för dig. Jag känner till en del länder men långt ifrån alla men om du föredrar kan du skicka PM och berätta vilket land det handlar om så kanske jag vet.

När du säger att det nya landet har 30% vinstskatt gissar jag dock att de tar det på hela vinsten 100 kr * 30%. Bäst i så fall att sälja av och köpa igen innan du flyttar. Gör du det i en ISK blir det ändå ingen skatt till Sverige på det.

För Sveriges del kan man fortsätta att använda sin ISK och den blir inte en AF. Skattereglerna blir däremot mer lik en AF men inte exakt lika.

För Sveriges del blir det heller inga skatter eller avgifter vid det tillfället, man slutar bara att betala schablonskatt från tidpunkten man blir begränsat skattskyldig.

Angående andra länder kan man nog räkna med att de inte har några specialregler för ISK eftersom det inte existerar i deras skattelagstiftning, och då ser de den som en AF.

Som begränsat skattskyldig betalar man heller ingen skatt till Sverige på vinster från aktiefonder, oavsett om de ligger i AF eller ISK.

Inga konstigheter med frågan som ställts.

Hej

Avanza ska kommunicera med alla berörda banker även utländska, men de har inte skattekompetens för utlandsåtaganden och de kan säkert missas här.
I spanien finns inte kf så du ska deklarera allt som ett vanligt af konto.
Jag har kf för allt med utdelning på nordnet för utländska och på ava för svenska, de blir dubbelbeskattning visst men fortfarande under de 30% som ett af konto i sverige har. Och jag som har ganska mycke utdelningar slipper flera dagar med skatteexercis för att fixa källskatt väl värt kostnaden för mig.

2 För boende utomlands är nordnet bättre om man vill handla utlänska aktier (utanför norden), ingen anledning ha avanza egentligen då.

1. Alla spanska banker suger på sparande och hittar på avgifter hela tiden, hade en hel del pengar i cash där men för att få ränta skulle man “köpa” en “sparpaketprodukt” med massa avgifter på allt och först då kunde man få ränta.
    Men degiro finns, robomarkets där du kan få hjälp från svenska kundtjänsten även om du har konto i spanien, etoro finns men har jag inte provat, sen n26 och revolut wise m.fl. finns men man får lusläsa avgifter o.s.v
    Går att ha gratis onlinekonto för bara pengar på flera spanska banker men sparande är svårare då jag inte hittat nåt billigt än.

Reservation för att Canaria har lite annorlunda regler än fastlandet vad gäller skatter så jag har inte kollat skillnaden.

2 gillningar

Men om du är begränsat skattskyldig i Sverige så är skatten för aktiefonder i en AF 0%. Undvik bara innehav med utdelning eftersom det alltid leder till skatt på något sätt (utdelningsskatt eller schablon för KF).

Jag har en del fonder och etf:er, men de genererar skatt vid försäljning och visst stök med utländska skattmyndigheten då de är i kronor och om man “delsäljer”.
Aktier är betydligt roligare och för mig mer lukrativt, fonder och räntepapper ligger som en bas i botten, jag kallar den tråkhinken, :wink:
den ligger som reserv för nytt husköp eller annat.

Jag förstår inte riktigt hur de här två kommentarerna går ihop.

Om det är så att KF hanteras som en AF av Spanien så ser jag inte hur det är en fördel med KF vid deklarationen till Spanien.

Mot Sverige som begränsat skattskyldig är KF sämst, bäst är AF eller ISK. ISK om du handlar med svenska aktier annars spelar det ingen roll.

Bäst baserat på??
Jag har en hel del aktier som genererar källskatt från olika länder vid utdelning, i en kf i sverige så fixar bolaget detta, då slipper jag mecket att själv hantera det.
För fonder och etf har jag AF, ISK kan du inte ha om du är utskriven

Bäst baserat på reavinstbeskattning av aktier och fonder för en begränsat skattskyldig person i Sverige.

Däremot komme man aldrig undan beskattning om man har utdelningar, antingen beskattas den direkt eller så får man betala schablonskatt för KF. Det är ett skäl att undvika utdelningar.

ISK går däremot utmärkt att ha som utskriven, jag har det hos både Avanza och nordnet. Sedan kan det finnas vissa banker som inte tillåter det men då är det deras egna specialregler som de har hittat på, inget som staten kräver.