Att tänka på vid flytt utomlands gällande ISK/KF

Nja de är för att de gör om din ISK till vanligt AF konto om du är begränsat skatteskyldig och då är de inte längre ett ISK.
Har du svenska aktier som ger utdelning får du källskatt där, vilket du inte får på kf.
Detta gäller både ava och nn samt alla andra banker, så din isk är omgjord till vanlig depå.

Detta är en vanlig missuppfattning som baseras på att skattereglerna blir ganska lika som en AF men helt lika blir den inte, inte för svenska aktier t.ex.

Precis som jag skrev kommer man aldrig undan beskattning om man har utdelningar, antingen det skatt på det i en AF och ISK eller så blir det schablonskatt för KF. Därför är det fördelaktigt om man kan undvika utdelningar.

Nej mina ISK är fortfarande av typen ISK och fungerar inte exakt som en AF. Dock har den ingen schablonskatt.

Nej din isk är inte längre en isk då en isk just schablonbeskattas vilket är själva grunden till isk att slippa deklarera separata affärer och slippa skatta för vinster m.m.
men vill du kalla den isk så gör det.

Du kan ju fråga skatteverket om du inte tror på mig, det har jag gjort.

Det finns en väsentlig skillnad om det är ett ISK eller AF om man någon gång i framtiden återigen blir obegränsat skattskyldig i Sverige. ISKen återgår då till att schablonbeskattas utan att någon skatt på eventuella vinster tas ut, som jag förstått det.

Det gäller att ha riktigt bra koll på hur landet man väljer att flytta till hanterar beskattningen av KFen om man väljer att behålla den, har man riktig otur kan det tycka att utbetalningar från en försäkring skall beskattas i sin helhet, inte bara vinsten.
Så, som generellt råd är det nog klokt att undvika.

1 gillning

Ja och en annan faktor att ha i bakhuvudet är att reglerna för att bli begränsat skattskyldig inte är objektivt solklara. Det finns ett antal kriterier som avgör men det finns inget som säger att du måste uppfylla samtliga kriterier som kan påverka.

Detta avgörs av skatteverket nästa gång du deklarerar och yrkar på att bli begränsat skattskyldig, då prövar de din sak och fattar beslut (din bank kan därför inte veta detta när de skickar kontrolluppgifter till skatteverket). Detta beslut gäller då det året som deklarationen omfattar men sedan fattas nytt beslut varje år vid deklarationen.

Personligen var jag säker på att jag skulle klassas som begränsat skattskyldig men rent tekniskt vet man inte det med säkerhet förrän deklarationen blir godkänd, och även efter det kan detta beslut rivas upp om skatteverket får ny information. Givetvis kan du också överklaga skatteverkets beslut till domstol och det finns flera sådana fall som nu fungerar som riktlinjer för vad som gäller.

1 gillning

Jo de är de som är lurigt utomlands olika regler på olika kontor.

Har haft nytt möte med skattekontakten och vi är tillbaks till ursprunget kf deklareras/beskattas inte alls om inget uttag gjorts. Så i år blir deklarationen lättare.

Hur funkar det precis med KF i Sverige när man bor i Tyskland? Visst, man betalar avgift till banken eftersom banken måste betala schablonskatt. Men det är ju Avanza/Nordnet som äger fonder och aktier inom KF. Man kan ju då sälja och köpa aktier inom KF utan att Tysklands kapitalvinstskatt tillämpas? Det är ju bara när man tar ut pengar från KF att man måste betala kapitalvinstskatt i Tyskland, eller hur? Jag kan har fel.

Avanza kundtjänst säger nu, när det gäller flytt till Tyskland:

"Som utlandsbosatt är det enbart möjligt att handla och inneha värdepapper som är noterade i Sverige. "

Svensk medborgare i Tyskland som är kund hos Svensk nätmäklare får inte köpa t.ex. Franska aktier. Fattar inte det, allting är ju EU. Tror att kundtjänst har fel!

Att man inte kan köpa USA aktier som utlandsbosatt hos Avanza är mig redan känt, eftersom de inte har tekniskt kompetens att skriva en Tysk adress i ett W8-BEN formuläret.

Man kan dock sälja europeiska aktier som man redan har befintligt fick jag till svar förut. Kanske finns nån skattemässig förklaring, kanske inte. Om nån är kunnig får den personen gärna svara.

@Tralk sitter själv med liknande funderingar. Är sedan två år utskriven från Sverige och bosatt i Tyskland men fortfarande obegränsat skattskyldig i Sverige.

Jag har således fått ha kvar mitt ISK på Avanza där jag sparar månatligen och betalar den årliga schablonskatten. Har inte tänkt så mycket mer på det under tiden här i Tyskland utan låtit det rulla på då tanken är att flytta tillbaka till Sverige förr eller senare.

Tyska deklarationen har jag gjort genom en app som förenklar deklarationen och där jag fyller i uppgifter om min tyska anställning och inte så mycket mer. Jag har således inte angivit mitt Avanza innehav men förstår nu att det kanske är något jag behöver göra och borde försöka rätta till retroaktivt.

Har aldrig gjort uttag från mitt ISK utan bara satt in samt ombalanserat årligen med Avanzas ”byt” funktion.

@Tralk lyckades du få klarhet i hur det fungerar med beskattning i respektive land för en med aktivt ISK sparande och schablonskatt. Undrar också om du kan tänka dig dela kontaktuppgifter till den ”Steuerberaten” som du hittade i ett PM?

@Kirtapp tack för blogginlägget som du delade. Om jag förstått rätt har du erfarenhet av att deklarera i Tyskland? Vet du vad som ska redovisas i tyska deklarationen? Är det de kapitalinkomster som står på den svenska deklarationsblanketten som även ska tas upp i tyska?

Nyfiken fråga, gör du insättningar från tysk bank till Avanza eller från din svenska? Kommer röra mig utomlands inom EU (ev UK) nästa år och kommer då få ta del av denna huvudvärk kring beskattning.

@bucketshop jag har ett lönekonto hos en svensk bank då jag fortfarande betalar svenska räkningar varje månad. Jag överför pengar för både räkningarna och sparande från mitt tyska lönekonto hos en tysk bank till det svenska lönekontot. Pengarna för sparande överförs sedan från min svenska bank till Avanza. Självklart har jag upplyst banken vart pengarna kommer ifrån och hur mycket som beräknas sättas in varje månad. Har inte varit några problem med det upplägget.

Jag förstår, låter ju smidigt. Behövde du notifiera Avanza om något (ny adress i Tyskland, social security number etc) i och med flytten? Tänkte eftersom du är obegränsat skatteskyldig och då i princip har en fot kvar i Sverige trots flytten.

Ärvde en släktgård för några år sen som nog kommer behållas vid min flytt, så jag kommer nog också att bli obegränsat skatteskyldig, därav min fråga.

Sista fråga; finns det inga schyssta sparplattformar därnere? Tänker att det kan vara bekvämt att spara på sin nya hemmaplan när man är ute och far.

Avanza får in uppgifterna om utlandsflytt från SKV. I mitt fall ville de även att jag skulle styrka mitt tyska skattenummer genom att bifoga valfritt officiellt dokument. Jag skickade in en lönespec med skattenumret och sedan var det inget mer med det.

Jag hade ett gediget sparande på Avanza redan innan flytten. Tanken är inte heller att bo i Tyskland i all evighet så jag har gärna mitt sparande i svenska kronor och tar gärna del av förmånerna med ISK när jag väl flyttar tillbaka. Dessutom har jag mycket bättre koll på fondval och hur det funkar med sparande i Sverige (mycket tack vare RikaTillsammans).

Lysa öppnade faktiskt i Tyskland förra året och det är helt klart ett alternativ ifall jag utöver svenska sparandet vill spara i Tyskland och euro.

1 gillning

Är det “smidigare” att bara äga fondandelar som utlandsbosatt, istället för enskilda aktier iom deklaration av skatt på utdelningar etc?

Har 35% av portföljen i några svenska investmentbolag samt Volvo B, SCA B och Trelleborg B. Kommer hamna som obegränsat skattskyldig pga fastighetsinnehav (arv) och då kommer ISK fungera som vanligt förstår jag det. Är det ändå smidigare att sälja aktierna och slänga in de pengarna i fonder, eller kommer allt rulla på som vanligt med aktierna i ISKn utomlands? Planen är att inte böka runt för mycket i portföljen, utan att bara låta allt ligga.

Jag gör insättningar från mitt existerande svenska bankkonto. Så, jag har inget bra svar på hur man skulle göra om man har utländsk bank. Men det finns ju banknummer till ISK’t så förstår inte vad problemet skulle vara egentligen.

nja… sanning med modikation. Lyckades av ren flyt träffa en pensionerad steuerberater som jag bjöd på några öl och så har han fixat det åt mig. Men egentligen samma som i Svergie.
Vinst/förlust vid försäljning av värdepapper
Inkomst av tjänst
Avdrag för behov i tjänst, (böcker, kläder mm)
Avdrag för resa till jobb
Sedan har jag fått för mig det finns någon speciell skatt som dras preliminärt vid ägande av fonder… Men har inte gräft mig in i det utan sticker huvudet lite i sanden där.

KF skattas fortfarande (Såsom skrivs en del här i tråden) som om man bodde i Sverige eftersom det egentligen inte är en själv som äger värdepapperna.
Ovanpå det ska man skatta enligt landet man lever i, alltså Tyskland. De har inte samma regler för KF, så därmed ska man skatta för vinst/förlust precis som en vanlig AF-depå. Däääremot verkar inte tyska staten få in info från det som handlats i KF. Så de ser det inte. Däääääremot är det ju ren skatteflykt och högst olagligt att inte deklarera det, sålänge man gjort det med avsikt.

Ha inte KF i utlandet.

3 gillningar

Jag och familjen är själva i färd med att flytta till Valencia-regionen i vår, och dina insikter om hur investeringsformerna beskattas där är väldigt uppskattade att ta del av.

Tolkar jag det rätt som att det optimala är att skaffa KF kalenderåret innan utflytt? Och att KF inte behöver deklareras alls således utifrån ditt senaste möte? Har du lyckats utröna om det finns några andra fördelar/nackdelar med KF vs AF när det kommer till beskattning i Valencia-regionen?

Vår plan är att ha majoriteten av våra besparingar i KF, samt några årsutgifter i likvider på spanskt bankkonto. Vet du om det finns några vettiga sparformer lokalt i Spanien för att åtminstone få lite utveckling på likviderna?

Långtida läsare av RT men skaffat konto först nu :blush:

Välkommen :slight_smile:
Enligt min mening och som jag gör:
Allt som delar ut eller som jag vill kunna köpa sälja ofta samt bitcoin har jag på KF.
Fonder etf:er och vissa långliggar aktier som inte delar ut har jag på vanligt AF samt även några ränte papper av olika slag.
Detta för att kunna ha möjlighet att sälja av om jag vill köpa mark eller så utan att behöva röra min kf. Mina barn står som förmånstagare och de är lättare (billigare) få ut en försäkring än ett arv om jag går bort.

Om ca 8-10 år kommer jag troligen börja ta ut från min kf och de är för långt fram för att veta hur reglerna är eller vart jag bor för att planera för detta nu så exit strategin är inte utsatt än.

Jag har en rejäl buffert på spanskt konto, håller på med några olika banker för investering av bufferten men bank här nere är inte kul, vill man hålla på med telefon appar och sånt kan man prova degiro, på db kan man köpa bl.a franska statspapper på 30 eller mer dagar med +3% ränta, håller på med en för mig ny bank (bbva) och försöker få igång investeringar men de har stött på problem med avgifter, santander har avgift på allt så den och sabadell har jag gett upp.

tips:
Se till att skaffa “extra” kf innan du flyttar ut, de går ha men inte starta nytt när man lämnat, om man vill börja ge barnen intresse i en egen regi senare är de bra ha en “tom” liggande.
Jag sålde av allt och köpte tillbaks i ny kf innan flytt för att inte ha gammal vinst i kf då de kan vara negativt vid uttag, kostade lite i flytt till ny kf men lättare överblicka när de bara är “nya” datum.

1 gillning

Är du begränsat skattskyldig borde det inte bli någon schablon i Sverige. Men i ditt skatteland dock. Jag kommer att ta upp Vorabpauschale i Tyskland som är en liknande (men mera komplicerad) skatt.