Jag tror vi på något sätt pratar om olika situationer etc.
Bor du och är skatteskyldig i Sverige räknas schabloninkomsten ut av din bank och du tar självklart upp den i din deklaration.
Jag tror vi på något sätt pratar om olika situationer etc.
Bor du och är skatteskyldig i Sverige räknas schabloninkomsten ut av din bank och du tar självklart upp den i din deklaration.
Tack för förtydligande, jag räknade fel på schablonen och trodde den var högre än den är.
Så praktiskt sett för att betala så låg skatt som möjligt ska man välja AF konto och köpa en eller flera UCITS som har låg risk att avslutas (och trigga tvångsförsäljning medan man fortfarande är skatteskyldig i Sverige), samt är mycket bred och har låg avgift? Sedan i framtiden bosätta sig i ett land där det är låg skatt på kapitalvinster, eller ett som inte beskattar relativt nyinflyttade icke-medborgares kapital?
Flyttar till Madrid för nytt jobb i vår och har en liten fråga gällande innehaven i ISK. Har ca 1,4msek utspritt på svenskregistrerade värdepapper (LF USA, XACT Norden ETF, XACT Svenska Småbolag) samt Banco Santander. Planen är att låta det ligga kvar tills vidare utan att varken köpa eller sälja av något.
Någon som vet vad som händer med min spanska aktie? Frågade Avanzas kundtjänst och de sa att det bara går att behålla svenska innehav, innebär det att jag måste sälja av Santander innan jag skriver ut mig? Kommer med största sannolikhet bli begränsat skatteskyldig om det spelar roll.
Om du startar ett konto på nordnet kan du ha utlänska aktier, Avanza kan inte hantera utlänsk skatt för folk som lämnat landet, är anledningen enligt Avanza själva när jag frågade.
Nordnet finns redan i flera länder och har då redan en skatteavdelning fr sånt
Om jag byter ut aktien mot en tysk ETF som ackumulerar utdelningar, frångår jag det då kanske?
Jag får inte handla annat än nordiska aktier på Avanza, inte ens utlänska etf:er då de handlas via extern börs
Jepp, min erfarenhet också. Avanza och den handelsplatform de använder skiljer inte på folkbokföring och skattestatus. Så fort man är utflyttad, även som obegränsat skattskyldig, så blir man utkastad ur den mesta av handeln. När avtal som W8BEN löper ut (för USA, Kanada) så blir det även tvångsförsäljning. Problemet verkar vara att deras handelsplatform (Equiduct?) tittar enbart på folkbokföring.
Andra banker har jag bättre erfarenhet av. Så länge man är obegränsat skattskyldig (om än folkbokförd i utlandet) så fungerar det både att ha ISK med schablonskatt och handla aktier i allehanda länder. Tex Nordnet och storbanker.
Okej, enklast verkar vara att bara köra några svenskregistrerade fonder för minst “strul“.