Flyttar utomlands, vad göra med svenskt ISK?

Ja och nej.

Är man utskriven hos Folkbokföringen så är det så gott som omöjligt att starta en ny ISK. Som jag förstår det är det bankregler inte skatteregler som avgör detta.

Beskattningen av ISK beror dock på skattestatus - alltså om man är obegränsat skattskyldig i Sverige eller om man är begränsat skattskyldig

• Obegränsat skattskyldig i Sverige. Då skattas ISK kontot fortfarande som ISK. Ingen skillnad mot att bo, vara folkbokförd i Sverige.

• Begränsat skattskyldig i Sverige. Då är det som du beskriver. ISK kontot är fortfarande ett ISK konto men det beskattas som en AF/Depå dvs. all handel och ev. utdelningar rapporteras till SKV som en depå och man måste fylla i alla uppgifterna precis som en AF/Depå.

Sen kan det ju vara bra att vara proaktiv. Tex. om man ser att man kan bli begränsat skattskyldig i ett senare skede (tex. sålt boendet, avveklat ev. firma, inga barn/partner i Sverige) så kan det i så fall vara smart att köra över ISK i en KF för att slippa ovanstående.

Mitt generella råd är att starta ALLT man kan tänka sig behöver före man skriver sig utomlands hos Folkbokföringen. Man vet fasen aldrig var man springer på pumpen som utlandskriven, oavsett om man är begränsat eller obegränsat skattskyldig. Jag har sprungit på pumpen på en hel del bara jag är folkbokförd utomlands.

@Entou Lycka till med flytten. Alltid mycket admin men klart värt det i min mening då man får så många nya erfarenheter som är guld värda :slight_smile: