Vilken sannolikhet ser du att förstatligande samt därpå följande konfiskering av tillgångar kommer ske i Sverige och inom vilken tidsrymd ?
@SNS som sagt:
Citat
Återigen är detta rent nyfikenhet och inte ett försökt till förberedelse baserat på de krigen som pågår.
Då är jag med på vad du menar. Det var ordvalen “kapitulera” och “inländsk” som gjorde det väldigt konstigt. Kapitulerar gör man inför yttre hot (så på sätt och vis belyser din utläggning mer hur du tänker kring detta) och inländsk var inte automatiskt ett ord jag förknippade med nationalisering av banker.
Ja, i just krigsekonomier och vid statskupper etc är ju frågan väldigt relevant. På ditt första inlägg lät det mer alarmistiskt och närmast konspiratoriskt. Men då är det tydligare som sagt.
Man kan ju även jämföra med de judiska familjer som lyckades föra ut pengar innan förintelsen var ett faktum och vars tillgångar fortfarande inte alltid hittat till de rättmätiga arvingarna. I krig el dyl tror jag att de egna livet och hälsan är det som är prio ett och pengarna sekundära. I fallet med statskupp el dyl tror jag t o m riskerna är större än vid invasionskrig då en tokig diktator kan göra i stort sett vad som helst med vad som helst.
Nordea har flyttat till Finland, är det en utländsk bank? Vad har det för problem med utländska banker?
Ja Nordea är en utländsk bank nu och själv är jag kund i många banker, både svenska och flera utländska.
Jag har även flyttat fonder mellan utländska och svenska banker, det genomfördes på några dagar för mig men det var oväntat snabbt. Får räkna med att det tar längre tid än så i normalfallet och vid krislägen kan det förstås ta stopp.
Vill man vara förberedd på krissituationer skaffar man lämpligen flera banker i olika länder som kan användas vid behov.
Är det inte rätt krångligt att skaffa bankkonto i länder där man inte bor, behöver man inte ha en adress där till exempel? Minns bara att det var viktigt när jag pluggade utomlands och öppnade bankkonto, men då var det ju inga svårigheter eftersom jag hade adress i landet.
Det varierar mycket beroende på land och det blir nog generellt svårare och svårare. Men jag har tidigare öppnat bankkonton utomlands utan att ens ha varit i landet och med svensk adress. Men jag har även varit med om att jag har behövt adressintyg från svenska ambassaden för att kunna öppna konto.
Åh, intressant! Vilket land var det som du lyckades med det? Jag har själv funderingar på att försöka öppna bankkonto i främst Tyskland men annars eventuellt Schweiz, eftersom jag har familj i båda länderna. Däremot är Tyskland ökänd för sin byråkrati, och Schweiz är kanske framförallt positiva till riktiga höginkomsttagare, så jag har tänkt att det i praktiken kanske är för krångligt ![]()
Dessa länder har jag inte öppnat konto hos så jag kan inte svara vad som krävs där. Ett tips kan vara att kolla i Facebook efter grupper för expats i dessa länder. I sådana grupper kan man diskutera och få tips från andra utlänningar i det landet. De har erfarenheter och kan ge bra råd.
Tyvärr blir bankerna bara mer och mer restriktiva så det som har fungerat tidigare fungerar kanske inte idag.
Det kan också som du antyder vara enklare att ölppna bankkonton som syftar till investeringar då de har mer att tjäna på att du blir kund om du kommer med ett gäng miljoner.
I Frankrike behövdes det förr uppvisande av en betald gasräkning för att få öppna bankkonto.
Pass, uppehållstillstånd, arbetstillstånd osv räckte inte till för att bevisa att man var bosatt där.
Om hela skiten går åt h-e så får du väl gräva upp ditt guld och gå vidare.