Ska försöka. Swedbank blev ett nej och dessutom var de oerhört jobbiga. Uppgav att jag skulle använda kontot för att spara och göra eventuellt köp av bostad, men näe det är inte rimligt enligt dem, då får jag göra en utlandsbetalning, när de vet gott och väl at mäklare här oftast kräver att betalning sker via Svenskt bankkonto. Därutöver går det inte ens att påbörja budgivningsprocess utan Bank-ID! Det är nästan som att de inte tog mig på allvar eftersom man är ung.
Alltså jag har ju behov av kontot, inte bara för att ha den för has skull. Förhoppningsvis så hjälper SEB till.
Det blev jag också men krävde att ambassaden skulle utfärda ett nytt vilket de också gjorde men de vill ju naturligtvis slippa trots att det är en del av deras arbetsuppgifter.
Du förstår inte. Varför skulle en svensk kommersiell bank slösa tid och besvära sig med att utfärda bankkonto och Bank ID till en svensk kund som bor utomlands och inte tillför något till deras business. Inget lönekonto, ingen pension, inga lån, inga fonder eller något annat. Med andra ord, de vill inte ha dig till kund om du inte lockar dem med något. De är inte en myndighet med förpliktelser mot svenska medborgare utan vinstdrivande företag.
Hade du varit bosatt inom EU hade du haft rätt till ett konto enligt betaltjänstlagen. I lagen finns inget krav på att det ska finnas någon anledning till att konsumenten vill öppna konto.
Eftersom du bor i UK gäller dock inte den rätten. Istället gäller 11 d § i lagen om insättningsgaranti. Enligt den bestämmelsen har alla rätt till inlåningskonto, om särskilda skäl inte talar emot att konto öppnas. Enbart den omständigheten att någon bor utomlands, t.ex. i Kina eller varför inte UK, eller inte är svensk medborgare, är knappast skäl nog för en bank att vägra öppna konto.
Varför ska då banken gå med på att fullgöra sin skyldighet att öppna ett inlåningskonto? Jo, därför att om banken nekar så kan konsumenten ta saken vidare till tingsrätten genom att stämma banken och yrka att tingsrätten ska förplikta banken att öppna konto. Om konsumenten vinner målet i tingsrätten och banken då trots allt vägrar att öppna konto kan konsumenten ansöka om verkställighet hos Kronofogden, och då åker några tjänstemän från Kronofogden, eventuellt med hjälp från polisen, ut till banken och ser till att ett konto öppnas, eventuellt genom att Kronofogdens personal går in i bankens datasystem och öppnar ett konto.
Får banken klart för sig att den kommer att bli stämd så är det hyfsat sannolikt att den går på att öppna konto frivilligt. Ett inlåningskonto är dock enbart ett inlåningskonto. Någon rätt till digitala tjänster ingår inte, men jag har som exempel sett ett mål vid en tingsrätt där en bank vägrade att öppna konto, blev stämd och det slutade med att banken på frivillig grund öppnade konto och då också aktiverade internettjänsterna.
Vill en bank ha en förklaring till varför man som utlandsbosatt vill ha konto i Sverige bör det räcka med att man klargör att man anser att Sverige är en säker jurisdiktion att placera sparpengar i. Klargör man att man i vart fall eventuellt avser att handla med fonder så bör banken också bli intresserad av att man blir kund eftersom banken då kan få intäkter.
Vidare kan man påpeka, om det är aktuellt, att det finns remitteringsregler som kan göra det fördelaktigt med att ha konto i Sverige. Flera länder, såsom Malta, tillämpar remitteringsregler vid beskattning. Är man född utanför Malta, men flyttar dit, så beskattar Malta inte de intäkter man får, t.ex. aktie/fondvinster på konton i banker utanför Malta. En tänkbar anledning till att en utländsk konsument vill öppna konto i Sverige kan vara att dra nytta av sådana bestämmelser.
Du verkar ha koll, vet du om denna lag bara omfattar storbankerna eller även alla nischbanker? Jag råkar nämligen veta att det finns de som generellt bryter mot detta.
Edit:
Jag googlade och fann det som ser ut att exkludera nischbanker från denna skyldighet
Grundläggande tjänster är insättning och uttag av pengar, Autogiro, betalkort (bankkort, utan kredit) och betalningar. Det rör sig inte om en speciell kontoform utan kan vara bankens vanliga transaktionskonto.
Om banken erbjuder betalkonton med grundläggande funktioner till någon kund så ska de erbjudas till alla. Det råder med andra ord så kallad kontraheringsplikt, vilket innebär att banken inte kan välja vilka av deras nuvarande eller blivande kunder som ska få betalkonto med grundläggande funktioner. Saknas däremot någon eller några av tjänsterna i bankens utbud eller bestämmer sig banken för att ändra i utbudet för alla kunder finns ingen skyldighet att tillhandahålla alla de grundläggande tjänsterna med anledning av lagstiftningen.
Detta är dock ett kryphål som banken kan använda rätt godtyckligt, jag vet att åtminstone en bank nobbar kunder som är medborgare i en rad länder trots att de nu bor i Sverige. Säger man ordet “krypto” riskerar man detta också:
En konsument kan dock nekas öppna konto om det skulle strida mot regelverket mot penningtvätt och terrorismfinansiering eller om det finns särskilda skäl.
Skickade iväg ansökan till SEB härom dagen efter nekandet ifrån Swedbank, skrev att affärsrelationen rörde sparning hos dem, alltså att öppna ett sparkonto, vilket jag antar också kan antyda inlåningskonto?
I alla fall, hoppas på inga vidare problem med dem och på en smidig process. Annars får man bara återkomma vid senare datum till Sverige igen för att försöka på nytt.
Att köpa en bostad i Sverige som utlandsboende (i ett land utanför EU/EES också), d.v.s .om du saknar folkbokföringsadress i Sverige och helt anknytning hit, är numera svårt. P.g.a. bankernas KYC-processer & Penningtvättslagen. Man står då utanför den normala marknaden med mäklare etc – och är i vilket fall hänvisad till kontanttillträde som en svensk bank måste utföra i praktiken. En mäklare kan inte längre hjälpa till – Penningtvättslagen.
Såvitt jag förstår dagens situation som den blivit, är det hart när omöjigt i praktiken för en utländsk medborgare bosatt utanför Sverige (i EU eller ej) att köpa en bostad/fastighet i Sverige. Det är alls inte olagligt på nåt vis, men ingen bank vill hjälpa till och de har ingen skyldighet. Holländare, tyskar, belgare som vill köpa ett (sommar)hus i inre Småland etc är effektivt stoppade i praktiken nu.
Det enda “säkra” sättet är att först skaffa sig en korrekt bostad (hyra i 2:a hand, el inneboende hint) och folkbokföringsadress i Sverige då, och sen kan man få allting från en bank så man kan delta i bostadsmarknadens processer som normalt.
Det här borde väl leda till att en speciell marknad, mäkling, för utländska intressenter att köpa fastighet/bostad i Sverige skapas? Alltså en mellanhand av nåt slag som tar betalt.
Finns väl kanske redan?
Ledade genom tråden men hittar inga detaljer om just Nordea. Vad exakt är det Nordea har gjort/säger runt det här?
Har själv Nordea sen mkt länge så jag blev ju nyfiken.
Swedbank ville ö.h.t. inte när du pratade med dem, det är jag inte ett dugg förvånad över för deras intern-byråkrati nu runt KYC och Penningtvättslagen är helt a**l. Top down styrt stenhård policy, alla som jobbar där är rädda
Jag var själv kund i Swedbank mycket länge; sen sena tonåren. Men 2018 avslutade jag allt hos dem för gott. P.g.a. policys och attityden de uppvisade mot mig när jag var dödsboförvaltare och ensam dödsbodelägare. Jag blev bra irriterad. Nordea var bra, inga problem alls.
(Jag var f2f och pratade med båda bankerna, då deras huvudkontor i Sverige.)
Aa, men alltså i mitt fall så är man svensk medborgare, bara bosatt utomlands. Har självklart kvar familj i Sverige där man naturligtvis kan skriva in sig igen men då uppstår problem med skatten. Man jobbar ju fortfarande i London så vad händer då med skattskyldigheten? Går det ens att skriva sig i Sverige i så fall?
Inget svar på frågan, men angående BankID som behövs överallt. Såg att de numera finns eIDAS som gör att man kan logga in i andra EU-länder med diverse olika former av elektroniskt id.
Freja stöder detta tex.
Det är ett brott att skriva sig på en adress där man inte bor , jag känner visserligen utlandssvenskar som gör det och har klarat sig men det är kriminellt.
Själv kan jag väl tycka att man borde bli skattebefriad om staten inte ser till att man kan logga in och deklarera.
Bara en liten grej: har du någonsin redan bott i Sverige? Om det blev inte, var försiktig och kolla reglerna angående att behålla sin medborgarskap. Mvh.
Det står att jag utvandrade för ett par år sedan, då kan man konstatera att jag tidigare varit bosatt i Sverige…Vilket inte är så konstigt då jag var född här.
Märklig kommentar vad gäller medborgarskap? Medborgarskap dras inte in bara för man utvandrad. Dessutom har man ej något annat medborgarskap.
Är man född utomlands med svenskt medborgarskap och aldrig bott i Sverige kan man i vissa fall bli av med sitt svenska medborgarskap när man blir myndig eller strax därefter. Men inte om man inte har något annat medborgarskap.
Jag är kanske lite för sent här i tråden. Försök hos Skandiabanken. Jag har som utlandssvensk öppnat konto hos dem helt online, efter att jag har skickat lite extra dokumentation med post. Sen kan man aktivera BankID i appen genom att blippa Svensk ID/pass med mobiltelefon med NFC.
Jag bor i ett EU land, men intrycket som jag fick från Skandia är att de är kompetenta, så kanske det skulle funka ändå om du bor i UK.