Krångligt att förnya pass utomlands

Varför måste man styrka sitt medborgarskap med extra dokumentation om man bor utomlands? Det är ju passet som bevisar medborgarskapet. Ändå måste man lämna ytterligare dokumentation för att förnya det. Moderna pass lagrar fingeravtrycket i ett microchip och är svåra att förfalska. Det bör räcka att man har ett giltigt pass för att förnya det.

Utöver den begränsade tillgången till tider i bokningssystemet och höga kostnader behöver den utlandsboende svenska medborgaren vid varje passansökan fylla i en blankett för att styrka sitt svenska medborgarskap. Undersökningen visar att svenskar bosatta utomlands starkt upplever att deras svenska identitet ifrågasätts. Därtill skapar det frustration att informationen om familjeband som redan finns registrerad hos svenska myndigheter behöver lämnas upprepade gånger.

https://www.sviv.se/blog/2024/12/det-maste-bli-enklare-att-fa-ett-nytt-pass/

Problemet är att passet i sig inte är beviset på medborgarskap utan bygger på att du redan är svensk. Eftersom man som utlandssvensk inte längre finns i folkbokföringen vill myndigheterna varje gång dubbelkolla att medborgarskapet faktiskt fortfarande gäller. Tekniskt sett logiskt, men administrativt onödigt i en digital tid

1 gillning

Jag avskyr personligen pappersarbete men just det där pappret är inte så mycket att gnälla över. Det är väl en (1) A4-sida där man fyller i sina föräldrars namn och personnummer typ om jag minns rätt.

Däremot att passet bara gäller 5 år (kan jämföra med amerikanska pass som gäller 10 år) och att man behöver flyga till NYC eller Washington för att förnya och inte nog med det - det skickas inte hem till dig via post utan du måste åka till ett konsulat för att hämta upp det, vilket kan också kräva en resa.

Det finns dessutom löjligt få tider och de släpps ungefär som en middagsbokning på Franzen. Ett visst datum och tidpunkt och sedan blir det huggsexa. Det är i princip omöjligt att få en tid i NYC så istället får man finna sig i att flyga till sunkhålet Washington DC och kryssa runt bland de hemlösa.

Så det är lite irriterande och typiskt myndighetssverige. Framförallt kan man väl undra om giltighetstiden på 5 år. Vem hittade på den idiotiden egentligen. Utöka den tiden till tio år imorgon så halveras trycket på passkontoren i ett nafs. Fingeravtryck finns väl som sagt redan i passen så vad är problemet egentligen?

2 gillningar

Det var förr i tiden 10-års giltighet på passen. Men man drog ner det till 5 år. Man hänvisade till att man behöver uppdatera säkerhetsfunktionerna oftare än 10 år då det kommer förfalskningar. De vill väl egentligen ha ännu kortare tider, men det fick bli en kompromiss på 5år.

1 gillning

Det är 2 sidor. Man ska också fylla i alla adresser man har bott på tidigare och datum för varje flytt. Det kan bli krångligt för dem som har flyttat ofta och inte minns alla adresser eller datum. Vissa måste också lämna ytterligare dokumentation.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/utlandsboende/

Oj, det ser ut som att de uppdaterat blanketten och gjort den krångligare sedan sist.

Jag är lite av en anti-etablissemangkuf så jag tycker inte att de har att göra med min sysselsättning och vart jag bor osv. Jag hade nog fyllt i fotmassör och lite fejkadresser.

1 gillning

Här i Finland hjälper det inte att man bor i samma stad som ambassaden, för de vägrar att utfärda pass. Man blir istället tvungen att ta sig till Sverige och skaffa pass.
Det orsakade vissa problem för mig under covid då mitt pass gick ut, eftersom reserestriktionerna gjorde att jag inte kunde ta mig till Sverige för att förnya.

Det finns annan obskyr information som skall fyllas i, som ens föräldrars vigseldatum.
Vem håller koll på sånt? Tur att man fortfarande har en förälder kvar i livet som man kan fråga.

3 gillningar

Konstigt att de krånglar till det så. Att skaffa finländskt pass på ambassaden i Stockholm var tvärtom väldigt smidigt, med fotografering på plats till och med.

1 gillning

Ja, så var det på svenska ambassaden i Helsingfors tills för en 10 år sen.
Sen ändrade de reglerna, eftersom man inte behöver pass för att resa mellan länderna.

Underligt, andra svenska ambassader inom Schengen erbjuder ju fortfarande pass.

2 gillningar

Kan det vara en EU-bestämmelse? Det låter inte som en uppgift som svensk byråkrati nånsin efterfrågar. Däremot typiskt fransk byråkrati…

Haha, ja denna information är inte lätt. Första gången var jag irriterad men fixade det. Andra gången insåg jag hur dum jag var som inte sparade en kopia :joy:. Nu har jag iaf infon sparad för nästa gång.

En rolig info, för mitt jobb behövde jag tysk säkerhetsklassificering. Alla yrken jag haft, länder jag besökt och addresser jag bott på sedan jag var 16 år!

Vissa gator finns inte ens längre och försöka komma ihåg namn och nummer… :joy:

3 gillningar

Jag sökte en säkerhetsklassad tjänst här i Sverige och då var jag tvungen att under sanningsförsäkran fylla i sådan saker som vilket datum jag började gymnasiet. Det tog enormt mycket kraft att försöka fylla i alla dessa uppgifter, och inte fick jag jobbet heller. Så här i efterhand är jag nog mest glad för det. :smiley:

Och när jag skulle flytta min tjänstepension utan efterlevandeskydd till Avanza krävde det förra pensionsinstitutet att jag bland annat skulle uppge vilken optiker som var den första som fastställde att jag var lätt närsynt. Jag vet bara att jag har haft glasögon sedan barndomen, för något halvt århundrade sedan, men nu var tydligen informationen plötsligt viktig för att den supersega pensionsflytten inte skulle avbrytas.

Man ska tydligen inte kasta några som helst papper efter födseln. Eller kanske inte ens efter föräldrarnas vigsel. :expressionless:

3 gillningar

Tycker det är meningslöst att fylla i blanketten. Har inte svenska föräldrar, och det finns inget samband mellan mitt medborgarskap och mina föräldrar. Resten av infon styrker väl inte medborgarskapet heller. Om dom vill ha bevis för mitt medborgarskap bör det räcka med ett medborgarskapsbevis från migrationsverket. Det är lättare att skaffa ett sådant dokument än att fylla i blanketten.

He he, Jo, men ibland får man tänka att om inte du kan snoka fram vem optikern var så kan garanterat inte de göra det heller. Så man fyller i “Optiker: Hans Andersson, Storgatan 24”. Jag tror inte att de sätter någon på att gräva i det där för att vara ärlig. Men visst är det oerhört irriterande.

Edit: mer seriöst så har jag även märkt (åtminstone i andra länder) att sådana där struntuppgifter kan man ofta också bara strunta i. Fyll bara i: Minns ej. Det brukar gå igenom ändå.

1 gillning

Tysk byråkrati är något i särklass! Särskilt då rätt mycket basic grejor inte kan skötas digitalt av nån anledning.

I en intervju under Utlandssvenskarnas parlament 2025 berättar kabinettssekreterare Dag Hartelius om hur UD arbetar med att förbättra tillgänglighet och säkerhet för utlandssvenskar.

Mobila passtationer kan bli verklighet, och bokningssystem och passutlämning ses över.

Alltså kan bara bekräfta det .. jag är tysk men kommer inte förnya mitt pass och bara använda mitt svenskt pass i framtiden för att det är jävligt krångligt när man är utomlands. Det var ni skriver hur det är som svensk utomlands låter som inget vidare :grin:.

1 gillning

Kan man verkligen undra. Förstår inte hur den blanketten ska förhindra bedragare :man_shrugging:

Samma blankett krävs även när man skaffar nytt pass som utlandsboende när man besöker polisstationen i Sverige.

Klurigast var att ta reda på föräldrarnas vigseldatum men kom på att det stod i något utdrag från folkbokföringen. Ingen av dem lever längre sedan ett bra tag och kommer inte ihåg vilket datum det var när papsen kom hem med rosor :rose::sweat_smile:

Så länge passet inte gått ut tycker jag väl att just ett giltigt pass borde vara det enda bevis som behövs :sweat_smile:

Finlands ambassad har även mobil passtjänst..

https://finlandabroad.fi/web/swe/aktuellt/-/asset_publisher/T01HPEq0q7JC/content/tukholman-suurlahetysto-tuo-kannettavan-passilaitteen-goteborgiin-ja-motalaan-lokakuussa/384951