Leva utan BankID? Utan smartphone?

Det här tänker jag på ibland, fast tvärtom. Är appar säkrare?

När jag loggar in på min bank, Handelsbanken, i appen räcker det att fylla i mitt personnummer och en fyrsiffrig kod. Är det verkligen säkert?

Om jag ska logga in via webbläsaren måste jag antingen använda bankid eller säkerhetsdosan, sexsiffrig kod + engångskod.

Varför är inloggningen i appen mycket enklare? Man kan nog inte göra allt där men jag kan betala räkningar och göra överföringar.

1 gillning

Har inte Handelsbanken själv men ofta med telefonappar så loggar man in t ex en gång i månaden och däremellan förenklat kanske med bara fingeravtryck eller pin. Kan inte tekniken i detalj men det bygger väl på nån sessionshantering och att eftersom telefoner/plattor oftast är personliga så litar man delvis på det.

Revolut är så t ex. Oftast fingeravtryck men ibland frågar den efter pin-koden. Då och då ber den om en selfie.

Försöker man däremot betala via eller logga in i Revoluts webbgränssnitt så är de en betydlig segare process med pinkod, sms och godkännande via app osv.

Jag behöver aldrig logga in på något annat sätt än med den fyrsiffriga koden.

Det verkar ju lite konstigt ja…

Håller med. Tycker att säkerhetsnivån för att logga in via webbläsaren är så mycket högre jämfört med i appen och jag kan inte förstå varför.

Vilken tråd är det? Jag skulle gärna vilja läsa den :blush:

Här är den:

2 gillningar

I USA verkar det finnas en del banker där man kan logga in med egna säkerhetsnycklar så länge dom stödjer vissa standarder.

Jag hade gärna sett att BankID implementerade stöd för detta så att kan kan logga in med t.ex en YubiKey.

1 gillning

Det största problemet i mina ögon är att Bank-ID ägs av bankerna. Det är inte alls optimalt för konkurrensen om säkra inloggningslösningar, eftersom bankerna utan tvekan kommer att gynna egen lösning.

3 gillningar

Kör med dumbphone (och har nästan alltid gjort), men skaffade till slut en billig liten WIFI-surfplatta som i princip endast används för BankID. Kan ju inte använda det “ute på byn” då, utan bara hemifrånn, men det får duga.

1 gillning

Jo, det finns gratis wi-fi på stan. :wink:

Visst, men sushimånglaren i vagnen mitt på torget vill inte lämna ut sitt wifilösen för att få betalt med swish :slight_smile:

Kanske för att sushimånglaren inte har gratis wi-fi. Prova hos grannen.

Har aldrig haft mobilt bankid, har bankid på fil och de räcker bra för mig.

Bankid känns uselt med kort tid innan auto logout och bankerna tar betalt för varje inloggning, gissa om de kommer till kunderna snart.

De flesta framåt kundvänliga bolag har alternativ, även om de inte skyltar med det, lunar och andra slipper mig som kund.

Freja går bra att skaffa utan NFC eller svenskt pass, det är säkrare än än BankID, men accepteras bara av vissa statliga myndigheter och ATG-ombud. Bankerna gör allt för att behålla sitt monopol och alla andra företag är bara lata. Obegripligt att t.ex. Kivra inte accepterar Freja!
Staten borde antingen kräva att företag accepterar minst två system eller lansera ett eget system som ska fungera överallt.

1 gillning

@lassek Vad gör Freja säkrare än BankID?

Såg precis att Skandia kommer sluta med BankID på fil;

Skandia utfärdar inte längre BankID på fil

Vi vill informera dig som använder BankID på fil att Skandia ej längre utfärdar BankID på fil.

Anledningen till att BankID på fil håller på att avvecklas hos oss på Skandia är att denna typ av BankID ej stödjer nya säkerhetsfunktioner som tex digital kontroll av ID-handling som kommer bli allt vanligare framöver.

Tänker att det är något som kommer “drabba” alla deltagande bankerna framåt, någon som sett något liknande hos övriga utfärdande banker?

Förvånad över att det verkar finnas så många som oroar sig över Bankid och smarphones 2023?
En liten fundering: Tillhör ni den ökande skaran av ”fritänkare” som hyser misstro till staten och intresserar sig för Deep State, WEF och vacciner? Ärlig fråga :thinking:

@Oluf Var du en sådan som hejade på Chat Control 2?

Övervakningsapparaten är helt sinnessjuk, och Sverige verkar vilja ligga på topp.

Inget konstigt med att vilja hålla sig borta från smartphones osv med tanke på detta.

1 gillning

Med tanke på lite allt möjligt kan - och ibland kanske rentav BARA kan - betalas med applikationer (“appar”) så kan nog livet idag bli svårt utan smartphone. Om man t.ex. har eller hyr en elbil och ska betala för parkering i en viss stad så var man tvungen att först ladda ner en app och sedan betala med den. Att parkera just där var förstås frivilligt, men det visar ändå att man ibland verkar strunta i dem som inte har en smartphone.

Dock förstår jag inte riktigt varför man nödvändigtvis måste ha ett MOBILT BankID. Jag loggar alltid in på sådana platser från en laptop på ett skrivbord i alla fall med VANLIGT BankID (en dosa). Av säkerhetsskäl - verkliga eller inbillade - gör jag ALDRIG betalningar, eller inloggningar som har med pengar att göra, från min smartphone. Dock skaffade jag för en tid sedan även mobilt BankID, av något bekvämlighetsskäl jag glömt.

Satt på Uppsala-pendeln och skulle betala biljetten innan eventuell kontrollant kom. Det gick inte. Anledningen var att min smartphone var för gammal (7 år). Inte tillräckligt ny version av Android, kanske. Det är illa! I praktiken tvingar man alltså folk att köpa nya telefoner, trots att de redan har en smartphone, som i övrigt fungerar alldeles utmärkt. Nuförtiden går det ju knappt ens att byta batteri på en smartphone, så även där driver man på onödig konsumtion.

1 gillning