Leva utan BankID? Utan smartphone?

Låter ju oerhört trist iom att jag använder BankID på fil oftare än Mobilt BankID. BankID på fil har ju dock varit det rödhåriga styvbarnet länge (går inte att använda för att logga på in på t ex Swedbank, Kivra), men jag förstår inte varför inte det inte skulle gå att fixa samma arkitektur på dautan som på mobilen. Iaf på macOS kan man ju tycka att det borde vara ez pz.

Edit: Ser nu att det är pga att man ska skanna ett “riktigt” ID men det borde väl vara lösbart, t ex autentisera BankID på fil med mitt Mobilt BankID.

En genomsnittlig smartphone är betydligt säkrare än en genomsnittlig dator, och det är troligtvis därför de börjar fasa bort BankID från datorn.

Dock håller jag med om att det är synd att BankID på datorn fasas bort och att man dessutom ska behöva tvingas köpa nya smartphones stup i kvarten trots att den gamla fungerar utmärkt.

1 gillning

Håller med om otyget med att driva konsumtion.
Det måste finnas ett enkelt, hållbart, tillförlitligt och billigt alternativ till detta.

För de som har svårt för teknik och dåligt med pengar att köpa ny telefon + abbonemang för men också för turister och likn. Många av de här systemen är ju gjorda utifrån ett perspektiv där man har koll på hur saker och ting fungerar lokalt.
Swish är ett exempel på detta.

Jag blev närmast vansinnig när jag var ute och reste för ett tag sen och var tvungen att ladda ner en app, registrera konto, lägga in betalkortet mm mm bara för att kunna använda kollektivtrafiken på ett smidigt och prisvärt sätt. Minns inte siffrorna exakt, men pappersbiljetten kostade väl 3€ per 90 minuter. Via appen kostade en heldag 6€ eller en hel vecka för 20€.

Ett annat problem är ställen som man tror tar VISA och Mastercard men när det väl kommer till kritan inte fungerar eftersom att landet i fråga har en egen variant av VISA eller Mastercard osv… Maestro istället för Mastercard är väl min senaste källa till svordom.

Det här är åtminstone påväg att förändras:

4 gillningar

Kan uppdatera lite i tråden nu. Har hittat ett ganska bekvämt och minimalistiskt sätt att ha BankID på. Köpte av andra anledning en Onyx Boox Palma och provade på vinst och förlust att lägga in BankID via Nordea. Fungerade utmärkt. Palma kör Android 11 så det är väl skapligt modernt, vet inte hur de kommer att hänga med säkerhetsuppdateringar osv.

Köpte från Komplett för 3990:- och det är ju inte direkt billigt. Behöver väldigt sällan använda BankID spontant ute på vift så att den bara har wi-fi är helt OK för mig. Betala kan jag göra med min Apple Watch.

Jag använder den till att läsa på (e-böcker) och styra hemmets funktioner via Hue och andra appar. Perfekt när man inte blir lockad att skrolla lite när man bara skulle tända ljus eller dylikt.

Fel av mig, båda har tillitsnivå 3 (av 4). Se Tillitsnivåer för e-legitimering | Digg
Jag är rätt säker på att jag läst att Freja var ett snäpp vassare, men det var ett tag sedan och kanske det att BankID nu kräver pass+NFC har höjt dem. Förr gick det att skaffa med bank-dosa.

Funkar Bank-id på Android Go? Nån som provat?
Jag ser att de billigare telefonerna för runt 1000:- kör Android GO.

Kan ju vara ett alternativ om man vill ha en backuptelefon men inte vill köpa begagnat…

1 gillning

Jag kör Mobilt bankid på en LEnovo Tab M7, vilken kör Android Go.

1 gillning

Jag hade en testperiod på två månader där jag använde Blackberry bold 9900 . Ingen bank id. Funkade hur bra som helst.

Jag betalar fortfarande med kontanter endast för att jag tycker om friheten och värderar integritet. Jag tycker om tekniken och är väldigt insatt i den.

Kanske därför använder jag den ytterst lite. Men jag tror att många människor av bekvämlighet inte tänker på konsekvenserna av teknik, som tex bank id. Livet är mycket lugnare och långsammare utan appar. Kanske något vi alla behöver.

2 gillningar

Om du faktiskt kräver att få detta veckobrev på ett sätt som inte kräver BankID är jag säker på att “din” skola kan ordna det.
Så det fungerar bra utan BankID i många situationer men ibland är det svårare.

hur löste du att få bank-id på din boox palma? jag har precis införskaffat en, men jag får det inte att fungera–jag får bara fel och en text som säger att bank-id kräver NFC vilket boox palma inte har

Nordea och personlig kod. Fungerade direkt.

Ser att det i tråden snuddats lite vid bankid på fil och undrar ifall någon är mer insatt i vad som försiggår där.

Jag tycker det är enormt bekvämt att använda bankid på fil när man sitter vid datorn, slippa gå och söka reda på mobilen, logga in i den osv. Har tidigare förnyat det via min huvudbank Skandia (giltigt i typ 3 år), men som någon skrev tidigare så har nu Skandia slutat med att tillhandahålla denna form av bankid, egentligen logiskt eftersom det varit krångligt att logga in via detta på just Skandia genom att verifieringskod via sms har krävts.

Men, bankid på fil är mycket gångbart hos myndigheter och nischbanker (t.ex. Avanza), men ingen av dessa (vad jag kunnat hitta) har någonsin tillhandahållit det (någon som känner till någon)? Swedbank där jag är någon form av kund har det men bara giltigt i 3 månader.

Känns väl som att det bara är en tidsfråga innan det här kommer att försvinna helt, blir väl ännu en i raden av bra funktioner som tas bort utan att man har någon möjlighet att påverka det.

Hej! Om jag vill logga in på kivra men har bara bank.id på fil, har ingen smart eller iphone således ingen mobilt bank-id, hur skall det gå till? Har bara en vanlig lap top.

Fråga Kivras kundtjänst?

1 gillning

Det går inte vad jag vet.

1 gillning

Mobilt bankID är ett krav.

Att vi har hamnat i en situation, där vi tvingas in i ett system där vi måste betala ett stort antal hundra lappar varje månad för en telefon för att kunna kommunicera med staten, det är långtifrån optimalt.
Personligen hoppas jag på en lösning som Estland haft i 20 år!
Ett slags E-idkort som man stoppar i en liten dosa, likt det som man ser mycket sjukvårdspersonal använder. Deras lösning kan användas för kontakt med staten, bank, underteckna avtal osv. De har alltså använt denna lösning i 20 år. Vi är nu inne på vår tredje utredning i frågan. Vet att frågan diskuteras inom EU också. Ett fysiskt sätt att identifiera sig på medelst E-Id skulle också vara klart säkrare, den högsta betrodda nivån. Som det är idag med alla typer av id, pass etc så finns det ett 20-tal, som öppet för förfalsningar och fusk.

2 gillningar

Det finns alternativ till Kivra. Min Myndighetspost stödjer en rad olika e-legitimationer. Till och med Estniska e-id.

2 gillningar

Jag har ett E-ID från et annat land.

Det saknas i Sverige en hel del medvetenhet runt det tyvärr. Jag kan logga in mig hos ett stort antal myndigheten, elbolag etc i många länder. I Sverige bara i väldigt enstaka sitiationer.
Förberedelser till att införa E-ID i Sverige finns knappast. Försök att hitta en laptop med inbyggd kortslot här … I utlandet liksom ett USB nuförtiden.

Bankerna litar inte på sitt eget mobiltID system. Det är ju uppenbart i alla begränsningar som de applicerar. Då måste man använda BankID på kort. E-ID skulle vara mycket smartare.
Jag tog emot ett arv, signerade hos notar i 2 andra länder med E-ID utan konstigheter.

PGA denna tråden skulle jag ikväll förnya mobilt bankID på vår ‘gemensam’ backupenhet hemma. Nu visar det sig att man inte längre kan ha 2 personers profil i samma App längre … . Vad f***n är detta för dumheter. Jag är riktigt less på sånt onödigt begränsade. I processen lyckades jag även radera sambos BankID eftersom det aldrig blev en varning heller att man kan överskriva en annans ID-profil. Det ska inte vara möjligt. Otroligt oproffsigt.

Hur kan man skapa en enkel back-up ID på en gemensam enhet? Finns det ett sätt att installera flera BankID appar på samma Apple enhet?