Leva utan BankID? Utan smartphone?

Tror du har rätt. Tack för svar.

1 gillning

Ja, du har nog rätt. Tack för svar. Har bara bank.id på fil, på en laptop.

1 gillning

Vi har den typen av e-ID i Sverige med. AB Svenska Pass utfärdar dessa. Behov av laptop med kortslot låter ju i mina öron som en nackdel? Mobilt BankID är ju betydligt smidigare i det avseendet. Även om myndigheter stöder svenska e-ID så har ju BankID blivit helt dominant hos privata aktörer. Jag kan även uppskatta att man alltid ser vilken tjänst som begär legitimering med BankId.

2 gillningar

Nja, det fungerar på extremt få ställen, t.ex. Skatteverket. Så liknelsen haltar.

Min poäng var mer att vi redan har den typen av e-ID i Sverige. Dvs ett id-kort med ett chip som bygger på PKI och X.509-certifikat och är eIDAS-kompatibel.

Däremot är stödet underutvecklat i Sverige som du nämner, vilket beror på att vi har och föredrar BankId. 99,9 % av Sveriges vuxna befolkning har tillgång till BankID vilket är långt mycket mer än många andra Europeiska länder med liknande system. Sverige används också som ett föredöme när EU vill att 80 % av medborgarna ska kunna identifiera sig digitalt till år 2030. I en Tysk undersökning nådde man slutsatsen att endast 8 % av den tyska befolkningen hade använt ett e-ID.

4 gillningar

I andra länder finns ju liknande system som Mobilt BankID fast de har byggt ut E-ID mycket bättre och de andra ofta ‘ankrar’ till E-ID. Hos kommersiella aktörer fungerar ofta flera alternativ. Identifiering med kortet är utan begränsning och gäller 100% fullt ut som min namnteckning med personlig närvaran. BankID på kort är liknande men ändå begränsad bara till Sverige. E-ID är verkligen europeisk. Säkerhetsnivån är väldigt högt i set-upen. Det är ju därför att man med BankID på kortet kan göra obegränsade överföringar.
Finns kortläsare som är väldigt kompakta och kopplas till mobilen om man vill.
Min poäng är att det inte är bra att de-fakto i Sverige det används bara Bank-ID - som ingen accepterar som en fullvärdig identifiering, inte ens dess utgivaren.

Är bara en del av Svenska myndigheterna hittills som applicerar E-ID. Även näringslivet gynnas om de som inte har svensk BankID kan nyttja flera tjänster etc. Kanske utlänningar ska kunna skapa med hjälp av sitt EU E-ID en temporär Svensk BankID. Det förutsätter att bankerna ändrar systemet så att E-ID godkänns som fullvärdig identifiering hos de. Allt faller på att det inte sker. Lagstiftaren bör agera där tycker jag.

Det verkar som om lagstiftaren faktiskt agerar. Se här. Lite förvirrande dock när man skriver:

Regeringen har beslutat att Polismyndigheten ska utforma och utfärda en statlig e-legitimation på högsta tillitsnivå.

E-id från AB Svenska Pass är ju redan är godkänd som e-legitimation på den allra högsta tillitsnivån (nivå 4). :man_shrugging: Edit: Fast AB Svenska Pass är ett dotterbolag till Franska Thales Group. De är inte en svensk statlig aktör. Det kanske är det man syftar på.

Hur som helst avslutar man med att e-legitimationen ska vara redo att utfärdas den 2 november 2026 så vi får väl se vad som händer då.

2 gillningar

Tack för infon. Det hade jag missat hittills.

Att bakom E-ID från AB Svenska Pass egentligen inte finns staten förvånar mig dock, för det bör ju vara en ‘digital passhandling’. Det är bara en sån som alla juridiska instanser kan arbeta med. Man lär sig varje dag.

1 gillning

Ni lever just nu utan BankID allihopa tror jag. :wink:

2 gillningar

Det är verkligen ett problem. Mig veterligen har man haft E-ID uppe på bordet länge, det fanns även planer att rulla ut det, men pandemin kom i vägen, och nu har man startat en ny utredning i frågan. Så det lär dröja år innan det finns något. Kanske skatteverkets legitimation var en testballong för just E-ID? Mig veterligen kan man bara logga in på skatteverket med det. I Sverige har bankerna helt monopol på att logga in digitalt, alternativ behövs verkligen då bankerna inte alltid är på vår sida utan gärna vill låsa in oss så mycket det bara går i deras lösning.

Bäst att ta med kontanterna imorgon. :crossed_fingers:

Haha skulle precis skriva det samma.
Skönt att man ofrivilligt fick pröva på off grid livet. Började klia i fingrarna direkt.

”Tyvärr, vi tar inte kontanter.”

De flesta butiker jag besöker tar kontanter, som tur är. :blush:

Visst är det så BankID är mycket smidigare att hantera på många sätt, men vi behöver även ett alternativ om BankID inte fungerar. Många vill inte heller eller kan inte hantera mobiltelefoner särskilt bra. Jag ser att det finns en marknad för båda. Att BankID just nu ligger nere illustrerar min poäng.

1 gillning

För många tjänster har du Freja, för bankerna så finns det väl dosor till i princip alla. Då återstår ju saker som Swish, men där har jag en liten förhoppning om att det ska bli bättre i framtiden. Man kan hos vissa banker nu aktivera återkommande betalningar via Swish som inte kräver signering med BankID (t.ex. direktbetalning hos Klarna via Swish, provade det i helgen).

Kivra lanserar e-legitimation:

https://kivra.se/sv/om-oss/press/kivra-vill-oka-sveriges-digitala-motstandskraft-lanserar-kivraid-3391535

2 gillningar

Hur många inloggningsmetoder/e-legitmationer ska man ha?

Privat
BankID
FrejaPlus

Arbetsgivaren
Organsationens id, användarnamn+lösenord
e-tjänstkort
FrejaPlus

Litar inte mer på företaget Kivra än bankerna/BankID att avs. klanta till identifieringstjänster.

Återstår att se vad som blir av statligt e-leg:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/03/regeringen-ger-polismyndigheten-i-uppdrag-att-utfarda-statlig-e-legitimation/

5 gillningar