När BankID spärras stannar livet

Jag läste nyligen artikeln om mannen som fick sina konton nedstängda, BankID indraget etc. i samband med en enkel försäljning, där köparen satte in pengar på mannens bankkonto. Det känns helt absurt, lite som Kafkas “Processen”. Hur är det tänkt att man ska bete sig för att inte råka ut för något liknande? Är det lugnt så länge man inte säljer begagnade vattenskotrar eller pendlar mellan Sverige och Cypern?

12 gillningar

Jag har skaffat Freja som backup och använder det då och då när valet finns. Det hjälper en del.

9 gillningar

Har du några exempel på vad Freja kan användas till? Jag har aldrig sett det alternativet någonstans där jag använder BankID.

Skatteverket, elbolagen, A-kassan, postombudet. Tyvärr har jag inte sett det på någon bank, och Försäkringskassan verkar inte ha stöd.

4 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

Får se när den statliga e-legitimationen dyker upp. Detta belyser ju problemet med BankID-systemet och att vi kanske lagt ut för mycket på privata aktörer.

Kivra har alltid kännts lite läskigt för mig. Att viktig post som innebär stora konsekvenser om den missas hamnar i en digital brevlåda som man kan tappa tillgången till. Har som vana att vägra denna kommunikationskanal.

16 gillningar

Enligt regerings uppdrag till Polismyndigheten ska den statliga e-legitimationen vara redo att utfärdas den 2 november i år. Kan nog vara vettigt att skaffa ett.

15 gillningar

Ja frågar nån mig så är den här situationen helt ovärdig ett rättssamhälle. Förutom att Sverige byggt upp ett system där samhället beror på att invånarna har tillgång till ett kommersiellt system (BankID) så borde man återgå till grundprincipen “oskyldig tills man dömts”. Helt oacceptabelt att staten byggt ett regelverk som medför att personers liv kan ruineras pga att nån banksnubbe “tycker nåt ser skumt ut”.

9 gillningar

Ja helt galet, och ibland är det väl inte heller nån “person” som fattar beslutet utan “säkerhetssystemet spärrar”.

Problemet är att det nog i många fall inte kommer hjälpa, sålänge inte bankerna får ett lagkrav på sig att tillåta inlogg med den statliga e-legitimationen lär de köra vidare med BankID. Dessutom kan bankerna ändå stänga av dig som kund, vilket ger stora stora problem. (Eller, som många som försöker starta AB har fått erfara, neka dig som kund för att du inte tros bli tillräckligt lönsam.)

Borde ställas betydligt större krav på bankerna, om de nu ska räknas som samhällsbärande och räddas av staten vid kriser.

2 gillningar

Detta är dock med i utredningen. EUs krav är att den statliga e-legitimationen ska vara allmänt accepterad, Riksbankens remissvar trycker på om vikten att man måste kunna använda den gentemot den privata finansiella sektorn.

Så det är möjligt att vi kommer se Bank-id bli utkonkurrerat? Såvida de inte erbjuder mervärde av något slag.

2 gillningar

Det låter verkligen hoppfullt!

Är bara att titta på hur många företag som nekar riksbankens pengar och bara accepterar Visa/Mastercard. Här verkar statsmakten fullkomligt kapitulerat. På många ställen verkar t.om myndigheter och regioner vara drivande i att fasa ut statens egna betalmedel.

Problemet är väl att det ändå är upp till bankerna om de vill stänga ditt konto. Men det är väl en sak, största problemet med bankid är ju att de även kan stänga ut dig från hela det datoriserade samhället.

Men du betalar väl fortfarande med kronor via Visa /mastercard? Eller vad menar du? Kontanter?

1 gillning

Trevligt att höra om den statliga legitimationen. Visste inte att den låg så nära i tiden!

Ja man borde alltid ha gratis backup-banker. Själv kör jag Revolut och Wise utanför SEB i Sverige för att diversifiera lite på det sättet också.

Kapitulerat inför vad? Man kan tycka vad man vill om det, men det finns inga lagar som tvingar privata företag att ta emot kontanter enligt Avtalsfriheten.

Det är endast privata apotek och livsmedelsbutiker som eventuellt kommer att tvingas till det av beredskapsskäl.

1 gillning

Samma avtalsfrihet borde gälla legitimationer? En företagare kan välja att bara acceptera legitimation utgiven av de samarbetspartners som ger bäst kickback.

1 gillning

Ja jag har också Wise, det blev så att säga en naturlig backup eftersom vi bodde utomlands. Det funkar ju oftast även om det är lite krångligare eftersom Wise inte kan betala till BG. Man får ofta be om betalningsinfo via IBAN om man ska betala fakturor den vägen.

Jag kollade upp lite mer ang. BankID. Som jag förstått det gäller följande:

1. BankID spärras bankvis – inte globalt
  2. Flera BankID från olika banker ger verklig redundans

Jag tänker att ett första steg för att förhindra att man hamnar i någon liknande situation är att ha åtminstone två svenska banker samt ett aktivt BankID från vardera bank. Jag har t.ex. f.n. flera svenska banker, men bara ett aktivt BankID, vilket jag ser som en systemrisk.

Tillåter systemet detta? Någon som provat?

Ett alternativ kanske är att ha fler banker med alnternativa digitala lösningar (SEB har digipass) vilka kan användas för att skapa upp ett nytt bank-id hemifrån.