När BankID spärras stannar livet

Det funkar. Jag har bankid från mer än en bank. Vet dock inte vad som händer om en bank spärrar ett id.

1 gillning

Jag loggar in på Nordnet med Freja :+1:

10 gillningar

1177 och några apotek och det känns tryggt om Bank-Id skulle ligga nere.

1 gillning

Det riktigt sjuka är ju att banken får fortsätta hålla kontona och bankid låsta även efter man blivit helt friad i rättegång.

Det positiva är väl iaf att FI börjat inse att bankerna har gått för långt.

6 gillningar

Vad som behövs är en statlig bank där man inte bara kan ha bolån och som ser till medborgarnas ekonomiska intressen.

Eller så kan man lagstifta lite och förhoppningsvis slippa all overhead med att staten också ska leka bank.

2 gillningar

Visst, men jag ser banker som viktig infrastruktur precis som vägar etc. Bara det att det är pengarnas vägar. Istället för att bankerna ska leka företag. Visst skulle vi kunna outsourca till ett företag att sköta banken, men då under vissa förutsättningar. Vi har ju sett hur experimentet med skolan och vården gått.

3 gillningar

Vill belysa detta också. Avanza och Lysa har bara BankID. Nordnet har BankID och Freja.

3 gillningar

60.000 avstängda konton på bara ett år. Jag tycker att varje avstängt konto bör följas av en polisanmälan av banken. För de stänger av pga att du gör något olagligt. Och läggs ärendet ner så är det pga att det inte är möjligt att utreda och då har banken rimligen gjort ett beslut på lösa grunder och bör öppna kontot igen.

13 gillningar

Nej, det är bara ett fåtal som gjort något olagligt.

Det var väldigt många bankkonton.

1 gillning

Ännu en färsk artikel från Realtid om problematiken kring nedstängning av konton.

5 gillningar

Absolut. Men banken misstänker att det är något olagligt, och bör då polisanmäla. Och läggs det ner pga det inte finns bevis då bör kontot omedelbart öppnas igen.

1 gillning

Nej, för avstängning räcker det t.ex. att du inte följer bankens uppmaningar och det är inte olagligt.

1 gillning

Som jag sagt förut: det är fel att staten delegerar hantering av (påstådda) lagöverträdelser till privata aktörer. Låt bankerna rapportera och ska något stoppas så får polisen beordra det. Det finns alldeles för många snedvridna incitament med att delegera detta till bankerna.

13 gillningar

Vore väl det allra bästa men näst bäst vore väl (rejäla) skadestånd från banken om dom bara gjort det lätt för sig och stoppat någon utan att ha torrt på fötterna.

@janbolmeson Det här borde kunna vara värt en delmängd i ett framtida RT-avsnitt som kan handla om #ekonomiprepping :smiley: …om du inte gjort det redan.

13 gillningar

Nog borde väl Lunar kunna ställa upp för denna kund?

Knappast

Har testat att regga mig på lite olika ställen senaste dagarna, och dessa verkar vettiga iaf och kräver inte bankid:

  • Revolut
  • Wise
  • N26

Där får man bankkonto och digitalt betalkort (som man kan lägga in i t.ex Apple Pay).

Har hört att Bunq ska vara ett alternativ också, men inte testat det.

2 gillningar