Ok. Jag kan inte skapa nytt bank id via mitt gamla.
Den möjligheten kanske inte borde finnas. Men vad jag förstått ha en del inte längre bankdosa alls, och då blir det ju lite jobbigt om man måste in till banken för att skapa nytt.
Ok. Jag kan inte skapa nytt bank id via mitt gamla.
Den möjligheten kanske inte borde finnas. Men vad jag förstått ha en del inte längre bankdosa alls, och då blir det ju lite jobbigt om man måste in till banken för att skapa nytt.
Förbättring sker ju hela tiden, försök iaf.
Det här med QR-kod vid inlogg gör ju ihop med platstjänster att man kan kolla att individ, kamera och dator befinner sig på samma plats rent geografiskt.
Jag försöker att påminna nära och kära om bedrägeriförsök men det är en kamp i sig att hinna med att förstå hur bedrägerierna går till.
Ny här på forumet men läst länge men vet inte om man får skicka länkar men chansar.
Bra länkar med lättläst innehåll. Ganska iaf.
Jag förvånas ofta av hur lätt folk faller för otroligt dåligt utförd (men bevisligen inte) ”social engineering”.
Rent krasst och syniskt kan tyckas känner jag sällan sympati för offren i fråga när det är så uppenbart.
Har en familjevän som blev av med hela sin livsbesparing till en fiktiv internetbank som var skrattretande dåligt ihoprafsad.
Visst har jag själv blivit lurad några gånger men då har jag i 99% av fallen varit medveten om risken och det har handlat om småpengar
Det är nog svårt att förstå att folk kan bli lurade av så uppenbara bedrägerier.
Men sen får man komma ihåg att vissa, främst äldre, knappt vet hur man skickar ett sms. Eller inte använder internet mer än någon gång i månaden.
Då är de lätta byten när ”banken”, ”polisen” ringer eller ”barnbarnen” smsar.
Sen vet jag själv hur lätt man kan dras med i en konversation om den andre låter trovärdig.
Så det bästa man kan göra för sina äldre vänner eller släktingar, se till att de har sina besparingar på ett konto på en separat bank, med ett länkat konto. Då tar det längre tid att föra över pengar och de går till en själv i steg ett. Tror ingen bedragare vill hänga kvar i luren till dagen efter.
Självklart, att äldre blir utsatta är bedrövligt och det är dumt att 80-åringar tvingas lita på all ny teknik de inte förmås fullt förstå, i de fallen har jag självklart sympati. Jag syftade till yngre men det är en viktig parentes
Är nog lättare än man tror att bli lurad även som yngre. Se bara alla bluffar som folk delar på sociala medier. 0 källkritik.
Det räcker att 1% ska gå på det för att bluffarna ska bli rika. ![]()
Jag tycker inte bankerna ska göra mer än dom gör idag, möjligtvis så skulle dom informera mer om hur man ska bete sig i den digitala världen med sina värdehandlingar.
det borde vara upp till var och en att ta till sig informationen om hur det fungerar.
Om man är klar nog i skallen att logga in på sin internetbank så bör man också vara mottaglig att lära sig hur man ska hantera sitt bankid och sina lösenord.
Det är ingen raketforskning att lära sig att ingen bank eller myndighetsperson någonsin kommer be dig ladda ner och / eller logga in på ditt bankid.
Fast varje gång man själv ringer till banken, så ber de om bank-id. ![]()
En släkting blev av med 400k efter att “banken” messat och fått honom att tro att BankID behövde förnyas. Dels 200k från bankkontot och sen massa SMS-lån. Han fick tillbaka från banken enligt domen ovan trots att beteendet bröt mot bankens regler för BankID. Vet inte hur det gick med SMS-lånen dock, det var nog svårare. Så jag tror det kommer lösa sig!
Intressant nog var detta en rätt IT-kompetent 30-åring och ingen gammal tant. Bankerna säger alltid “vi kommer inte kontakta dig” men i realiteten är det precis vad de gör. “Hej! Du har ett nytt digitalt dokument att signera” osv. De borde vara tydligare där.
I vår idrottsklubb fick kassören ett mejl från “ordförande” med uppmaning att snabbt betala 5000 euro till ett polskt bolag.
Bedragarna lyckades på något sätt använda ordförandes e-postadress utan att det syntes hos honom. De svarade till och med på frågan om vad det rörde sig om.
Som tur var hade (den nya) kassören inte access till klubbens bankkonto utan ringde till den ovetandes ordförande för att “lösa det hela” och bedrägeriförsöket stoppades.
Problemet är att alla inte kan hantera detta, äldre tex. Men eftersom bankerna i praktiken tagit bort alternativen så är det inte mer än rätt att de också får stå för pengarna när folk blir bedragna. Förmodligen har de redan sparat in detta med råge genom att alla sköter sina bankärenden själva.
Bank dosa hade ju kunnat vara ett extra steg av säkerhet, om nu bankerna fortfarande viljat att man skulle använda dem.
Gällande mina dosor så har den första his Svensk Storbank 1 slut batteri, och det får jag inte byta själv. Då måste jag in till banken vars närmaste kontor är 50min bort enkel väg…
Nordisk Storbank 2 har också en dosa, den får man byta batteri på så då borde allt vara lugnt?
Icke då! Den dosan har de helt enkelt valt att inaktivera då jag inte använt den “nog ofta” ha bank-IDs framväxt. Dosan funkar bra, kräver bankens egna kort för att ens spotta ut koder men är ändå bara en dammsalmare nu och den hade jag sparat just för tillfällen när bank-Id strular. Men de funkar alltså inte och även här är banken 50min bort med usla öppettider.
Fy för banker. Man kan inte ens få ha 2FA utan att de strular något så hemskt…
Det är ju det här som är problemet. Man är van att använda Bank ID i just banksammanhang men varje gång du använder Bank ID så är det på ditt initiativ. Om du ringer Swedbanks telefonnummer och de ber dig identifiera dig med Bank ID så är fortfarande hela processen på ditt initiativ. Att du hittade Swedbanks telefonnummer på Flashback är inte bankens fel
EDIT: Och signera digitala dokument från banken hoppas jag inte du gör över sms utan i bankappen du använder till alla andra bankärenden
Nej, men om Ester 82, eller stressade och sömnbristplågade Pelle 37 får ett sms att ringa banken på nummer x, så kanske inte de har ett konsekvenstänk som är på topp.
Människor gör fel hela tiden så att göra det lite svårare för bedragarna är inte svårt. Men viljan måste finnas.
Till och med onlinespel har ofta frasen, är du säker på att du vill göra x? Samt har tvåstegsinloggning.
Kanske missförstår, men bedrägerierna brukar gå till så att någon försöker logga in på din bank med dina uppgifter. Det behöver verifieras med BankID. Då messar dom dig från bankens nummer att du har ex. ett dokument som skall signeras. Det ser ut precis som vanligt, du har chathistoriken med din bank osv. Du går till din internetbank och skall logga in, men i realiteten så loggar du in bovarna istället. Man behöver inte vara särskilt lättlurad för att gå på det eftersom banken själva skickar ut exakt såna SMS.
Det funkar inte. Om du går till bank-appen för att logga in som öppnar Bank ID åt dig avbryts ”bovarnas” Bank ID-förfrågning automatiskt och du loggar glatt in på banken som om ingenting har hänt. Skulle du på allvar gå in direkt och signera med Bank ID när du fått ett sms som ser ut att komma från banken utan att veta vad det handlar om? I.s.f. har jag nog inte mycket mer att invända här.
Jag tycker bara det är synd att folk är så naiva och nonchalanta idag. Man ska inte gå runt och misstro andra i onödan men lite eftertanke i vissa fall skadar inte. Om man inte kan hantera Bank ID med en ynka eftertanke emellanåt får man väl gå runt med bankdosa i backfickan
Så fungerar det inte längre. Säkra inlogg (som bankerna använder) innebär att man endast kan logga in på samma enhet som bank-id finns på, alternativt, om man vill logga in sig på en annan enhet, så behöver man skanna QR-koden med sitt Bank-id, så man garanterar att båda enheterna är på samma plats. Så den bluffen ska ha stängts till för ett antal år sedan.
Sedan snackar folk om 2-faktor, Bank-id ÄR 2-faktor - något man vet (pin-koden) och något man har (bank-idt installerat på sin mobil). Ett lösenord är 1-faktor, men det tillåter ingen svensk bank sen många många år. Dagens bluffar handlar inte om att någon hackar ens bank-id, det handlar om att folk blir lurade att godkänna transaktioner eller nya bank-idn. Det spelar väl ingen roll om du behöver slå in koden på 3 ställen, om du nu tror att du pratar med banken och gör det banken ber dig göra.
Hej Alla! Om jag säger till Er att det var lång period, när minst 25-25 falska okänt tel nr ringde mig. Då har jag stoppat alla okända tel nr. Enbart tillåtna kontakt personer. Svarar inte alls på okända nummer. Att vi blir lurade en av orsaken är “nyfikenheten” tyvärr, dessutom kan man blockera dessa nummer och samtidig lägga in " dölj blockerade nummer". Vad det gäller swisch har minskat till max 2000 SEK. En annan sak som personligt gjort är att min Bank så fort ser en större summa som jag vill överföra omedelbart skickar en SMS som en bekräftelse om det är verkligen, jag personligen som vill utföra transaktionen. Annars banken stoppar automatiskt. Har meddelat skattemyndigheten, vårdcentralen om situationen då lade jag de viktiga nummer som kontakt. Och dessutom har lämnat på tel.svaren : idags lägge svarar jag inte för okända nummer. Folk måste förstå att inte en ända myndighet ber inloggning via bank id. Tips: om du ändå så ivrig att inte kan motstå frestelsen svara: har ej bank id enbart bankdosa. Har varnat folket via FB t.o.m. med tel nr som.är farliga, men ingen reagerat tyvärr. Och sist men inte minst: när du hör att logga in via Bank ID lägg på luren och blockera numret. Banken ringer ALDRIG upp och ber om inloggning. Dessutom när jag har ärendet med banken, då är det jag som ringer upp. Efter att har tagit reda på namnet på pesronen som jag pratar med från banken bara då loggar in. Ivrigheten att få mera pengar, nyfikenheten som ligger bakom att människor blir lätt lurade.
Bra poäng, detta var nog innan de började med QR-koder.