En vän blev lurad på 140.000 kr | Finns det något sätt att försvåra bedrägeri?

Ja, ge inte bort ditt bank id till någon.

Oavsett hur stressad eller gammal man är så måste man lära sig grunderna för hantering av sina värdehandlingar och ta ett eget ansvar.

Det är inte så att folk behöver gå i en kurs på flera dagar och memorera massa olika scenarion, det räcker att veta att ingen legitim person som tar kontakt med dig kommer be dig logga in eller skapa / godkänna nya bankid.

För övrigt så är ett BankID en form av 2FA.

1 gillning

Vilken tur, då borde ingen bli lurad! :wink:

Så länge det finns bluffmakare så kommer det finnas människor som blir lurade eller rånade.

Så tycker fortfarande att bankerna kan göra mer.

1 gillning

Nej men frågan var om det att går att fixa inställningar så att det inte kan hända.

Det är som att folk skulle gå omkring i hjälm och hockeyskydd på gatorna för att undvika att slå sig.

Vi kan inte begränsa alla risker i hela världen.

Men vi pratar inte om några gastronomiska förändringar. En frivillig uttags eller överföringsspärr, likt den på Swish är en enkel lösning.

Den skyddar även vid vissa rån, som alla kan råka ut för om man har otur. Speciellt äldre och funktionshindrade (och män), som är extra utsatta grupper.

Det är lätt att sitta här i lugn och ro och säga att det är konstigt att folk blir lurade. Men det som de gör i många fall är att jaga upp stress nivån och då är det svårare att tänka rätt.

”En olycka har och du behöver identifiera dig för att få ta del av informationen”

”Någon försöker handlar just nu i ditt namn, ska vi avbryta det behöver du göra si och så”

Som någon sa, det räcker att 1% går på det så blir det mycket pengar och för den drabbade blir det katastrof.

1 gillning

Jag håller inte med, jag vill absolut INTE besöka bankkontor. Jag bytte bank för något år sedan just av denna anledning. Varför inte bara ha som när man ska swisha en stor summa pengar - förhör över telefon med banken och sedan kan man väl ha någon väntedag för att säkerställa att det inte skedde under pistolhot?

1 gillning

Det är därför jag i flera inlägg skrivit att spärren ska vara frivillig. :roll_eyes:

2 gillningar

Enkel regel: Ingen kommer någonsin ringa upp dig först och be dig att legitimera dig med BankID, åtminstone inte om du inte vet vad det handlar om och tagit initiativet på annat sätt.

Folk får helt enkelt lära sig detta. Så länge personen i fråga kan/har behörighet att ta ut sina pengar från sitt konto så spelar det ingen roll om det skyddas av 2FA, 3FA, eller 4FA. Det spelar ingen roll om man själv kan sätta en beloppsgräns, för då kan man ju själv bara ändra tillbaka den. Det är ju inte så att folk inte blir lurade på swish trots att beloppsgräns finns. Svagaste länken är slutanvändaren, och kan man lura denne kan man ju få denne att göra vad som helst som denne annars också kunnat göra - dvs få tag på sina pengar.

“Du kommer få ett SMS med en kod för att bekräfta att du verkligen är du. Det är viktigt att du svarar med koden här till mig i telefonen direkt när du får den innan den hinner gå ut” - och vipps så var “skyddet” i form av extra faktor vid ovanligt belopp eller höjning av uttagsspärr borta.

TL;DR i det moderna sverige går det inte att vara godtrogen. Man ansvarar själv för att inte legitimera sig eller ge lösenord eller engångskoder i situationer som man inte tagit initiativet till och i synnerhet inte i stressade sådana situationer. Att det är en särskilt stressande situation är tvärt om ytterligare en varningsflagga.

Det kan låta hårt, men som jag skrev ovan; så länge du själv har möjlighet att ta ut pengarna eller göra överföringar så kan någon som lurar dig ha samma behörighet. Det är svårt för banken att göra något åt på annat sätt än med restriktioner som konstant drabbar alla hela tiden och som hade varit en sådan pain-in-the-ass att man byt bank.

Nja, någon nämnde att frivilliga spärrar redan finns på företagskonton. Så tekniken och lösningen finns redan.

Sedan så är det vi som samhälle som till viss del får betala för de 17 000+ bankbedrägeriärenden polisen handlägger varje år, sen tillkommer kostnader vid rättegångar och till sist så får vi som bankkunder troligen högre avgifter för att betala för alla återbetalningar.

Känns som resursslöseri, när det finns lösningar.

Fast som jag sa, så kan du väl då frivilligt ta bort denna frivilliga spärr? Annars är den ju inte frivillig? Bara för bedragaren att lura någon att signera att den ska bort. Likt de lurar någon att signera att ett nytt BankID ska skapas eller en ovanligt stor transaktion ska godkännas?

SEB ringde mig och bad mig legitimera mig med BankID när de gjorde någon pengatvättskontroll. Jag nekade och vi tog det över mejl i stället.

Det finns bra och säker design, sedan finns det så som BankID implementerades av bankerna. Det har blivit något bättre och vissa banker gör mer.

När jag forskade i ämnet på tidigt 10-talet var det rent av bedrövligt.

Man har frångått alldeles för många grundläggande regler för att göra det enkelt för kunden och billigt för banken.

Att låta BankID få de egenskaper det fick var helt oansvarigt och har möjliggjort många bedrägerier.

Bekvämt, ja. Säkert, nej.

4 gillningar

Hej!

Först och främst beklagar. Värsta sortens människor som håller på med sådant här.

Denna typ av bedrägerier och varianter av den har eskalerat de senaste åren, och som någon sa i tråden finns det inget hundraprocentigt sätt att helt eliminera riskerna. Förutom att göra det så svårt som möjligt för bedragarna att ens komma i kontakt med en säger jag som i en annan tråd - ta-snacket-med-era-nära-och-kära. Det kostar inget mer än tiden och möjligen lite gruff. Upplevelsen är att många fortfarande lever i en värld av att ‘det där händer bara andra inte mig’, men vips så är det någon i ens närhet som har råkat ut för det.

Det gäller att ha en tydlig plan. Dyker det upp ett sms i stil med “Vi har tillfälligt spärrat ditt kort för utlands- och internetköp på grund av misstänkt bedräglig aktivitet på ditt Bankkort mastercard. Du är välkommen att ringa vår kundservice på 0708-XXXXXX vid frågor… Med vänliga hälsningar, SEB, Handelsbanken, Swedbank osv”, så kan det i undantagsfall faktiskt vara banken som har snappat upp något. Oavsett om detta är fallet eller inte ska man alltid börja med att leta upp numret till bankens kundtjänst på bankens hemsida och ringa det. Då får man svaret svart på vitt vad som gäller. Känner man sig osäker på om man kommer ihåg hur man ska agera kan det till exempel vara bra att ha en ‘How-to-do-lapp’ på kylskåpet.

Är det inte banken utan Elgiganten, Sveainkasso osv som skickar ut smset så bör följegången vara densamma - leta upp kundservicenumret på organisationens hemsida. Man bör även ha någon person man litar på som hjälper en att dubbelkolla informationen.

Grundbulten är att aldrig ringa det numret som står i smset. Blir man uppringd ber man att få återkomma och letar upp kundservicenumret på hemsidan. Även om det är pålitliga Calle Svensson från storbanken som ringer.

Blir man sedan ändå utsatt för bedrägeri, för det finns flera sätt att bli bedragen på, så ska alltid banken och polisen kontaktas omedelbart. Banken hanterar allt bankrelaterat och bör ge informationen att nästa steg i processen är att antingen digitalt eller via telefon kontakta polisen för att göra en polisanmälan och även bli hjälpt om man blivit bedragen på ID-handlingar. Polisanmälan är i nästan alla fall tvingande om man ska gå vidare med att göra en reklamation hos banken. Den kan hos de flesta banker göras helt digitalt, och om inte, åtminstone på fysiskt kontor. Att göra en reklamation är däremot inte gratis, utgiften varierar mellan 500-700 kronor, men den läggs som en deposition. Vinner du ärendet betalas depositionen tillbaka.

Sedan ska man inte glömma bort de mjuka värdena. Att bli utsatt för bedrägeri på det sättet är ofta förknippat med mycket skam, ånger och skuldkänslor. Ibland handlar det om pengar man upplever sig aldrig kunna spara ihop igen. Ibland är det någon annans pengar man ärvt. Men stöd finns att få, och om man själv trevar hoppas jag att någon i ens närhet lägger fram förslaget.

När vi ändå är igång kan jag lägga fram fler bedrägerivarianter som är vanligt förekommande bland alla ålders- och socioekonomiska kategorier.

1. Krypto, ökande trend. Många som har investerat i krypto på så kallade säkra sidor som inte får ut pengarna när de sedan försöker. Då ringer de banken i tron om att banken stoppar det. Ibland kan det vara så, ibland mottager banken inte någon förfrågan övh. Är det som i sistnämnda fallet kan banken inte göra något utan då är pengarna låsta där de är tills någon eventuell lösning dyker upp. Är det av teknisk karaktär hjälper det ofta att byta dator, padda, mobil och att byta webbläsare.

2. Andra typer av investeringar. Något företag i Spanien som säljer fastigheter, har egen hemsida, verkar proffsiga, och har på något sätt kommit i kontakt med dig via mejl eller telefon. Kanske av förklarliga skäl för att du själv hållit på med investeringar under karriären. Över en sommar överförs sedan hundratusentals kronor från ditt bankkonto - pengar du aldrig återfår.

3. Shopping på nätet. Skorna kostar 50 kr på någon ovanligt hemsida. Hemsidan i sig själv ser proffsig ut och så vidare, men man ignorerar att priset är så lågt. Beställningen görs och mycket riktigt dras 50 kr. Däremot kommer sedan en dragning om 995 kr någon dag efter eller efter en månad som är upplagt som en prenumeration. Även om det är bedrägligt står ofta detta i villkoren man snabbt och smidigt har skrivit under. Den enda snabba lösningen är att spärra kortet och du bör även ringa banken så de kan spärra eventuellt DPAN. Är det för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.

4. Skimming av kort. Relativt ovanligt, men sker inte endast i bankomater och på bensinmackar. Sker även i affärernas kortterminaler och i sällsynta fall ute på stan. Stå inte och flaxa med kortet i onödan.

5. Romansbedrägerier. Drabbar ung som gammal. Träffa alltid personen du pratar med så snart som möjligt.

I de flesta fall är det däremot inte tal om något regelrätt bedrägeri man blivit utsatt för. Ofta ringer personer in till banken i tron om det värsta, men det visar sig oftast vara en överföring eller betalning man glömt bort. Ibland är det även så att butiken drar pengarna 1 eller 2 månader efter transaktionsdagen. Helt lagligt och allt i sin ordning, företaget har 3 år på sig enligt 3 § andra stycket PreskL. Uppmaningen är ändock att ringa banken för att dubbelkolla. Är man orolig så ska man inte gå runt och undra.

Vissa ser hinder och vissa ser lösningar! :wink:

Jag lägger ner nu, jag står för det jag skrivit. Antingen vill man göra det svårare för bedragare och kriminella, eller inte.

De som bara ser hinder kommer alltid se dom. Att hitta lösningar som hjälper laglydiga tycker i alla fall jag är roligare. :blush:

2 gillningar

Har hänt mig också, men då beskrev de ju ärendet och visste om en viss transaktion, både belopp och datum, som jag hade tagit initiativ till. Men likt dig så tackade jag trots det nej och bad dem återkomma skriftligen via internetbanken.

Således är det överlägset bästa skyddet att följa den enkla regeln att det inte finns någon situation där de ska ringa upp dig och be dig legitimera dig. Om banken ändå ringer, likt ditt exempel, så är det bara att säga nej tack; för det finns inga anledningar till att de ska ringa och be dig legitimera dig.

Anmäl bedrägliga Sms till telefonnr 7726. Teleoperatörerna har det som gemensamt nr att anmäla dylikt till. Då kan de stoppa sådana Sms från att spridas vidare.

1 gillning

Hur kan det vara så svårt att lära sig en enda teknik, motringning?

En enda glosa att träna in så slipper man bli av med flera hundra tusen.

Har sett hur många som helst av dessa mail. Spelade med en gång och fick IBAN och Swift koder som jag sen skickade vidare till fraudavdelningen på den tilltänkta mottagande banken tillsammans med konversationen.

Tack för tips, hade jag missat! Jag får ju 3-10 per månad. :see_no_evil:

Lite mer info fanns här.
https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/bluff-sms-rapportera-till-7726